Additionally, paste this code immediately after the opening tag: standaard - Forum Wereldfietser

standaard

hallo wereldfietsers,

een vraagje ivm de afmontage van m'n toekomstige vakantiefiets:

Is een standaard (aan bracket of achteraan of vooraan aan de lowrider) echt nodig/nuttig? Valt een volledig geladen fiets niet om als je hem op de standaard plaatst? Komt het er in de praktijk op neer dat je je fiets tegen een muurtje, boom of paaltje plaatst? Monteren doorwinterde trekkers ook een standaard of is dit eerder iets voor woon/werkverkeer fietsers?

alvast bedankt,
Dieter

Met enkel achtertassen en een beetje regelen van je stuur zou hij in ieder geval moeten blijven staan, doet ie bij mij toch. Op mijn fiets met voordragers heb ik geen staander. Ik denk dat als hij volop beladen is, hij makkelijk kan omvallen.

Gebruik de zoekfunctie op dit forum maar eens, er is al één en ander over gezegd. Volgens mij is er geen consensus over wat nu het beste is.
Ikzelf heb alle opties al eens gebruikt en het slechtst beviel mij één standaard, beter vind ik geen standaard, en nu heb ik er twee, en dat vind ik toch wel het fijnst, merk ik.

s0lar schreef:Ik denk dat als hij volop beladen is, hij makkelijk kan omvallen.
Met de grote Esge Pletscher achterstandaard is dat niet het geval. Hij is wel een vervelend ding als je fiets in het vliegtuig moet want hij steekt nogal uit. Mocht luchthavenpersoneel de fiets op de standaard leggen met koffers erbovenop dan heb je kans dat je frame het loodje gaat leggen.
Met de handbagage meenemen zou ik niet doen :shock:
Maar eenmaal onderweg wil ik niet anders.
Zie ook http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=434
Leon

Ik sluit me bij de bovenstaande schrijver aan. Die Esge-pletscher is en sterk, en betrouwbaar, en je bent maar €16 voor het ding kwijt. Ik heb daarvoor een veel duurdere gehad van Hebie en dat was werkelijk waardeloos. Voor heb ik op de low-rider ook een standaard zitten, voorkomt dat je stuur doorklapt en niet alle gewicht van de vol bepakte fiets komt op de achterstandaard te rusten.

Nooit een standaard gehad.
Niet nodig.
Boom, hek, lantaarnpaal, tak, heg, muur.
Elk landschap voorziet in een standaard.
En als er nix is leg ik m'n fiets gewoon voorzichtig neer.
Minder is meer.
niko.

Hi,

zelf heb ik zo een esge staander gemonteerd. Mijn fiets blijft prima staan met wat balanceren met het voorwiel. De fiets van mijn vriendin was een ander verhaal, heb ik aan de voordragert zelf een montage vlak gemaakt (welke uiteindelijk door een vakman is vervangen door een aangelast stuk alu) waardoor er een standaard staander van koga past, bevalt eigenlijk prima.

Afbeelding


Bas

@base

Ik ben altijd een beetje bang dat je die voorstandaard een keer gaat vergeten als je wegfietst met je voortassen er aan......
Ik heb alleen de esge pletscher standaard (aan achtervork) en daarmee blijft het geheel, ook met voortassen, goed staan.

groet,

Jaap

Yep, can happen. Maar normaliter heb je er geen last van als je niet te plat door de bocht gaat.... wel eens gehad dat tijdens de lunch bleek dat mijn vriendin was vergeten de staander in te klappen... (je moet natuurlijk geen atb paadjes proberen).

Maar de boel staat wel erg veel stabieler!

Bas

Heb een standaard bij de trapas en rij met zowel voor- als achtertassen. Nooit problemen met de fiets ergens neer te zetten, met een beetje "voelen" hoe het stuur moet staan.

Standaard bij de achteras is wel handiger met ketting schoonmaken e.d.

Ik heb ook een standaard (ESGE) bij de trapas. Volgens Snel geeft dat minder risico op verbuigen achtervork bij slordig (met teveel helling) neerzetten met zware bepakking. Voor het voorwiel is meestal wel een stoep, richel, steen o.i.d. te vinden, zodat het geheel stabieler staat.

Wel overwogen om zonder op pad te gaan, want de ESGE is zeker geen lichtgewicht. Maar in woestijnachtig gebied of op een zoutvlakte is een standaard toch erg praktisch.

Afbeelding

Lisette

Leon schreef:Hij is wel een vervelend ding als je fiets in het vliegtuig moet want hij steekt nogal uit. Mocht luchthavenpersoneel de fiets op de standaard leggen met koffers erbovenop dan heb je kans dat je frame het loodje gaat leggen.
Mijn ervaring is juist dat de standaard losschiet als er te woest mee omgegaan wordt. Bij mij is dat twee keer gebeurd. Één keer tijdens een vlucht en de andere keer door een val. Voordeel daarvan is dat je staande vork hooogstens een flinke kras krijgt, maar niet ontwricht raakt of breekt. Ik had inmiddels geconcludeerd ze er daarom voor gekozen hadden om de standaard juist niet met een volledige beugel aan de staande achtervork te bevestigen.

Gerd

Ik heb zowel een bracket standaard als een eenvoudige achterstandaard.
Gebruik ze altijd tegelijk.
Bevalt mij prima.

Harry

Bedankt voor alle reacties tot nog toe. Zo word je toch altijd wat wijzer.
Aan een verbuiging van de achtervork of beschadiging tijdens de vliegreis had ik nl. nog niet gedacht. Ik denk dat ik het zonder standaard ga doen: geen brokken, geen poespas, lichter dus sneller.. M'n racefiets raak ik ook altijd wel ergens kwijt dus moet dat met die vakantiefiets ook wel lukken.

dieter schreef:Bedankt voor alle reacties tot nog toe. Zo word je toch altijd wat wijzer.
Aan een verbuiging van de achtervork of beschadiging tijdens de vliegreis had ik nl. nog niet gedacht. Ik denk dat ik het zonder standaard ga doen: geen brokken, geen poespas, lichter dus sneller.. M'n racefiets raak ik ook altijd wel ergens kwijt dus moet dat met die vakantiefiets ook wel lukken.
Het kwijtraken is het probleem ook niet, wel ruwe muurtjes waar je tassen langs kapot schuren. En geen standaard betekent ook dat als er geen boom muur e.d. in de buurt zijn, het lastig op- en afladen is. En zo zwaar zijn die dingen nou ook weer niet, het is volledig allu en een vakantiefiets moet je niet bouwen op zo min mogelijk grammen.

Haike schreef:Het kwijtraken is het probleem ook niet, wel ruwe muurtjes waar je tassen langs kapot schuren. En geen standaard betekent ook dat als er geen boom muur e.d. in de buurt zijn, het lastig op- en afladen is. En zo zwaar zijn die dingen nou ook weer niet, het is volledig allu en een vakantiefiets moet je niet bouwen op zo min mogelijk grammen.
Yep,
En dat de fiets met een goede standaard een handig wasrek wordt dat dicht bij de tent staat vind ik bovendien zo fijn dat mijn fietsstuur thuis ook altijd de handdoek te drogen krijgt :D
Leon

Uhuh, en wat te denken van je leren zadel dat sneller nat wordt in nat hoog gras, of het fijne stof dat met een regenbuitje je cassette in loopt als je je fiets "de verkeerde kant" op legt, of de zijdelingse kracht die op je wielen komt als je deze, zwaarbeladen, op tilt. Vergeet ik nog wat?
Sinds ik een voor-, en een achter standaard heb is mijn fiets nog nooit omgeflikkerd, en dat wilde, ondanks zorgvuldig neerzetten, toch nog wel eens een enkele keer gebeuren toen ik geen standaard gebruikte.

Spironski schreef:Uhuh, en wat te denken van je leren zadel dat sneller nat wordt in nat hoog gras, of het fijne stof dat met een regenbuitje je cassette in loopt als je je fiets "de verkeerde kant" op legt, of de zijdelingse kracht die op je wielen komt als je deze, zwaarbeladen, op tilt. Vergeet ik nog wat?
Sinds ik een voor-, en een achter standaard heb is mijn fiets nog nooit omgeflikkerd, en dat wilde, ondanks zorgvuldig neerzetten, toch nog wel eens een enkele keer gebeuren toen ik geen standaard gebruikte.
En dat alles voor het bedrag van €16,- je krijgt er veel meer voor dan alleen een allu standaard. :wink:

Spironski schreef:de zijdelingse kracht die op je wielen komt als je deze, zwaarbeladen, op tilt.
Ach gut.... Als je wiel daar al niet tegen kan zou ik de fiets vooral thuis laten, al dan niet op de standaard geparkeerd
/Marten