Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff naaf en freewheel - Forum Wereldfietser

Rohloff naaf en freewheel

We zijn onderweg van Alaska naar Vuurland (www.globefietsers.nl) en het freewheel van 1 van onze fietsen loopt wat stroef. We rijden met rohloffnaven (overigens tot zeer groot genoegen). Kan iemand mij vertellen hoe ik dit probleem kan oplossen zonder de naaf uit elkaar te halen. We krijgen rond de kerst nieuwe tandwielen en kettingen. Zijn er nog andere zaken die ik uit Nederland kan laten meenemen om dit op te lossen?

Alvast dank voor de moeite.

Leo

Hoi Leo,

Duik "even" in de volgende link. Daar staat het antwoord:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=2759

De tekst waarom het gaat is als volgt:
Afgelopen weekend merkte ik dat het freewheel van de Rohloff naaf minder soepel ging lopen. Oftewel: wanneer ik naar achteren trapte voelde ik veel weerstand in de naaf en ging de ketting slap hangen (Rohloff naaf met kettingspanner).

In de handleiding van Rohloff staat de oplossing.
Sla met een hamer 2 maal flink tegen de as van de naaf aan aan de zijde waar het tandwiel niet zit. Sla daarna met de hamer op de as waar het tandwiel wel zit.
Hiermee zorg je ervoor dat de lagers in de juiste positie komen te staan. Voor techneuten die vaker met lagers bezig zijn is dat een bekend verhaal maar ik kan mij voorstellen dat een amateur niet graag met een hamer op zijn duur betaalde Rohloff naaf slaat. Toch is dit een prima oplossing. Alles loopt nu weer soepel.

Je hebt dus geen extra onderdelen om dit op te lossen nodig.

Veel succes,
Marco