Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: Tweedehands randonneur fiets - Forum Wereldfietser

Gezocht: Tweedehands randonneur fiets

Hallo,

Ik ben al een tijdje via tweedehandssites en rondbellen naar fietswinkels op zoek naar een degelijke tweedehands trekking/randonneur fiets.
Waarom tweedehands? Mijn budget laat het momenteel niet toe een nieuwe te kopen.

De fiets zou dienen voor effectief op fietsreizen te gaan (zo ga ik binnen een paar weken op een fietstocht naar Londen), sporadische dagtripjes, maar ook zo goed als dagelijks woon-werk verkeer.

Wat ik in gedachten had als model is ideaal gezien de TX-Randonneur van vsf fahrradmanufaktur.
In een lagere prijsklasse: De Fuji Touring of de Kona Sutra.

Ik heb de indruk dat er gewoonweg niet al te veel tweedehands te koop worden gezet dus vroeg ik me af of jullie me hier verder op weg zouden kunnen zetten, waar kan ik hier tweedehands naar op zoek?
Ik zag dat er gelijkaardige posts als deze waren hier op dit geweldige forum, waar mensen effectief ook een fiets gevonden hebben daardoor, dus fingers crossed.

Ook tips qua andere modellen als deze drie fietsen zijn steeds welkom!

Alvast bedankt!
Zonder budget lastig om je te adviseren. Zie het aanbod van de Trek 520.
sjefke schreef:
vr 05 apr, 2019 22:58
Zonder budget lastig om je te adviseren.
Sorry, ik ben inderdaad mijn budget alsook mijn framemaat vergeten vermelden.

Budget: Tussen 500 en 800 euro, afhankelijk van de fiets en de staat van de fiets. Is dit realistisch?

Framemaat: Ik rij nu met een tweedehandsfiets met framemaat 58cm, ik ben zelf 1m87.
Zie het aanbod van de Trek 520.
Ik vrees dat deze net iets te klein en iets te duur is voor mij.

Ik wil wel graag ff toevoegen dat ik tot nu toe steeds met opgeknapte, goedkope tweedehandsfietsen heb gereden. Dit is de eerste keer dat ik een dergelijke som zou uitgeven aan een fiets. Misschien heb ik dus ook totaal geen realistisch beeld van de prijzen van tweedehands trekkingfietsen. Maak me hier dus gerust attent op als dat het geval is. :)
Waarom zou die te klein zijn? Vanwege die 10mm kortere zitbuis? Dat is sowieso een nietszeggende maat. Bij die moderne Trek kun je nog alle geometrie-gegevens vinden en dus vergelijken met die van je huidige fiets en dat is ook precies wat je moet doen. Nog beter is uiteraard een proefrit van enkele kms. Er is, ik zeg het voor de zoveelste keer, geen universeel maatsysteem, ook nooit geweest. Ieder merk heeft zijn eigen methode. De vraagprijs is van de verkoper. De prijs die er betaald wordt is de prijs van koper en verkoper.
Jop, je mag gerust langkomen voor een proefrit op de Trek 520 die ik hier te koop aanbied. Klinkt als de fiets die je zoekt.

viewtopic.php?f=11&t=32990

Over de prijs valt te praten. Het is tenslotte een vraagprijs. Stuur me maar een PB als je interesse hebt.
Deze bijna nieuwe Giant Expedition staat te koop op marktplaats voor € 550.-

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Je bent nog wat onduidelijk over je precieze wensen, maar laat ik proberen die te reconstrueren (afgezien van prijs en maat):
Je wilt een redelijk snelle fiets maar geen voluit racefiets
Je wilt wel een racestuur
Er moet bagage op kunnen maar niet al te veel.

Dan kom je uit op een type fiets dat in Nederland traditioneel niet erg populair is, maar in bijvoorbeeld Engeland wel (bijvoorbeeld de Dawes Galaxy). Dat verklaart het gebrek aan keus op de tweedehands markt. Het is in mijn ogen wel een heel leuk soort fiets dat aansluit bij moderne trends naar lichtere bagage. Wel is het zo dat veel van de wat oudere voorbeelden geen ruimte hebben voor al te brede banden (37 mm is al heel mooi, en vaak houdt het al bij 35 mm op). Dat beperkt je een beetje bij stukken onverhard. Moderne fietsen in deze categorie zijn de zogenaamde gravelbikes, en daar passen wel bredere banden op. Bij oudere fietsen kun je denken aan het vrij zeldzame Gazelle Champion Mondial semi race waar wel 35 mm banden in passen. Zo'n fiets opknappen en zelfs maar een beetje moderniseren kan wel duur worden, en vereist enige kennis van zaken. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.m-gineering.nl/semi-race.htm Ook oude veldrij fietsen hebben meestal ruimte voor 35 mm, maar missen vaak nokjes voor drager, spatborden of bidons. Daar zijn allemaal wel beugels en klemmen voor, maar toch. Voor al deze fietsen geldt dat ze niet super stijf zijn. Dat fietst lekker vind ik, maar betekent dat je niet al te veel bagage moet meenemen. Wil je dat wel, dan kun je kijken naar oudere Vittorio fietsen. Daar zitten soms heel mooie tussen.
Die Trek past wel erg mooi bij het verhaal. Wees niet verbaasd zijn als hij aan de grote kant is ook, ook al is die kans best klein. Google eens op de warrige wereld van de framematen.
jopv schreef:
vr 05 apr, 2019 20:32
Hallo,

Ik ben al een tijdje via tweedehandssites en rondbellen naar fietswinkels op zoek naar een degelijke tweedehands trekking/randonneur fiets.
Waarom tweedehands? Mijn budget laat het momenteel niet toe een nieuwe te kopen.

De fiets zou dienen voor effectief op fietsreizen te gaan (zo ga ik binnen een paar weken op een fietstocht naar Londen), sporadische dagtripjes, maar ook zo goed als dagelijks woon-werk verkeer.

Wat ik in gedachten had als model is ideaal gezien de TX-Randonneur van vsf fahrradmanufaktur.
In een lagere prijsklasse: De Fuji Touring of de Kona Sutra.

Ik heb de indruk dat er gewoonweg niet al te veel tweedehands te koop worden gezet dus vroeg ik me af of jullie me hier verder op weg zouden kunnen zetten, waar kan ik hier tweedehands naar op zoek?
Ik zag dat er gelijkaardige posts als deze waren hier op dit geweldige forum, waar mensen effectief ook een fiets gevonden hebben daardoor, dus fingers crossed.

Ook tips qua andere modellen als deze drie fietsen zijn steeds welkom!

Alvast bedankt!


Ik kan er 1 voor je maken als het moet ik ben fietsenmaker en kan wel een goede fiets voor je maken voor een redelijke prijs
M276 schreef:
zo 07 apr, 2019 16:52
Is dit misschien iets?

https://link.marktplaats.nl/m1397520916
Een Santos STR01 is toch nooit als randonneur afgeleverd? Dit frame heeft toch geen geometrie voor een racebocht, of vergis ik mij?

Als topic starter nog op zoek is, kan ik hem misschien op een nieuwe fiets attenderen: https://www.evanscycles.com/pinnacle-da ... e-EV318241

Dit is de eerste touring fiets van het Engelse Evanscycles, en voor 1000€ krijgt je toch veel waar voor je geld:
  • stalen frame
  • 9 speed drive train met 44/32/22 voorbladen en 11-34T cassette
  • Tektro Spyre 160mm schijfremmen
  • Tubus Logo achterrek
Het enige wat ik zou veranderen zijn de banden. De gemonteerde Marathon Mondial banden zijn IMHO overkill voor een randonneur. Evanscycles heeft hoge ogen gegooid in het budget segment, hun Pinnacle Arcose krijgt veel bijval als gravel bike.

Wel wat haasten want misschien brexit ;-)
Mooie fiets zeg :!: