Wanneer mijn schijfremblokjes vóór beginnen in te slijten, ontstaat er een piepend geluid in de frequentie van de draaiing van het voorwiel. Volgens mij wordt deze piep veroorzaakt door niet egaal afgesleten remblokken.
De remblokken zijn namelijk een fractie boven de remschijf afgesteld waardoor er een randje/richeltje in beide remblokjes ontstaat dat met de draaiende bovenkant van de remschijf contact maakt en het piepende geluid veroorzaakt. Is mijn sterke vermoeden tenminste.
Als ik de remblokjes eruit haal en deze rand op de blokjes weer wegvijl dan is het probleem namelijk weer verholpen. Totdat de blokjes opnieuw inslijten. Lastig uit te leggen maar hier heb ik helaas geen foto van, want de blokjes zijn nu vlak afgevijld.
Als ik de voorremschijf nu vergelijk met de achterremschijf zie ik (zie ook de foto’s):
• Achterremschijf: de blokjes staan in zijn geheel op de remschijf. Er zit al voelbaar een klein riggeltje aan de uiterste buitenkant van de remschijf, dus het contact met remblokken is optimaal.
• Voorremschijf: de blokjes komen iets boven de remschijf uit en slijten niet egaal.
De blokjes van de voorrem zouden ongeveer 1,5 mm richting wielas verschoven moeten worden om dezelfde situatie als de achterrem te krijgen en mooi vlak af te slijten zonder randje op de remblokken.
Ik zie niet hoe ik dit met de remklauw voor elkaar krijg.
Heeft iemand een tip?
Foto’s:
Remschijf voor:
Remschijf achter:
Bevestiging remschoen op voorvork:
Geschatte afstand die blokjes naar binnen moeten schuiven (1,5 mm):
De remblokken zijn namelijk een fractie boven de remschijf afgesteld waardoor er een randje/richeltje in beide remblokjes ontstaat dat met de draaiende bovenkant van de remschijf contact maakt en het piepende geluid veroorzaakt. Is mijn sterke vermoeden tenminste.
Als ik de remblokjes eruit haal en deze rand op de blokjes weer wegvijl dan is het probleem namelijk weer verholpen. Totdat de blokjes opnieuw inslijten. Lastig uit te leggen maar hier heb ik helaas geen foto van, want de blokjes zijn nu vlak afgevijld.
Als ik de voorremschijf nu vergelijk met de achterremschijf zie ik (zie ook de foto’s):
• Achterremschijf: de blokjes staan in zijn geheel op de remschijf. Er zit al voelbaar een klein riggeltje aan de uiterste buitenkant van de remschijf, dus het contact met remblokken is optimaal.
• Voorremschijf: de blokjes komen iets boven de remschijf uit en slijten niet egaal.
De blokjes van de voorrem zouden ongeveer 1,5 mm richting wielas verschoven moeten worden om dezelfde situatie als de achterrem te krijgen en mooi vlak af te slijten zonder randje op de remblokken.
Ik zie niet hoe ik dit met de remklauw voor elkaar krijg.
Heeft iemand een tip?
Foto’s:
Remschijf voor:
Remschijf achter:
Bevestiging remschoen op voorvork:
Geschatte afstand die blokjes naar binnen moeten schuiven (1,5 mm):