Beste wereldfietsers,
Ik ben van plan om binnenkort mijn oude Koga roadrunner zelf op te knappen. Gezien ik zoiets nog niet eerder gedaan heb, weet ik niet zo goed waar ik op moet letten daarbij. Ik heb de afgelopen jaren een aantal lange tochten gemaakt met mijn fiets en heb daarbij maar het minimale onderhoud uitgevoerd aan mijn fiets (ivm een studentenbudget). Daarbovenop komt ook nog dat mijn fiets een jaar lang in een stoffig schuurtje heeft gestaan ergens in zuid-Frankrijk omdat ik na een ongelukkige valpartij met een gebroken vinger mijn reis naar Santiago moest afbreken. Inmiddels heb ik na hulp van vriendelijke fransozen (bij wie ik mocht overnachten destijds en mijn fiets mocht stallen voor een heel jaar) en mijn ouders die op vakantie waren in diezelfde regio mijn fiets weer terug in Nederland. Hij is alleen flink toe aan een grote beurt. Toen ik ermee naar de fietsenmaker ging werd mij vriendelijk geadviseerd om maar een nieuwe fiets te kopen. Hoewel dat weliswaar de meest logische optie is, sta ik daar niet om te springen. Ik ben na de vele beleefde avonturen toch erg gehecht geraakt aan mijn stalen ros. Dat heeft mij doen besluiten om hem dan maar zelf op te knappen met mijn, nu nog, twee linkerhanden. Ook omdat dit een leuke bezigheid is voor tijdens mijn schoolvakantie.
De onderdelen die ik sowieso ga vervangen zijn:
- Voor en achter de velgremmen
- cassette, crank, ketting en trapas
- Beide wielen (gezien er in beide wielen een slag zit en er onderweg vaak verschillende spaken in zijn beland)
- remkabels
De meeste dingen gaan me waarschijnlijk wel lukken met de hulp van wat youtube-tutorials maar rondom het vervangen van de cassette, crank en trapas heb ik wat vragen:
- Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van die onderdelen en hoe weet ik of het past ('compatibel is') op mijn fiets?
- Heb ik speciaal gereedschap nodig? (of zijn er dingen die ik toch beter door een fietsenmaker kan laten doen?)
Verder vraag ik me af wat de goedkoopste manier is om aan onderdelen te komen (gebruikte maar nog degelijke onderdelen bijvoorbeeld).
Alle tips zijn van welkom!
Met vriendelijke groet,
Johan
Ik ben van plan om binnenkort mijn oude Koga roadrunner zelf op te knappen. Gezien ik zoiets nog niet eerder gedaan heb, weet ik niet zo goed waar ik op moet letten daarbij. Ik heb de afgelopen jaren een aantal lange tochten gemaakt met mijn fiets en heb daarbij maar het minimale onderhoud uitgevoerd aan mijn fiets (ivm een studentenbudget). Daarbovenop komt ook nog dat mijn fiets een jaar lang in een stoffig schuurtje heeft gestaan ergens in zuid-Frankrijk omdat ik na een ongelukkige valpartij met een gebroken vinger mijn reis naar Santiago moest afbreken. Inmiddels heb ik na hulp van vriendelijke fransozen (bij wie ik mocht overnachten destijds en mijn fiets mocht stallen voor een heel jaar) en mijn ouders die op vakantie waren in diezelfde regio mijn fiets weer terug in Nederland. Hij is alleen flink toe aan een grote beurt. Toen ik ermee naar de fietsenmaker ging werd mij vriendelijk geadviseerd om maar een nieuwe fiets te kopen. Hoewel dat weliswaar de meest logische optie is, sta ik daar niet om te springen. Ik ben na de vele beleefde avonturen toch erg gehecht geraakt aan mijn stalen ros. Dat heeft mij doen besluiten om hem dan maar zelf op te knappen met mijn, nu nog, twee linkerhanden. Ook omdat dit een leuke bezigheid is voor tijdens mijn schoolvakantie.
De onderdelen die ik sowieso ga vervangen zijn:
- Voor en achter de velgremmen
- cassette, crank, ketting en trapas
- Beide wielen (gezien er in beide wielen een slag zit en er onderweg vaak verschillende spaken in zijn beland)
- remkabels
De meeste dingen gaan me waarschijnlijk wel lukken met de hulp van wat youtube-tutorials maar rondom het vervangen van de cassette, crank en trapas heb ik wat vragen:
- Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van die onderdelen en hoe weet ik of het past ('compatibel is') op mijn fiets?
- Heb ik speciaal gereedschap nodig? (of zijn er dingen die ik toch beter door een fietsenmaker kan laten doen?)
Verder vraag ik me af wat de goedkoopste manier is om aan onderdelen te komen (gebruikte maar nog degelijke onderdelen bijvoorbeeld).
Alle tips zijn van welkom!
Met vriendelijke groet,
Johan