Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hulp gewenst voor krakend achterwiel - Forum Wereldfietser

hulp gewenst voor krakend achterwiel

hallo techneuten,

ik zit in thailand (gouden driehoek) en heb een probleem met een krakend achterwiel. voor de reis nieuwe kogels, vet en freewheel gemonteerd i.v.m. dit probleem. toch treedt het weer op. Heb geen idee waar het probleem nu zit, het geluid begint echt akelig te worden. Na demontage ziet alles er toch netjes uit, kogels glimmen, conussen onbeschadigd, alleen het lithiumvet aan de kant van het freewheel is zwarter geworden. dus hier zou het probleem moeten liggen. juist daarom heb ik voor de vakantie het freewheel vernieuwd.
Het betreft een shimano XT-naaf van het type 760
hoop snel op een antwoord van jullie, alvast bedankt voor jullie moeite

vriendelijke groeten hans en marianne
Hallo Hans,
Het is mij niet duidelijk of het nu het freewheel of de wiellagers zijn die kraken. Dat zou je met het wiel eruit makkelijk moeten kunnen bepalen. Draait de as dan soepel?
Kraakt het wiel als je meetrapt of juist als je niet meetrapt?
Wat is de frequentie van kraken? 1x per omwenteling hetzelfde ritme? In dat laatste geval kan het ook aan de spaken liggen. En zelfs kan het aan de velgen liggen - maar laten we dat niet hopen.
Heb je adressen van goede fietsenmakers, o.a. in Chiang Mai bij de hand?

In de landeninfo http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?p=13786)
vind je de volgende info:
In Chiang Mai kun je voor onderdelen en fietsroutes terecht bij Chai Thawat Cycle Shop; 75/4 Rajphakhinai Road (vlakbij Anodard Hotel)
en:
Chiang Mai Sunday Bicycle Club: Phanu Uthaisri; Huay-Kaen Road 128; Chiang Mai; Tel. 053-892134. Iedere zondag organiseert deze club een fietstocht door en rond Chiang Mai. De fietsers verzamelen zich om 7.00 bij de Tha Phae poort.
Groeten,
Leon
hans stalpers schreef:hallo techneuten,

ik zit in thailand (gouden driehoek) en heb een probleem met een krakend achterwiel. voor de reis nieuwe kogels, vet en freewheel gemonteerd i.v.m. dit probleem. toch treedt het weer op. Heb geen idee waar het probleem nu zit, het geluid begint echt akelig te worden. Na demontage ziet alles er toch netjes uit, kogels glimmen, conussen onbeschadigd, alleen het lithiumvet aan de kant van het freewheel is zwarter geworden. dus hier zou het probleem moeten liggen. juist daarom heb ik voor de vakantie het freewheel vernieuwd.
Het betreft een shimano XT-naaf van het type 760
hoop snel op een antwoord van jullie, alvast bedankt voor jullie moeite

vriendelijke groeten hans en marianne
Vraag 1: ligt het aan het achterwiel? Moet je kunnen vaststellen door een ander wiel te lenen cq het wiel in een andere fiets te zetten

aanneemde dat de diagnose achterwiel juist is:

Zit de freehub vast? (as verwijderen en met een 10mm inbussleutel vanaf de rechterkant de holle bout vastzetten (normale schroefdraad)
Is het naafhuis heel? (www.m-gineering.nl/oops.htm , 7e van boven)

staan de spaken strak?

is de velg heel?

Zit de cassette vast, kraakt het wiel op alle tandwielen?

als het gaat om een krakend/knetterend geluid , dan wijst de zwarte kleur van je vet erop dat het vet "verbrandt" . dit komt voor uit een verkeerde ( te vaste ) regeling van het lager of een te zware belasting (eigen gewicht plus lading ) . hierdoor wordt het vet te zwaar onder druk belast en komt er een hoop warmte-energie vrij . hopelijk is dit een antwoord op je probleem . grtz ...

alle techneuten voor zover bedankt.

het is natuurlijk op een afstand moeilijk in te schatten wat er nu fout gaat, mijn verhaal is mogelijk niet duidelijk genoeg.

ik had de fiets op z'n kop staan, controle op glas van de banden. als ik dan het wiel draaide, zonder dat de kettingtrein meeliep, kon ik zelfs aan het frame voelen dat het wiel haperend en met kraken, loopt.

een te strakke afstelling zou, volgens mij aan beide kanten, verbrand vet moeten opleveren. Het is alleen de kant van het freewheel waar dit optreedt. Dat gebeurde ook al met het oude freewheel, vandaar dat ik deze al voor m'n vakantie vernieuwd had. We hebben twee fietsen en alle
lagers worden door mij eigenlijk zonder problemen onderhouden. Echter deze naaf heeft altijd een probleem opgeleverd. Zoals gezegd, kogels, vet en freewheel vooraf al vervangen.
Het is duidelijk dat het alleen de lagering is van dit wiel. Als ik het wiel laat draaien en hem vasthoud aan het freewheel voel en hoor ik niets bizonders, dus dat lijkt OK.
Het gewicht mag ook geen probleem zijn, 70 kg + 10 kg bagage.

Hopelijk willen jullie over mijn probleem nog een reaktie geven

In ieder geval al erg bedankt voor voorgaande reakties

vriendelijke groeten

Hans en Marianne

bij het achterwiel van een fiets , met een 9-naaf of ook met een 8-naaf , is het zo dat de spaken aan de zijde van het freewheel "rechter" op de naaf aankomen . dit heeft als gevolg dat de spaakspanning hier hoger is en , vooral dit , de meeste druk en wringkrachten langs deze zijde op de naaf komen . wat je onderweg niet direct kan controleren is of je achternaaf "in het midden van je velg" bespaakt is . uit het center betekent "aan een zijde lopen" van het lager . hetzelfde geld voor teveel aan een zijde te laden , maar vermits je al meer gewent bent veronderstel ik niet dat dit een probleem is . het gewicht van lading mag zeker niet het probleem zijn , 10kg is echt wel niet veel en je eigen gewicht is zeker ook niet het probleem . een test om te kijken of het lager wel in orde is is volgende ( niet 100°/° uitwijzend maar heel veel vertellend ) . je neemt het wiel uit de fiets en plaatst het op de grond ( zoals het in de fiets zit ) , nu neem je de as met twee vingers ( bij het uiterste , gedeelte waar je de snelspanner doorsteekt ) en draait deze zacht rond . als je nu schokken of schokjes voelt is dit al een kleine aanwijzing van een probleem . als er schokjes of schokken optreden kan dit een paar oorzaken hebben afhanklijk van het " gevoel" van die schokken . onregelmatigheden in lagers zijn meestal het gevolg van foute belasting ( afstelspanning , eenzijdig , ... ) met als gevolg een deformatie van kogels ( maar die heb je vervangen ) , lagercups ( binnencup = asconus en buitencup = naafconus ) . deze is met het blote oog niet altijd zichtbaar .
in de hoop je weer verder geholpen te hebben met het zoeken naar het probleem , grtz robin

Is je as wel recht?

horen freewheel en de afdichting wel bij elkaar? Er zijn heel veel verschillende freehubs, en veel combinaties passen bijna: dan zou de afdekplaat aanlopen en vervuiling verklaard ook het zwarte vet

nogmaals aan alle meedenkers

Leon: bedankt voor je adressen in Chiang Mai, we zijn uiteindelijk in Chaing Rai geslaagd.

Haike: een kromme as heb ik aan gedacht en vervangen

Marten (m-gineering): de scheur heb ik op je plaatje gezien maar bij mij is dat nog heel, aanlopen van stofringen heb ik ook aan gedacht maar van de fabriekaf ging dit al fout en na de nieuwe freehub weer.

Uiteraard ook alle anderen bedankt, ik heb inmiddels in Chiang Rai een andere naaf laten monteren. Geen Shimano want die bestaat in Thailand alleen nog maar als 32 gats.

Vanavond is alles klaar dus kunnen we morgen weer op pad, Laos in.

vriendelijke groeten

hans en marianne

Nou goeie rit dan verder en veel plezier, er schoot mij nog een ding te binnen, staan je achtervorken ten opzichte van elkaar wel in het lood?