Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kalkhoff Endeavour P12 - Forum Wereldfietser

Kalkhoff Endeavour P12

Hallo allemaal,

Ik overweeg een kalkhoff Endeavour P12 te kopen.
Niet zozeer voor het vakantiefietsen, maar eerder voor woon-werkverkeer en vrije tijd.
Heeft er iemand ervaring met deze fiets?
Wat zijn de voor- en nadelen?

Alvast bedankt!
Het grote nadeel is dat de stappen tussen de vernellingen van deze naaf 17% bedragen. Dat is nogal veel voor jouw toepassing, of je moet in Toscane of zo wonen en schakelui fietsen.
17% is net iets meer dan het verschil tussen kransje 18 en 21 op een wielrenfiets, maar dat heb je die stappen in het héle bereik.
Heb ervaring met een zelfde fiets maar dan met Nexus 8 voor woon-werk verkeer en dingen die mij opvielen waren de voorvork en de schijfremmen.

De (goedkope) verende voorvork vond ik geen voordeel en ik ben bang dat die als eerste kapot gaat. Schijfremmen remmen geweldig maar hebben de neiging tot piepen/krijsen en achter had ik na verloop van tijd niet meer het gehele remvermogen. Remblokjes gewisseld en remschijf schoongemaakt maar nog steeds niet zo goed als voor.

De verlichting is redelijk, achterlicht in de bagagedrager is naar mijn idee te veel een gimmick.

Zelf vind ik de fiets hard rijden, als in minder comfortabel. Ik zou er graag bredere banden op willen en een flexibelere vaste voorvork.