Het is allemaal sterk afhankelijk van de bestemming, omstandigheden en het een en ander wijzigt ook nog in de tijd, maar voor wat het waard is:
Peter Rodenburg schreef:
Stop je vaak onderweg?
Als het zwaar gaat of ik ik veel foto's wil maken wel. Als ik minder prettig in m'n vel zit, het slecht weer is en/of als ik een doel heb gesteld dat moeilijk haalbaar is minder. Ook afhankelijk van de pauzeer gelegenheden, ik ga niet snel zomaar ergens in de wegberm zitten pauzeren. In de loop van de tijd ben wel steeds vakergaan stoppen. In het begin kon ik gemakkelijk 4-6 uur of nog langer achter elkaar doorfietsen met niet meer dan een hele korte stop om eten uit de tas te pakken en/of op de kaart te kijken. Als ik nu langer dan 2-3 uur fiets is dat een uitzondering.
Peter Rodenburg schreef:
Kom je 's ochtends moeilijk op gang?
Over het algemeen niet.
Peter Rodenburg schreef:
Vind je het belangrijk om dagelijks een bepaalde afstand te halen?
Steeds minder. Afstand zegt niets over de inspanning, bergen kwaliteit van de weg, weer & wind, hebben allemaal invloed op welke afstand 'redelijk' is. Daarnaast is de nadruk steeds meer op ontspanning komen te liggen in plaats van kilometers vreten. Voor mij is de fiets vooral een ideaal vervoermiddel en fietsen geen doel (meer) maar een middel om 'efficient' te reizen. Snel genoeg om redelijke afstanden af te leggen, langzaam genoeg om iets te zien en flexibel genoeg om 'overal' te kunnen komen. Dingen gaan zien, tijd maken voor mensen die ik ontmoet zijn veel belangrijker als kilometers maken.
Peter Rodenburg schreef:
Fiets je juist 's ochtends of, b.v. 's avonds?
Bij (wild) kamperen fiets ik liever 's avonds. Door fietsen totdat het donker wordt en dan de tent ergens opzetten. Overnacht ik in een stadje/dorp liever 's ochtends zodat ik tijdig een overnachting kan regelen en zeker niet in het donker hoef te fietsen om de bestemming te bereiken. (Ik heb een gruwelijke hekel aan in het donker over onbekende wegen fietsen).
Peter Rodenburg schreef:
Vind je cultuur belangrijk of juist natuur?
Liefst zie ik een mix van natuur, cultuur en lekker eten.
Peter Rodenburg schreef:
Neem je veel rustdagen?
Als rustdagen 'rust' betekend eigenlijk nooit, als rustdagen niet fietsen betekend met enige regelmatig. In wat grotere plaatsen waar echt iets te zien is stop ik graag een dag. Ook stop ik graag een dag voor een excursie naar iets dat met de fiets teveel tijd kost en/of alternatieve activiteit.
Peter Rodenburg schreef:
Beklim je steile bergen zonder te stoppen of stap je elke 100 meter af?
Nee, dat lukt mij niet. Ik merk dat ik steile bergen steeds vaker probeer te mijden. Vooral een mentale issue aangezien als je er echt voor gaat het meestal best meevalt. (Zolang het maar niet aan het begin van de reis is en ik een beetje getraind ben)
Peter Rodenburg schreef:
Bij voorkeur op asfalt of onverhard?
Maakt niet zoveel uit. Onverhard is wat zwaarder en als je kilometers wilt maken niet zo ideaal. Onverhard is vaak weinig gericht en met extra veel bergen en dalen (waar ik tegenop zie). Ik kies meestal voor een redelijk gerichte (is vaak doorgaande) route, verhard of onverhard maakt niet uit. Tegen onverhard zie ik vooraf vaak wel op, maar als ik eenmaal gewend ben en tijd heb heeft onverhard eigenlijk toch wel de voorkeur. Ik denk in ieder geval met smart terug aan sommige onverharde wegen in met name Australie, Oman en Chili. Wat betreft asfalt heb ik dat niet of het moeten de Moonbi Hills is Australie zijn, maar dat heeft meer te maken met m'n snelheidsrecord daar als met de charme van het reizen over die weg.
mvg
Wilco