Ik heb, een set eenzijdige SPD-pedalen en fiets-sandalen (die vreemd genoeg slechts in heel grote maat-stappen te koop zijn - koop ze liever te groot als te klein, dat is veiliger voor je tenen). Mijn wederhelft vind klik doodeng dus heeft gewone pedalen, maar ook fiets-sandalen. Eerder reden we op gewone pedalen en op Teva-sandalen, maar Teva's zijn toch wat te slap (de betere Décathlon sandaal is misschien beter, dat is ie in ieder geval wel voor alledaags gebruik). Nadeel van de Teva of Décathlon sandaal is het profiel dat je voet in een niet per sé ideale houding dwingt, en dus het gebrek aan stijfheid.
Ik merk dat ik toch graag ingeklikt fiets, je kan iets ontspannener je energie kwijt. Paradoxaal genoeg geven de ingeklikte sandalen minder druk op de voetzool ... omdat je de pedaal niet steeds actief hoeft te volgen.
Ik heb wel gekozen voor SPD plaatjes met ruim beweegruimte en misschien toevallig (denk ik niet) zorgvuldig gemonteerd, en de klik-pedaal zo los mogelijk. Deze combi maakt dat je je voet vrij ver kan draaien rond het aanklik-punt, dus je knieën worden niet in een of andere onnatuurlijke houdig gedwongen. Nooit gevallen tgv de pedalen. Je kan bijv. in de stad op de niet-klik-kant pedaleren, dan ben je nog eerder met de voet aan de grond.
De fietssandalen maken dat je nog heel goed te voet uit de voeten kan ... het enige waar je wat minder blij wordt is een lange gladde stenen trap, of een duw-parcours met een ongeorganiseerde stenen ondergrond, de SPD-plaatjes verpesten dan het gevoel met de ondergrond.
En qua koud en/of nat: "overschoenen", dwz van die benauwde laars-achtige bovenkantjes met een ritsje achterin.
Geen feest maar wel de oplossing voor die enkele keer dat het koud en nat is.
O ja, we kamperen wild dus onze kampeerlocaties zijn zeker niet steeds even keurig gemaaid en/of aangeharkt
Water etc. is ook niet steeds om de hoek, soms is dat even zoeken maar ik heb me nog nooit gehandicapped gevoeld door de sandalen.
Groeten BSM
PS Met een stijvere schoen wordt mijns inziens de noodzaak van een grotere pedaal kleiner ... grotere pedalen maken ook eerder ruzie met je kuiten.