Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is mijn framemaat - Forum Wereldfietser

Wat is mijn framemaat

Hallo,
Ben nieuw hier en ben me aan het orienteren op een nieuwe fiets. Met name woonwerkverkeer met veel bagage op de pakjesdragers. Daarnaast vakanties en uitjes.
Ik kwam uit op de gazelle kathmandu. Ergens op dit forum heb ik al aardig wat kritische opmerking gelezen over deze fiets (en over Van Rijn), toch heb ik nog niet echt een alternatief voor bedacht.

Mijn vraag is eigenlijk, wat is mijn framemaat. Ik heb de internettestjes gedaan en kom op bbl van 89-90 uit. Ben redelijk 'dun' of slank, zoals mijn moeder altijd zegt en ik denk nog net geen 1.90.
Gekke is dat ik van 3 verschillende fietsenboeren 3 verschillende antwoorden kreeg: 54, 57 en 61.
kortom, ik weet het niet meer... heeft iemand tips mbt mijn framemaat van deze betreffende fiets. Lastige is namelijk ook dat er geen een fietsenmaker is die alle maten op rij heeft staan.

Ben benieuwd of iemand tips heeft.
alvast bedankt.

Heerko

heu, frames komen tegenwoordig in allerlei flitsende vormen.
Op basis van conventioneel kader: ooit meegekregen: bbl*0,68
dat is dan voor jou ca 61.

Ik ben zelf 1,78m (bbl 83) en fiets vrolijk op een 57cm frame (ter referentie)

De lengte van een frame is eigenlijk belangrijker dan de hoogte.
Wim

ah oke... bedankt. Zou je kunnen zeggen dat zodra je een fiets op meer manieren naar je hand kan zetten. stuur hoger en verder, zadel hoger/lager (eventueel meer dan een gemiddelde fiets) dat de framemaat er dan iets minder toe doet?
Ik heb al op een 54frame van gazelle gereden maar ik greep toen al snel naar de 'sidebars?' (de twee stukken omhoog aan eind van stuur) omdat ik dan mijn armen wat meer kon strekken. Mij leek dat een signaal van 'te klein'. Klopt mijn beredenering?

Heerko

heerko schreef:Ik heb al op een 54frame van gazelle gereden maar ik greep toen al snel naar de 'sidebars?' (de twee stukken omhoog aan eind van stuur) omdat ik dan mijn armen wat meer kon strekken. Mij leek dat een signaal van 'te klein'. Klopt mijn beredenering?
Volgens mij wel... 54 cm is voor iemand van 1,90 dan ook echt te klein.

Framematen zijn ook nogal verwarrend vaak... ik ben 1,85 en fiets op een 60 cm... bij veel fabrikanten is dat een XL... niet echt logisch gezien mijn normale lengte.

Vroeger was het vrij makkelijk te zeggen hoe hoog je frame moest zijn. Er is een formule om de zadelhoogte te berekenen op basis van je binnenbeenlengte. Bij een horizontale bovenbuis kun je vanaf die zadelhoogte vrij makkelijk naar een framehoogte terug rekenen (hou wel rekening met de hoogte van je kruis: kun je nog over de fiets heen staan?). Tegenwoordig lopen de bovenbuizen meestal schuin omhoog, en dan is dit allemaal wat moeilijker te zeggen. Bij zulke frames neem je een kleinere maat zitbuis dan bij frames met een horizontale bovenbuis - hoeveel hangt af van de vraag hoe schuin de bovenbuis is. De zadelhoogte kun je verder binnen redelijke grenzen aanpassen door een langere zadelpen. Een te groot frame blijft dan lastig omdat je er dan niet meer goed overheen kunt staan. Bij de moderne ahead vorken/stuurpennen is het helaas minder makkelijk je stuur hoger te zetten. Als de vork eenmaal is afgezaagd zijn je mogelijkheden gering, en moet je aan een andere stuurpen. het stuur van een vakantiefiets moet zeker niet al te laag staan.
Je frame effectief langer of korter maken door een langere (dwz verder naar voren uitstekende) of kortere stuurpen kan, maar binnen vrij krappe grenzen, omdat dat de stuureigenschappen beinvloedt. Op een vakantiefiets wil je niet al te gestrekt zitten.
Geometrie en maat zijn kortom helemaal niet zo makkelijk. Toch is het erg belangrijk. Een goede zit maakt alle verschil van de wereld. Het gevoel van een fiets zit in het frame (en de wielen). Zelf zou ik daar dus ook altijd relatief veel geld voor uittrekken. Velen vinden dit nu ook net het grote voordeel van een fiets op maat. Dat is natuurlijk duurder dan een confectiefiets, maar het prijsverschil is niet altijd dramatisch (bij Vittorio valt het wel mee).
Als je een confectiefiets koopt moet je erop staan de fiets in jouw maat uit te proberen, en de fietsenmaker alles voor je laten afstellen. Pas als het klopt kopen.
Wim

Bedankt Willem. Je zegt dat je bij een confectiefiets er op moet staan de fiet uit te proberen. Ik zie dat jij in Groningen woont. Ik ook.
Mag ik van bijvoorbeeld Dik verwachten dsat zij de 57 en 61 in huis halen zodat ik kan testen?
En lees ik uit jouw woorden dat ik ook voor een kale hybride van bv gazelle kan kiezen en die dan 'verkathmandu-en'? bagageragers, lapmpje, etc erop?
groet Heerko

hoi,

tip1 : BBL maal 0.66 + 1 is normaliter je framemaat. Dus als je BBL 90 is zoals bij mij, kom je uit bij 60 en een beetje, ik rond dan af naar boven.
Ik heb eerder afgerond naar beneden en zat niet gestrekt om de fiets maar een beetje gedrongen, ben dan overgestapt naar maar 61 en dat bevalt veeel beter (ben ermee naar compostella gereden)

trouwens de kathmandu 2007 is nu ook leverbaar in framemaat 61; de mijne is net besteld

tip2 : javascript:emoticon(':idea:')
Ideazadelhoogte = BBL x 0.889 (gemeten van middelpunt pedaalas tot bovenkant zadel).
javascript:emoticon(':!:')
Exclamation
succes

Hallo Amateurke... Ik heb mijzelf ook doorgemeten en kwam dan met die formule die jij schets inderdaad op de 61. maar ik raakte onder andere in de war omdat de kathmandu van vorig jaar inderdaad niet tot 61 ging. Maar tot (ik meen) 58. En toen dacht ik... mmm ben ik dan zo groot dat ik vorig jaar nieteens voor een gazelle in aanmerking zou zijn gekomen.
En daarnaast lees ik ook wel eens, 0.65, 0.66 of 0.68 keer BLL.
En dan was er ook nog verschil per soort fiets: sloping wel/niet enzo.
:roll:

Ik begrijp dat jij de kathmandu hebt gekozen? Heb jij die bij een plaatselijke dealer besteld? Ik merkte dat de fiets op internetwinkels aanzienlijk goedkoper wordt aangebden. Lijkt me wel lastig met 'service'. Maar toch, scheelt veel tot 300 euro.

ben jij ook zo'n 1.90? Met verder redelijk normale proporties? :D
En heb jij proefrit gereden op de kathamndu? En dan ook nog op meer dan 1 maat?

Vragen vragen...
bedankt!
Heerko

Hoi Heerko,

Dik is al jaren mijn "fietsenboer" en ik ben over hen zeer tevreden, ze leveren goed werk en ze zijn me altijd ter wille geweest. Ik weet echter niet of ze voor jou twee verschillende fietsen gaan bestellen om alleen maar uit te proberen (zij moeten die per slot van rekening ook gewoon betalen), het lijkt me wat ver gaan, maar wie weet.

Als je bij hen bent, kijk dan ook eens naar die Cannondale trekkingfiets, is best heel mooi! En ze hebben ook een tweedehands afdeling trouwens, kan zeer de moeite waard zijn...

Succes met je overwegingen!

Willem Jongman schreef:De lengte van een frame is eigenlijk belangrijker dan de hoogte.Wim
Klopt. Je zou zelfs wensen dat fabrikanten frames categoriseren op lengte in plaats van hoogte. Het vervelende is daarbij wel dat wanneer je het zadel hoger stelt, het zadel ook naar achteren gaat. Desalniettemin vind ik de huidige situatie verwarrend omdat frames van gelijke opgegeven hoogte soms fors in lengte verschillen en - zoals gezegd - de vormen van frames het opgeven van een hoogte niet meer erg zinvol maken.
Fedor schreef:Framematen zijn ook nogal verwarrend vaak... ik ben 1,85 en fiets op een 60 cm... bij veel fabrikanten is dat een XL... niet echt logisch gezien mijn normale lengte.
Internationaal gezien ben jij echter wel degelijk XL!
Groeten,
Leon

Een goede fietsenmaker/verkoper neemt toch eerst de maat, via bv bikefitting, of zie ik dat verkeerd. Als dat niet zo is dan laat je dat ergens tegen betaling doen dan is er weinig twijfel meer en weet je het voor jaren.
Groot41

Heerko,

houd er rekening mee dat de mooie Kathmandu een Ahead balhoofd heeft. Wil je rechtop zitten en ben je erg lang, dan gaat dat lastig (of je moet met een Ahead-verlenger werken)
Let verder vooral op de bovenbuislengte, die is zo mogelijk nog belangrijker dan de framehoogte. Maak zeker gebruik van de eventuele mogelijheid van een testrit en ga gewoon twee uurtjes fietsen.
En laat inderdaad goed je zitpositie bepalen, dat is eigenlijk nog belangrijker dan een goede afmontage. :lol:
Hoi,

Vorige week zat ik te grasduinen in de nieuwe Gazellecataloog voor een Medeo Trekking. Als je goed kijkt dan is het frame daarvan volgens mij hetzelfde als dat van de Kathmandu!!

Dat biedt een hoop mogelijkheden tot "verkathmanduen". If you catch my drift... :D

Kan iemand dit bevestigen? Ook de nokjes voor het bevestigen van het voorspatbordje, de achterpadden etc komen overeen. Is de meerprijs voor dit frame de moeite waard? De Trekking is voor de rest vrij kaal uitgerust: geen deftig voorlicht en geen geveerde zadelpen.

Ik ben trouwens ook vrij slank en 1,88m. Wat Gazelle betreft zit ik tussen een 61 en een 65. De 65 is zeker te groot. De 61 met standaard stuur eigenlijk iets te klein (ik heb lange armen zoals een gorilla zegt mijn vriendin :lol: )

De lengte kan je nog oplossen door een recht stuur met koehoorns naar voren.

Groeten

Luca

Goedendag,

Ik heb even een vraag. Ik heb een wielrenfiets op marktplaats staan en nu heb ik een koper. Deze wil weten hoe groot deze is. Hoe kan ik de framemaat berekenen??

ik weet dat dit voor jullie waarschijnlijk een domme vraag is maar hoop dat je wil reageren dan ben ik de fiets misschien kwijt!!

alvast hartstikke bedankt,

Groeten Benny

bennyscheepers schreef:Goedendag,

Ik heb even een vraag. Ik heb een wielrenfiets op marktplaats staan en nu heb ik een koper. Deze wil weten hoe groot deze is. Hoe kan ik de framemaat berekenen??

ik weet dat dit voor jullie waarschijnlijk een domme vraag is maar hoop dat je wil reageren dan ben ik de fiets misschien kwijt!!

Groeten Benny
Domme vragen bestaan niet, als je niks vraagt blijf je dom, lijkt me veel ernstiger. :wink:

Je meet de buis waar het zadel met zadelpen in zit. Je meet vanaf de bovenkant (daar waar de zadelpen uit de buis komt) naar beneden tot aan het HART van de trapas. Die verkregen cm's is de maat van je frame.

Dat is nog eens een heldere uitleg!

Mijn dank is groot!

Veel fietsplezier nog met dit mooie najaarsweer!!

grt Benny

Hoe zit het dan eigenlijk met de "inch" maten? Bij de atb's en ook bij bv. Santos hebben ze het over framematen van 19" 21"en 23". Stel ik ben 1.85m wat voor maat moet ik dan hebben. En hoe komen ze aan die maten?

bennyscheepers schreef:Goedendag,

Ik heb even een vraag. Ik heb een wielrenfiets op marktplaats staan en nu heb ik een koper. Deze wil weten hoe groot deze is. Hoe kan ik de framemaat berekenen??
plaatje: http://www.m-gineering.nl/dimensies.pdf