Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Framemaat 57 vs 60 voor iemand 1.87m - Forum Wereldfietser

Framemaat 57 vs 60 voor iemand 1.87m

Beste lezer,

Ik heb 2 fietsen op het oog de ene heeft framemaat 57 en kan ik vlakbij in mijn woonplaats ophalen. De andere is 60 en hiervoor moet ik zon 5 uur totaal voor reizen met ov.

Ik ben 1.87m dus heb wel een 60/61 nodig eigenlijk.
Maar gaat dit veel uit maken?

Nu kan ik natuurlijk gewoon het zadel omhoog zetten om van de 57 een 60 te maken maar het hele frame is natuurlijk ook groter.

Dit wordt niet mijn vakantiefiets maar werk-woon en (lichtere) toer fiets.

Bedankt
Veel belangrijker is de horizontale bovenbuis afstand.
Een te korte fiets gaat niet lekker zitten.
Vraag voor beide fietsen deze afstand op. En meet dat met een fiets die lekker zit.
M276 schreef:
za 23 mar, 2019 09:31
Veel belangrijker is de horizontale bovenbuis afstand.
Meten hart zadelbuis tot hart stuurhuis.
Daarna is het van belang wat voor stuurpen en stuur er op zit en vooral wat je voor lichamelijke en persoonlijke voorkeur hebt.
Proberen dus, al is de kans dat de 57 te klein is groter dan de kans dat hij te groot is. Maar als dat vlakbij is is dst zo gebeurd.
Om welke fietsen gaat het? Merk en model.
Het zou gaan om de Koga Citylite deze twee:
https://link.marktplaats.nl/m1382971681
https://link.marktplaats.nl/m1380826874

Ook heb ik deze nog op het oog:
https://link.marktplaats.nl/m1389248410

Ik zal de maten opvragen.
Mischien kan iemand hier opzoeken welk model het precies is? De geometrieën staan op de websites.
Maar ik blijf erbij dat het handig is om even te gaan proberen.
Edit: thnx jumbo. I rest my case.
https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... tm?frame=D

Misschien kun je eens de top tube maat nameten van je huidige fiets en zo een vergelijk maken

Bijlagen

Die citylites zijn vrij kort kwa bovenbuis.
Ha grappig, de Koga Cubo Ocho heb ik gehad. Juist weg gedaan omdat ik deze te groot vond. Ik ben 1,76m en had maat 57cm. Bovendien vond ik die rare feathershock vering onder de balhoofdbuis niet fijn. Geen aanrader.

Als ik de geometrie vd cubo ocho en de city lite vergelijk dan lijken ze op elkaar. De 57 city lite zou wellicht prima kunnen zijn. Hangt ook af van je voorkeur/zitpositie. Indien nodig kun je later een langere stuurpen monteren.

Probeer die 57cm eens als ‘ie praktisch om de hoek staat. Het is mooi weer!
Ik heb zelf deze fiets. Maat 60, ik ben 184 en dat bevalt goed. Al ga ik hem over een paar weken verkopen ivm de aanschaf van iets anders. Ik woon in Utrecht dus je zou ook die van mij kunnen proberen. Moet je nog wel een paar weken geduld hebben.
Rrammonn schreef: Ik heb zelf deze fiets. Maat 60, ik ben 184 en dat bevalt goed. Al ga ik hem over een paar weken verkopen ivm de aanschaf van iets anders. Ik woon in Utrecht dus je zou ook die van mij kunnen proberen. Moet je nog wel een paar weken geduld hebben.
Welke uitvoering heb je? Precies dezelfde als hier boven? Nexus Premium naaf? Recht stuur of gebogen?
Heb dan zeker interesse. Utrecht is vlakbij voor mij.
Wat had je in gedachten kwa prijs?
Bel schreef: Ha grappig, de Koga Cubo Ocho heb ik gehad. Juist weg gedaan omdat ik deze te groot vond. Ik ben 1,76m en had maat 57cm. Bovendien vond ik die rare feathershock vering onder de balhoofdbuis niet fijn. Geen aanrader.

Als ik de geometrie vd cubo ocho en de city lite vergelijk dan lijken ze op elkaar. De 57 city lite zou wellicht prima kunnen zijn. Hangt ook af van je voorkeur/zitpositie. Indien nodig kun je later een langere stuurpen monteren.

Probeer die 57cm eens als ‘ie praktisch om de hoek staat. Het is mooi weer!
Hmmm ja vering heb ik eigenlijk ook liever niet dus die valt dan af.

Verkoper van die 57 is erg moeilijk bereikbaar :?

Denk dat ik toch beter voor een 60 kan gaan. Geef nu keertje veel geld uit voor mijn stadsfiets en dan moet ie wel goed zijn.
Fiets nu op een Gazelle van 57 die toch wel klein aan voelt.
Mijn vakantiefiets(Koga Globe Traveler) is 63...

Ik ga zo de bovenbuis van beide opmeten.
Welke uitvoering heb je? Precies dezelfde als hier boven? Nexus Premium naaf? Recht stuur of gebogen?
Heb dan zeker interesse. Utrecht is vlakbij voor mij.
Wat had je in gedachten kwa prijs?

Nexus primium naaf inderdaad. Met gebogen stuur. Prijs moet ik even over denken. Belangrijker vind ik dat hij goed terecht komt. Ik heb net de banden en de ketting vervangen, vorige week. Zelfde als origineel. Handvatten zijn vervangen voor Brooks-ergon. Zadel is ook brooks, maar die is net lekker ingereden en neem ik mee naar mijn nieuwe fiets. Ik heb een nieuwe idworx besteld dus dat nieuwe zadel zet ik over.
Rrammonn schreef:
ma 25 mar, 2019 20:10
Welke uitvoering heb je? Precies dezelfde als hier boven? Nexus Premium naaf? Recht stuur of gebogen?
Heb dan zeker interesse. Utrecht is vlakbij voor mij.
Wat had je in gedachten kwa prijs?

Nexus primium naaf inderdaad. Met gebogen stuur. Prijs moet ik even over denken. Belangrijker vind ik dat hij goed terecht komt. Ik heb net de banden en de ketting vervangen, vorige week. Zelfde als origineel. Handvatten zijn vervangen voor Brooks-ergon. Zadel is ook brooks, maar die is net lekker ingereden en neem ik mee naar mijn nieuwe fiets. Ik heb een nieuwe idworx besteld dus dat nieuwe zadel zet ik over.

Dat klinkt goed, heb ik zeker interesse!

Vergeet elke keer een rolmaat mee te nemen voor die bovenbuis maar ga er eigenlijk vanuit dat 60cm beter voor mij is.

Laat maar weten zodra je idworx binnen is. Ik heb geen haast :)
Ik ben 188 en rij al sinds mijn 18de op (minimum)60cm frames.
Telkens ook 58 geprobeerd maar telkens net niet. Ik zou niet twijfelen :D
crofter schreef:
di 26 mar, 2019 19:47
Ik ben 188 en rij al sinds mijn 18de op (minimum)60cm frames.
Telkens ook 58 geprobeerd maar telkens net niet. Ik zou niet twijfelen :D
Ik zou toch maar opletten want mijn frame met maat 52 is even lang als eentje met maat 61 was, dus als je afgaat op de opgegeven mast kun je een keer pech hebben.
Uitleg: http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/