Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Klopt helemaal, ik heb er ook een paar keer voor gekozen om die hele drukke B-weg zonder fietspad te kiezen en ff door te trappen. De rechterbaan is vaak wel breed genoeg en het leidt niet problemen. Soms toetert er een. Soms zijn die fietspaden goed, maar als je het volgende dorpje uit rijdt is er geen fietspad of moet je over steken. Ik ga dan alleen het fietspad op als ik zie dat hij er echt goed uit ziet. Anders gewoon lekker stoïcijns door trappen. Met keren, oversteken en zoeken sta je werkelijk stil terwijl je alweer in het volgende dorpje had kunnen fietsen.bast1aan schreef: ↑vr 14 jun, 2019 22:43In mijn ervaring zijn middelgrote (liefst rustige) landelijke wegen het geschikst. Helaas ontkom je er niet aan soms toch langs een vrij drukke B-weg te moeten rijden. Fietspaden langs dat soort wegen zijn dikwijls van vrij slechte kwaliteit helaas. Ik heb ook daarom liever een rustige landweg zonder fietspad.
Verder inderdaad in dorpen e.d. niet op de stoep gaan fietsen wat vaak wordt gesuggereerd met borden.
Klopt ja. Ik fiets vaak door Noord Duitsland op weg naar Scandinavië. Ik vond de fietspaden en kleine landelijke wegen daar de laatste jaren steeds slechter worden, maar afgelopen oktober leek er ineens flink wat verbeterd te zijn. Het fietspad langs de B402, een vreselijk drukke vrachtwagenroute, maar wel fijn om flink op te schieten tot vlak voor Bremen, is zowaar verbreed en vrij van kuilen. Ook kleine wegen tussen Hamburg en Travemünde die in 2016 nog helemaal verweerd en vol met gaten zaten, zijn nu opnieuw geasfalteerd en goed te doen.
Ik zie toch wel meer verschillen. Vooral in de aanduiding in welke klasse van onverhard de weg valt verschilt helaas. Een van die klassen is daarbij nog de wegen waar je niet mag fietsen, die ik dan wel weer op 4UMaps aangeduid zie, maar die verder geen onderscheid maakt tussen alles tussen een singletrack door een bos waar je je fiets over de stronken moet tillen en uitstekend fietsbare gravelwegen.
Dan heeft wat ik zie kennelijk een andere oorzaak. Ik zal morgen misschien screenshots laten zien. Het een sluit het ander trouwens niet uit denk ik.daulagari schreef: ↑za 15 jun, 2019 21:05Nee, in de Open Fiets Map (OFM), ik neem aan de kaarten die je van http://www.openfietsmap.nl/ kan downloaden, zit niet meer data dan in OpenStreetMap (OSM), OFM is een geheel afgeleid van OSM data.
Je hebt helemaal gelijk, zodra er voor de autombiist een voordeel in doorrijden kan worden behaald is er voor fietsers in de meeste gevallen een fietspad, meestal aan de verkeerde kant van de weg zodat jij vaak 2 keer over moet steken, want verderop verdwijnt het fietspad of hebben ze in al hun wijsheid het fietspad weer aan de andere kant liggen.geelfietsje schreef: ↑zo 16 jun, 2019 09:01Aansluitend bij de meeste voorgaande reageerders.
Duitsland is een heel matig fietsland. De automobilist is koning en zal zijn suprematie zeker laten gelden. De fietser speelt een ondergeschikte bijrol in inrichting van wegen én hoort zich ook in gedrag aan zijn ondergeschikte rol aan te passen. Duitsland is sowieso veel autoriteitsgevoeliger dan Nederland. Op de echte fietsroutes kom je weinig automobilsten tegen en is het dus veel prettiger fietsen. Kortom Duitsland is zeker geen Nederland. Als je de tijd neemt geen probleem, maar als je tempo zou willen maken, moet je rekeing houden met veel wachten en wuiven naar de koning.