Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Inenting tekenziekte FSME - Forum Wereldfietser

Inenting tekenziekte FSME

Hoi,
In de Op Pad lees ik een stukje over FSME.
De info hieronder heb ik gehaald van http://www.zecken.de
FSME is een virusinfectie die overgedragen wordt door teken, net als de ziekte van Lyme. FSME is in Nederland nauwelijks bekend omdat het hier niet voorkomt. FSME komt in grote delen van centraal en oostelijk Europa voor. (Plaatje juni 2007):
Afbeelding
Over wereldwijde verspreiding zag ik dit plaatje:
Afbeelding
Op de site lees ik dat FSME weliswaar relatief weinig voorkomt, vooral omdat boswerkers in de betreffende gebieden veelal ingeent zijn. De vergelijking met de ziekte van Lyme die ik op de site zie komt in het nadeel van FSME uit: dat is ernstiger. Bij 10-15% van de 200-300 jaarlijkse gevallen in Duitsland gaat het om zware klinische gevallen met blijvende gezondheidsschade (die je echt niet wilt hebben).
Wellicht is het voor degenen die in de betreffende gebieden wild willen kamperen aan te raden zich beter te informeren.
Een idee is om deze informatie (en info over Lyme) bij de landeninformatiepagina's op te nemen.
Meer info in het Nederlands, zie http://www.saag.nl/nederland/teken.htm
Groet,
Leon

Zowel de GGD (in dit geval in Eindhoven) als het Vaccinatie centrum in Wageningen hebben ons inderdaad aangeraden preventieve inentingen tegen FSME te nemen voor Kazachstan, Rusland en Oekraine; een 'kuur' is 3 prikken. Het is dus voor hen momenteel beleid om hiervoor preventief te vaccineren.

Aangezien e.e.a. nogal kan veranderen in de loop der jaren moet ieder m.i. toch altijd de actuele situatie nagaan; in de landeninformatie staat ook deze link voor links naar gezondheidsinstellingen die het actueel houden. Wellicht is het met het oog daarop niet verstandig het in de landeninformatie op te nemen: het is op een gegeven moment te oude informatie.

Peter Klomp schreef:Aangezien e.e.a. nogal kan veranderen in de loop der jaren .... niet verstandig het in de landeninformatie op te nemen: het is op een gegeven moment te oude informatie.
Alle informatie in de landeninformatie is op een gegeven moment oud, fsme verdwijnt niet zomaar. Het leek me wel nuttig omdat je wel aan inentingen denkt als je bv naar Afrika gaat, maar naar Duitsland?
De links op de algemene reisinformatie mogen overigens wel eens bijgewerkt worden. Ze leiden tot gigantisch gezoek en over fsme heb ik niets gezien.
Nog een punt is m.i. ook dat tekenrisico's niet zozeer voor normale toeristen gelden maar des te meer voor buitensporters, dus vandaar dat ik het bericht schreef.
Leon

Leon schreef:Nog een punt is m.i. ook dat tekenrisico's niet zozeer voor normale toeristen gelden maar des te meer voor buitensporters, dus vandaar dat ik het bericht schreef.
Leon
Helemaal mee eens Leon.

Je kan toch zelf een bericht hierover bij de landeninfo plaatsen?
Mij lijkt het erg verstandig om mensen hiervoor te waarschuwen!!
Juist voor Duitsland en Polen denken de meeste mensen niet aan preventieve inentingen (ik zelf ook niet).

Zowiezo moet je altijd opletten voor teken, ook de gewone die de ziekte van Lyme veroorzaakt.
Hier kun je dan wel niet voor inenten maar opletten kun je niet genoeg doen. Iedere avond heel goed kijken, ook nog dagen nadat je weer thuis bent. Ze kunnen meeliften.
Zelf ben ik 2 jaar terug besmet door een teek die in mijn neus gekropen was!!! Dit is dus pure pech! Niet goed opspoorbaar. Door een zware peniceline kuur heb ik er tot nu toe nog geen last van, maar eemaal besmet kom je er niet zo snel meer vanaf.

MiaV schreef:Zowiezo moet je altijd opletten voor teken, ... Iedere avond heel goed kijken,
Dat is bij FSME te laat, de besmetting is direct na de beet. (volgens zecken.de)
Leon

Op http://www.byebites.nl/page.php?id=61 staat het in het nederlands.
Je kunt er niet voorzichtig genoeg mee zijn!

In 2005 heb ik mij o.a. laten vaccineren tegen Früh Sommer Meningo Encephalitis i.v.m. mijn fietstrektocht van Nederland naar Japan. De kosten voor een dergelijke vaccinatie vond ik hoog en deze worden niet door de ziektekostenverzekeraar vergoedt.

Het goedkoopst kun je je laten vaccineren op de Universiteit van Wageningen, maar het LUMC is ook een goede optie om de kosten te drukken. Ikzelf heb me bij het LUMC te Leiden laten vaccineren. Het zijn twee prikken en als je binnen 1 jaar nog een prik haalt geeft je dat 3 jaar bescherming.

Het is goed dat een dergelijk onderwerp in het forum van de wereldfietser aan de orde komt. Bovenstaande informatie is natuurlijk aan tijd onderhevig en erg summier. Voorzichtigheid is dan geboden. Neem altijd voor de actueelste informatie contact op met UW, LUMC of GGD.
Leon schreef:FSME is een virusinfectie die overgedragen wordt door teken, net als de ziekte van Lyme. FSME is in Nederland nauwelijks bekend omdat het hier voorkomt. ...
Eeh, juist níet/nauwelijks voorkomt, toch?
Maar wel goed om te weten.
Groet,
Maurits

Misschien een tip voor jonge Belgische fietsers: het ziekenfonds betaalt reisvaccinaties voor een deel terug (maximum 25 euro per jaar, voor mensen jonger dan 25 - 30 (afhankelijk van het ziekenfonds)).

Aangezien ik teken "aantrek", heb ik me toch laten vaccineren: ik heb geen zin in Russische roulette...