Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips/aandachtspunten voor opknappen fiets - Forum Wereldfietser

Tips/aandachtspunten voor opknappen fiets

Beste wereldfietsers,

Ik ben van plan om binnenkort mijn oude Koga roadrunner zelf op te knappen. Gezien ik zoiets nog niet eerder gedaan heb, weet ik niet zo goed waar ik op moet letten daarbij. Ik heb de afgelopen jaren een aantal lange tochten gemaakt met mijn fiets en heb daarbij maar het minimale onderhoud uitgevoerd aan mijn fiets (ivm een studentenbudget). Daarbovenop komt ook nog dat mijn fiets een jaar lang in een stoffig schuurtje heeft gestaan ergens in zuid-Frankrijk omdat ik na een ongelukkige valpartij met een gebroken vinger mijn reis naar Santiago moest afbreken. Inmiddels heb ik na hulp van vriendelijke fransozen (bij wie ik mocht overnachten destijds en mijn fiets mocht stallen voor een heel jaar) en mijn ouders die op vakantie waren in diezelfde regio mijn fiets weer terug in Nederland. Hij is alleen flink toe aan een grote beurt. Toen ik ermee naar de fietsenmaker ging werd mij vriendelijk geadviseerd om maar een nieuwe fiets te kopen. Hoewel dat weliswaar de meest logische optie is, sta ik daar niet om te springen. Ik ben na de vele beleefde avonturen toch erg gehecht geraakt aan mijn stalen ros. Dat heeft mij doen besluiten om hem dan maar zelf op te knappen met mijn, nu nog, twee linkerhanden. Ook omdat dit een leuke bezigheid is voor tijdens mijn schoolvakantie.

De onderdelen die ik sowieso ga vervangen zijn:
- Voor en achter de velgremmen
- cassette, crank, ketting en trapas
- Beide wielen (gezien er in beide wielen een slag zit en er onderweg vaak verschillende spaken in zijn beland)
- remkabels

De meeste dingen gaan me waarschijnlijk wel lukken met de hulp van wat youtube-tutorials maar rondom het vervangen van de cassette, crank en trapas heb ik wat vragen:
- Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van die onderdelen en hoe weet ik of het past ('compatibel is') op mijn fiets?
- Heb ik speciaal gereedschap nodig? (of zijn er dingen die ik toch beter door een fietsenmaker kan laten doen?)

Verder vraag ik me af wat de goedkoopste manier is om aan onderdelen te komen (gebruikte maar nog degelijke onderdelen bijvoorbeeld).

Alle tips zijn van welkom!

Met vriendelijke groet,

Johan
Zaken moet je alleen vervangen als er aanleiding voor is, grote kans dat als je je cranks los haalt, je trapas nog prima is en je met wat tandwielen, een ketting en cassette weer op pad kunt. Wat betreft je wielen, wat voor naven zitten er in? Als dat ouderwetse cup and cone lagers zijn, nieuw vet, nieuwe kogels en gaan. Remmen idem, middentrek remmen? Paar goeie zijtrek Tektro of Shimano remmen erop en klaar. Balhoofd eens los doen en nazien, alles kabels vernieuwen, banden en binnenbanden nieuw en gaan. Waar woon je ongeveer?
(Ik heb net een racer gesloopt en nog wat spul over nml)
Van bijna alle Shimano-onderdelen zijn online service-manuals te vinden, daarnaast is er geen probleem wat je kan bedenken waar iemand anders ook is tegen aan gelopen, in het gunstigste geval hebben ze er ook nog een video van gemaakt en op Youtube gezet. Verder kan je ook heel veel dingen 2ehands op marktplaats bemachtigen. Let er bij het uit elkaar halen van dingen als naven en balhoofden op dat je alles ook exact in dezelfde volgorde terugzet, vooral een kogellager-ring kan er slecht tegen als je die verkeerd om terug zet. Gereedschap is iets waar je niet op zou moeten bezuinigen als je dat zelf aanschaft. Veel dingen kan je ook gewoon lenen van mensen in je omgeving, kijk eens op www.peerby.nl
Een trapas en een crank moeten op elkaar afgestemd zijn qua standaard, dus daar moet je een keuze in maken. Die keuze zal voor een deel gedicteerd worden door je frame, naar ik vermoed is een koga roadrunner relatief standaard en heb je engelse draad en een bb breedte van 68mm.
Globaal zijn er dan 3 opties:
- terug een vierkante trapas erin, eventueel kan je je huidige cranks recupereren. Nieuwe opties zijn er ook te vinden maar nauwelijks nog bij Shimano, Sram of Campagnolo. Een stronglight impact double of triple is prijs-kwaliteit dan best interessant.
- de huidige goedkoopste weggroep van shimano heet Claris en gebruikt een octalink as.
- alle andere types gebruiken externe lagercups. Het uitzicht is dan per definitie iets monderners.

Gereedschap is afhankelijk van welke as er nu in zit en welke je wil monteren.

Let bij het bestellen van remmen goed op:
- remmen voor campagnolo hebben geen quick release omdat deze bij campi in de shifters is in gewerkt, shimano compatibele remmen hebben wel een quick release.
- remmen bedoelt voor groepen met 11 of meer versnellingen (en misschien ook sommige 10 speeds) zijn ontworpen om meer kabel beweging te krijgen dan oudere groepen (een oude remgreep trekt dus onvoldoende kabel om de nieuwe rem volledig te doen werken).
- wegremmen hebben een maat die neerkomt op de afstand tussen het bevestigingspunt en de velg (drop). De nieuwe remmen moeten dezelfde maat hebben als de oude (tenzij je de wielmaat verandert). Zelfs van oude groepen vindt je vaak nog specificaties online als je het nummer vind.

Wielen: kan je laten maken, maar budget shimano wielen vindt je al voor 100 euro en zijn daarom niet slecht.

Duitse webshops zijn de bron van goedkoop nieuw materiaal (bike24.com/bike-components.de/...), tweedehands vraagt wat kennis en geduld op marktplaats.

Succes
quote=johanvanselst

>Ik ben van plan om binnenkort mijn oude Koga roadrunner zelf op te knappen.
Wat voor type is het precies? Koga heeft er een hele reeks verschillende versies van gemaakt. Hoe erg is hij er aan toe? Heb je er een foto van? Hoeveel km is hij gebruikt? Hoeveel km met deze ketting etc.?

>...ook nog dat mijn fiets een jaar lang in een stoffig schuurtje heeft gestaan ergens in zuid-Frankrijk
Droog en stoffig is niet erg. Vochtig wel.

> Toen ik ermee naar de fietsenmaker ging werd mij vriendelijk
> geadviseerd om maar een nieuwe fiets te kopen.
Uiteraard. :D :wink:

> De onderdelen die ik sowieso ga vervangen zijn:
Stop! Begin NIET met het vervangen van de onderdelen die het gemakkelijkst te vervangen zijn.
Begin met de hele fiets na te kijken. Het is vervelend om een boel nieuwe onderdelen aan je fiets te hebben hangen en er dan achter te komen dat er ergens een duur probleem is.

Verhaal om na te kijken: http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm
(Het is ietwat (ahum...) uit de tijd maar voor het idee.)

Concentreer je dan op de meest vervelende problemen waarvoor je misschien hulp nodig hebt of waarvan je niet zeker weet of je de spullen nog kunt krijgen of wat ze kosten.
Dat is het globale idee.

>- Voor en achter de velgremmen
Wat is daar mis mee? Wat voor remmen zijn het? Meestal gaan velgremmen niet stuk van gebruik of mishandeling. Remblokjes wel.

>- cassette, crank, ketting en trapas
Dat zijn dingen die altijd kunnen. Tactiek: in afwijking van hierboven beschreven eerst een nieuwe ketting er op leggen en dan testen welke onderdelen vervangen moetsen worden.

>- Beide wielen (gezien er in beide wielen een slag zit en
> er onderweg vaak verschillende spaken in zijn beland)
Daar zit wat in.

>- remkabels
Standaard in zo'n geval ook de buitenkabels.

>- Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van die onderdelen
> en hoe weet ik of het past ('compatibel is') op mijn fiets?
Per onderdeel op dit forum vragen ander zitten we met tien man hier de hele nacht door te tikken...
... dezelfde kopen met het zelfde typenummer dat er op staat.

>- Heb ik speciaal gereedschap nodig?
Ja. Ik zou hier eens een pagina voor moeten schrijven. Deze vraag komt vaak.

> (of zijn er dingen die ik toch beter door een fietsenmaker kan laten doen?)
Het vervangen van een evt geradbraakt balhoofdstel is wel een kunstje. (Heel gemakkelijk als je precies weet hoe het moet, alle juiste gereedschappen en vervangeningonderdelen hebt spullen hebt en precies dat doet wat moet.. :roll: )

<Verder vraag ik me af wat de goedkoopste manier is om aan onderdelen
> te komen (gebruikte maar nog degelijke onderdelen bijvoorbeeld).
Webwinkels hebben erg scherpe prijzen. Mijn favoriet is rose.nl. Je kunt ook naam en typenummer rechtstreeks bij google shopping invoeren dan spaar je misschien nog een paar euro extra. Ik heb geen idee of tweedehands onderdelen iets zou opleveren. Een mogelijke tactiek is om op mp een andere gelijksoortige fiets te kopen die voor weinig weg gaat omdat er iets mee is maar waar wel een onderdelen op zitten die jij zoekt.
Maar dan ben je wel zelf fietsenmaker aan het spelen en dat is niet iets waar ik aan denk als eerste ervaring.

Maar eerst alles nakijken en een begroting maken.

Ik heb nog een lijstje van prijzen van onderdelen dat ik in een andere discussie heb laten zien voor het opknappen van een fiets. Criterium voor de kwaliteit was "Goedkoop maar wel goed genoeg om gerust mee op lange fietsvakantie in europa te gaan". Er zit geen arbeidsloon in. Als je dat de fietsnmaker moet laten doen wordt het x2 of x3....
Afbeelding
Tof plan! Je eigen karretje onderhouden is leerzaam én leuk tijdverdrijf.
De onderdelen die ik sowieso ga vervangen zijn:
- Voor en achter de velgremmen
- cassette, crank, ketting en trapas
- Beide wielen (gezien er in beide wielen een slag zit en er onderweg vaak verschillende spaken in zijn beland)
- remkabels

- Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van die onderdelen en hoe weet ik of het past ('compatibel is') op mijn fiets?
- Heb ik speciaal gereedschap nodig? (of zijn er dingen die ik toch beter door een fietsenmaker kan laten doen?)
- Alleen vervangen als het écht op is.
- Gereedschap wat handig is:
Cassette afnemer
bracket afnemer
ketting zweep
goede set inbussleutels
torcx bitjes
kabelknipper (ja, echt)
kettingpons

- Kijk naar de serienummers op de onderdelen bijv. Shimano 105 5700 of Shimano Ultegra r8000 schakelt niet goed samen. Maar daar kom je snel achter door je goed in te lezen.

Lijstje van Leon kan ik mij ook wel in vinden. Goedkoop, maar je kan er met een gerust hart mee op pad.
jwkeij schreef:
vr 12 jul, 2019 15:56
- Alleen vervangen als het écht op is.
Amen!

En Leons lijstje mag zo ongeveer wel in een vakantiefiets-met-derailleur-opknap sticky :D
Ik verbaas me elke keer dat de duur tussen 'het zou wellicht vervangen moeten worden' tot 'nu is het echt op' heeeeel erg lang is. Je neemt natuurlijk iets meer risico maar onze racefietsbandjes gaan veel langer mee dan verwacht. Wel even met samen geknepen billen over een gravelpaadje rijden. Zo wordt fietsen weer lekker spannend :lol:
Marco Meijerink schreef:
za 13 jul, 2019 10:47
Ik verbaas me elke keer dat de duur tussen 'het zou wellicht vervangen moeten worden' tot 'nu is het echt op' heeeeel erg lang is.
Zo gegeneraliseerd zou ik dat niet als advies willen stellen.