Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos vakantiewiel en Cannondale - Forum Wereldfietser

Santos vakantiewiel en Cannondale

Beste wereldfietsers,

Deze zomer (augustus) ben ik samen met mijn vriendin van plan om voor twee weken in Andalusië te gaan fietsen.
Haar fiets, een Cannondale Road Warrior, zal moeten aangepast worden aan het zwaardere werk en dan vooral de wielen (nu 28" mavic racewielen met racebandjes).
Na het lezen van zoveel positieve reacties op het Santos vakantiewiel, denk ik eraan om twee 28'' wielen te kopen en deze te monteren (of eventueel te laten monteren). Nu vraag ik me af of dit zonder veel problemen en aanpassingen mogelijk is. Achteraan heeft de fiets een Shimano Tiagra versnellingsapparaat en vooraan een Shimano Sora. Misschien moeten ook deze vervangen worden?

Alvast bedankt voor eventuele tips en advies,

Dieter
Hoi,
Als ik plaatjes van de 'Cannondal Road Warrior' op het www bekijk zie ik verschillende versies. Brede en smalle. Punt is nl dat de bredere banden tussen de voor- en achtervorken moeten passen.

We weten nu niet precies de specificaties van de fiets, en tevens niet die van je vriendin en haar bagage (kilo's) en of je onverhard wilt gaan fietsen.
Ook weten we de onderhoudstoestand van de fiets niet.

Wat tijdelijk wellicht goed zou kunnen is het monteren van iets bredere (28 of 32 mm) banden. Als je een stevig type 32 mm neemt krijg je die echt niet zomaar kapot.

Maar ik zie dat je in Gent woont. Waarom ga je niets eens langs bij Vlerickfietsen (.be) in De Pinte? Op hun site staat er wel een routebeschrijving per auto, per bus en met de trein, maar niet per fiets :roll: Desondanks schiijnt het een goede zaak te zijn

Succes,

Leon
dieter schreef:Beste wereldfietsers,

Deze zomer (augustus) ben ik samen met mijn vriendin van plan om voor twee weken in Andalusië te gaan fietsen.
Haar fiets, een Cannondale Road Warrior, zal moeten aangepast worden aan het zwaardere werk en dan vooral de wielen (nu 28" mavic racewielen met racebandjes).
Na het lezen van zoveel positieve reacties op het Santos vakantiewiel, denk ik eraan om twee 28'' wielen te kopen en deze te monteren (of eventueel te laten monteren). Nu vraag ik me af of dit zonder veel problemen en aanpassingen mogelijk is. Achteraan heeft de fiets een Shimano Tiagra versnellingsapparaat en vooraan een Shimano Sora. Misschien moeten ook deze vervangen worden?

Alvast bedankt voor eventuele tips en advies,

Dieter
wat voor remmen zitten er op? Heb je een crossframe met V-brakes of is het een frame met zijtrekremmen. In het laatste geval zullen de remmen de limiterende factor zijn en zul je er misschien net 28mm bandjes in kunnen proppen. Is het een cyclocrossframe dan moet 35mm sowieso kunnen. Hoef je geen bredere velgen voor te kopen, maar iets anders als je een 'design' (achter)wiel hebt is natuurlijk wel verstandig
:roll:

bedankt voor de razendsnelle antwoorden!

Momenteel zit er een Mavic cxp 22 velg op de Road Warrior met een Cannondale Tektro V-rem.
Het is niet de bedoeling dat zij teveel bagage neemt (alleen een achterdrager) en aangezien we wellicht de Benjaminse gids gaan volgen, vermoed ik niet dat we al te veel onverhard gaan fietsen. Hoewel het onze eerste fietsreis wordt, wil ik natuurlijk een toekomstgerichte aankoop doen en dus een wiel kopen dat zowat voor alle terrein geschikt is.

dieter schreef:Momenteel zit er een Mavic cxp 22 velg op
Die zijn toch ruim 2 cm breed? Dat noem ik dan geen racewielen zoals je eerder zei.
Leon

Zelf ben ik van plan me een nieuwe santos alu 26'' aan te schaffen bij fietsen Cycloon te Kaprijke (De Santos dealers in Leuven en Wilrijk zijn wat te veraf in geval van problemen).
Ik zou haar Cannondale natuurlijk ook naar Cycloon kunnen meenemen, maar ik wil me voor ik dat zou doen vooraf wat informeren.

Leon schreef:
dieter schreef:Momenteel zit er een Mavic cxp 22 velg op
Die zijn toch ruim 2 cm breed? Dat noem ik dan geen racewielen zoals je eerder zei.
Leon
13 mm inwendig, gestoken budget uitvoering van de cxp33 met busjes in 32 en 36 gaats.

Voor lijkt me sowieso geen probleem, als het goed gespaakt is zou ik met de 36gts uitvoering achter ev de gok ook nog wel aandurven.

Zou ik ook wel durven. Omdat het een fiets met v brakes is verwacht ik dat er tamelijk brede banden op zullen passen. Mijn advies is om inderdaad de breedste maat te nemen die past (een 42 mm Schwalbe Marathon past op veel hybrides en misschien hier ook nog). Verder moet je inderdaad naar de versnellingen kijken. Als je vriendin weinig bagage meeneemt volstaat het voor deze derailleurs grootst mogelijke achtertandwiel vermoedelijk net. Als je ook derailleurs moet gaan vervangen wordt het allemaal wat lastiger - en duuurder.
Veel plezier,
Wim

13 mm inwendig, gestoken budget uitvoering van de cxp33 met busjes in 32 en 36 gaats.

dus als ik het goed begrijp hou ik het beter bij twee nieuwe mavic Cxp33 wielen ipv een santos vakantiewiel?

dieter schreef:13 mm inwendig, gestoken budget uitvoering van de cxp33 met busjes in 32 en 36 gaats.

dus als ik het goed begrijp hou ik het beter bij twee nieuwe mavic Cxp33 wielen ipv een santos vakantiewiel?
een wiel is een samenstelling van naaf, spaken en velg.

CXP33 velgen zijn erg licht en dun en zou ik NIET op een vakantiefiets zetten, de 22 is daar veel beter op zijn plaats

Santos zal wel wielen aanbieden met Exal velgen. Met een verstandige naaf (let ook op de breedte, ik denk dat je een wegnaaf moet hebben in 130mm) en dubbel butted spaken is dat vast sterker als waar je nu mee rondrijdt, maar je kunt je geld maar een keer uitgeven. De vraag is of het nodig is.

ok, de cxp 22 velg behouden dus.. navragen of die Schwalbe Marathon erop past en eventueel achteraan dubbel butted laten herspaken. Hopelijk heb ik dit goed begrepen.

hartelijk bedankt voor jullie advies.
Dieter

De Schwalbe hebben ze in vele maten, er zal er altijd wel eentje op passen.

Bij Bike2Build waren de smalle versies voor een tientje geloof ik.