Het reservoir met fluid inlet dient om slijtage van de remblokken te compenseren, niet om uitzetting van de remvloeistof op te vangen. PietV heeft gelijk dat de thermische uitzetting of inkrimping verwaarloosbaar is.daulagari schreef: ↑vr 10 mei, 2019 22:52.....Als dat echt zo zou zijn dan zouden hydraulische schijfremsystemen nog wel gesloten systemen zijn, dat wil zeggen zonder z'n reservoir maar met een constante hoeveelheid remvloeistof. In het boek Vakantiefietsen van m-gineering lees ik dat die systemen snel uit de mode zijn geraakt.PietV schreef: Dat door herhaald gebruik de remvloeistof wat is opgewarmd en daarbij genoeg is uitgezet is niet juist. Het volumetoename van warmere remvloeistof is te verwaarlozen.
Vanwege die automatische slijtage-compensatie moet je bij het inzetten van nieuwe remblokken de hendels in de uiterste stand terugzetten en dan de remcylinders naar zo ver mogelijk terugdrukken. Hiervoor dient dit stuk gereedschap
Schijfremmen zijn zo krachtig omdat ze gebaseerd zijn op het hevelprincipe: Kracht x Weg = Constant. De weg aan de remschijfkant moet heel kort zijn (zie plaatje uit Wikipedia). Door de automatische slijtagecompensatie kun je de weg ongeveer 1 mm korter maken.
Op de topicvraag heb ik geen snel antwoord. Opvallend is wél dat het alleen de voorrem betreft. Zet je de fiets op je werk soms weg in een verticale stand? Dan kan het zijn dat een deel van remolie van de voorrem terug loopt in het reservoir. Je bent dan die slijtage-compensatie aan het opheffen. Daarom moet je steeds opnieuw inremmen.
Het is maar een vermoeden.