Een tijdje geleden had ik voor 100€ een versleten 26 inch wielset gekocht met daarin deze "prachtige" naven:
Het idee was om een future-proof wielset te maken die zowel met QR als steekas kon gebruikt worden. En eerlijk gezegd was ik ook erg nieuwsgierig of zo'n dure DT Swiss naven beter gemaakt zijn dan doorsnee Shimano naven.
Om te zien hoe het gemaakt is, moest ik de naven natuurlijk open krijgen. Bij het openmaken van de achternaaf, die volledig verroest en aangekoekt was, heb ik de cassette body beschadigd. Dus een nieuwe, maar dan wel ineens 11 speed: 65 €. (Bovenstaande foto was met de naven uit de wielen gehaald, proper gemaakt en nieuwe 11 speed body).
Toen heb ik een gravel bike frame gekocht voor steekassen, en moesten de wielen omgebouwd worden. Ik dacht dat dit gewoon een kwestie was van nieuwe end caps te kopen, maar de 240s-naven bleken te oud, ze dateren van voor 2010. Achteraan moest ik niet alleen de caps (33€) maar ook de centrale as (65€) vervangen. Vooraan bleek er geen oplossing te zijn, deze oude voornaaf kon niet aangepast worden naar 12x100mm steekas.
Om de voornaaf toch nog te kunnen gebruiken heb ik ze naar een lokaal metaalbewerkingsbedrijf gebracht om de as van de naaf te laten uitboren. (De oude 240s voornaaf heeft een centrale aluminium as met opening 11,75mm die zonder problemen naar 12mm gebracht kan worden als je een 12mm ruimer en een draaibank hebt.) Na één maand wachten was dit nog steeds niet gebeurd, dus ben ik de as terug gaan halen. Hierbij bleek dat de draaier van dienst een tafel van 2m op 5m had die vol lag met projectjes die hij even tussendoor ging doen... Uiteindelijk heeft een kennis van mijn vader het gratis en op 2 dagen gedaan...
Wat de achternaaf betreft had ik toch de verkeerde end caps besteld, maar pas maanden later gezien, dus nog eens end caps besteld (33€). Verder bleek ook dat de 1 van de 2 hoofdlagers van de achternaaf overleden was. Op zich geen probleem, want DT Swiss naven zijn redelijk gereedschapsloos te onderhouden. Er is alleen één lager dat achter een ring zit die door de trapkracht in de naaf wordt gedraaid. Deze ring zit muurvast en kan alleen met een speciale tool eruit gehaald worden. Je mag raden welk lager overleden was.
In ieder geval, tool besteld (55€) en 3 nieuwe lagers, 1 voor achternaaf, 1 voor voornaaf, en 1 reserve (34€). Ik heb de tool in mijn bankschroef gestoken en aan het wiel gedraaid tot mijn volledig werkbank verschoof maar de ring wou niet lossen. Uiteindelijk hebben we de ring losgekregen door met 2 personen met volle kracht aan het wiel te draaien, ik dacht dat of de naaf of de spaken het zouden begeven maar de ring is toch los gekomen.
Mijn vrouw vraag mij soms waarom die fietsen zoveel geld kosten, ik zeg dan: ik koop zoveel mogelijk tweedehands.
In ieder geval, een lange inleiding om te melden dat mijn nieuwste aanwinst een slecht omschreven 26 inch wielset is:
Deze set heeft mij 50€ gekost, heeft nauwelijks gebruikte 180mm remschijven, een bruikbare 10 speed 11-36T cassette en nieuwe continental banden. Bovenal, de set heeft DT Swiss 350 naven met end-caps voor steeknaven en, voor zover ik kan voelen, slechts één versleten lager dat ik nog op reserve heb liggen... Nu alleen nog end caps kopen om de voornaaf van 15x100mm op 12x100mm te krijgen... De bedoeling is een tweede wielset voor de gravelbike te maken met dunnere banden voor plaatselijk gebruik.
Als er iemand 180mm remschijven of 26 inch Continental banden nodig heeft, ik kan wel een prijsje maken...