Additionally, paste this code immediately after the opening tag: help, binnenband lek bij ventiel - Forum Wereldfietser

help, binnenband lek bij ventiel

Hoi,
Vers aangekomen in Vietnam scheurde van een van onze fietsen de binnenband bij het ventiel. We hebben uiteraard een reserveband mee, maar om die de eerste dag er al op te zetten is niet erg fijn. We moeten er nog zes weken mee doen!
We hebben inmiddels wel een vervangende band gevonden, min of meer dan. Hij is een beetje dunner (diameter 35 ipv 40). Het is in elk geval iets bij gebrek aan beter.
Hamvraag: zijn er nog manieren waarop we die gescheurde binnenband kunnen repareren? Desnoods door het ventiel van een andere band er in te plakken? Alle tips zijn welkom! Een goede fietsenmaker in Zuid-Vietnam of Cambodja mag ook :D

groet, Gerben Mensink en Marjan Schutte
Ik zou uit de vervangende band die je hebt geregeld het ventiel knippen. Wel met ongeveer een diameter van 5 cm rubber er omheen. Vervolgens uit je kapotte binnenband je ventiel er uitknippen (zo krap mogelijk)
daarna met een ruime overlap je "nieuwe ventiel " op je kapotte band lijmen.
Nee heb je , ja kun je krijgen .
ps. je moet het ventiel natuurlijk wel kunnen gebruiken
succes Dirk

Hoi Gerben en Marjan,

Ik zou me niet te veel druk maken. Als je al een vervangende band kon kopen, zou mijn tip zijn: koop er nog een. Vervang bij een van je voorbanden je binnenband door de vietnamse band. Nu heb je één goede reserveband en één wat mindere reserveband. Dit moet goed genoeg zijn voor je gemoedsrust. Als jullie goede buitenbanden hebben (en daar ga ik vanuit) dan zullen jullie niet zo snel een lekke band krijgen en die kunnen jullie ook nog altijd plakken.

Als je merkt dat al na de eerste dag de voor binnenband kapot gaat heb je een probleem maar ik denk eerder dat je thuis nog steeds de betere binnenband in fietstas heb zitten.

geniet van jullie trip!!

Koop gewoon nog een paar van die vervangende binnenbanden. Beter mee verlegen dan om verlegen. Wij hebben er met de tandem ook af en toe veel last van gehad (daar zijn de krachten flink wat hoger). Om het probleem te verminderen (en ook vanwege het oppompgemak) zijn we overgestapt op autoventielen. Die zijn gewoon net dat beetje steviger. Verder gebruiken we nu bij voorkeur Schwalbe binnenbanden, vanwege het metalen ventiel. We hebben al weer een tijdje geen problemen gehad.
Wim
dik5 schreef:Ik zou uit de vervangende band die je hebt geregeld het ventiel knippen. Wel met ongeveer een diameter van 5 cm rubber er omheen. Vervolgens uit je kapotte binnenband je ventiel er uitknippen (zo krap mogelijk)
Als je het zo gaat doen plak hem er niet "op" maar "erin" schuif de ruime overlap ingesmeerd met lijm door het geknipte gat naar binnen. Het rubber heeft toch de neiging zichzelf weer uit te vouwen. Voordeel: je rijdt niet op een bobbel (rubber zit erin inplaats van erop) en de lucht die straks in de band komt drukt de zaak alleen maar verder aan en dat is wat je wilt.

Hallo,

Bedankt voor de tips. We gaan nog een band halen, de goede vervangen door een locale en eventueel wat knippen en plakken.

groeten, Gerben en Marjan
Haike schreef:
dik5 schreef:Ik zou uit de vervangende band die je hebt geregeld het ventiel knippen. Wel met ongeveer een diameter van 5 cm rubber er omheen. Vervolgens uit je kapotte binnenband je ventiel er uitknippen (zo krap mogelijk)
Als je het zo gaat doen plak hem er niet "op" maar "erin" schuif de ruime overlap ingesmeerd met lijm door het geknipte gat naar binnen. Het rubber heeft toch de neiging zichzelf weer uit te vouwen. Voordeel: je rijdt niet op een bobbel (rubber zit erin inplaats van erop) en de lucht die straks in de band komt drukt de zaak alleen maar verder aan en dat is wat je wilt.
Zou ik niet doen: De binnenkant krijg je niet schoon geschuurd, de buitenkant wel. En het is maar ingewikkeld, voor het beste plakresultaat zou ik het mezelf niet onnodig moeilijk maken
m-gineering schreef:
Haike schreef:
Zou ik niet doen: De binnenkant krijg je niet schoon geschuurd, de buitenkant wel. En het is maar ingewikkeld, voor het beste plakresultaat zou ik het mezelf niet onnodig moeilijk maken
Ik schuur tegenwoordig niks meer, ik wrijf er wasbenzine overheen, ideaal, volgens mij en met de wijsvinger door het gat naar binnen moet lukken lijkt me :wink:
hallo,
ik probeer voor de zoveelste keer dit berichtje te plaatsen. dus als het er meer dan 1 keer op staat sorry.
ik ben nu in hanoi en heb nog 2 michelin binnenbanden (28x1 3/8 x 1 5/8) over. je mag ze komen halen als je voor 15 dec nog in de buurt komt van hanoi.
Dag Frank,
Bedankt voor het aanbod, maar we komen niet in de buurt. We gaan juist naar het zuiden, en dan naar Cambodja.

groet, Gerben