Additionally, paste this code immediately after the opening tag: buitenband plaatsen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

buitenband plaatsen

math schreef:
ma 24 dec, 2018 18:50
Een band van 35 mm breed heeft een naar buiten gericht oppervlak van ongeveer 5 cm^2 per centimeter in de omtrek. Met een druk van 4 bar zet je dus 4*5*10=200 N kracht van binnenuit per centimeter band!
De kracht die jij berekend is de kracht die de luchtdruk loodrecht op de wand uitoefent. Dat is niet de wangspanning. Daarvoor moet je de doorsnede gebruiken te bereken en niet de omtrek, anders klopt het niet als je de krachten in een doorsnede ontbindt.
De lucht in band met een drukkamerdiameter van 3,5 cm veroorzaakt dan een wangspanning van 35 N per bar overdruk, per centimeter en (!) per twee kanten. Bij 4 bar is het dan 70 N per kant. De rest van het verhaal wordt er niet anders door.

Als je kunt kiezen tussen dikwandige en dunwandige velglinten dan zijn dunwandige een voordeel bij het opleggen van de buitenband omdat de draad er tijdens het opleggen dieper in kan vallen.

Zelf pomp ik de band altijd heel licht op en controleer de positie dan en pas die wel met het handje aan. Het is wel eens misgegaan toen ik het niet deed en er volgde een onaangename knal.
Leon schreef:
ma 24 dec, 2018 19:48
... Bij 4 bar is het dan 70 N per kant. De rest van het verhaal wordt er niet anders door.

Als je kunt kiezen tussen dikwandige en dunwandige velglinten dan zijn dunwandige een voordeel bij het opleggen van de buitenband omdat de draad er tijdens het opleggen dieper in kan vallen.
Ik heb met opzet gekozen voor een simplificatie die mensen met middelbare-schoolmeetkunde kunnen volgen, in plaats van een formule uit de gereedschapskist. Als compensatie had ik het van-de-velg-afgerichte oppervlak genomen, dus een factor 2 lager dan de omtrek. Als je met een meer verfijnde formule op 2*70=140 N komt, ipv 200 N, wordt mijn verhaal niet anders. Het bevestigt dat je met de inwendige druk veel meer kracht kunt uitoefenen om de buitenband op de goede plek te krijgen dan met je vingers.
Anders gezegd: gebruik je vingers om te controleren dat de binnenband nergens knel zit, maar niet om aan de buitenband te sjorren.

Het plaatje dat ik van Wikipedia had geplukt, geeft een wat verouderde situatie weer. De standaardvelgen hebben tegenwoordig een dubbele bodem en een tamelijk vlak velgbed. Het is dan beter om een velglint te nemen dat over de hele breedte afdekt, zoals in bijgaand plaatje uit de technische informatie van Schwalbe. Ik neem aan dat in de ETRTO afspraken geregeld is dat moderne velglinten voldoende ruimte laten voor de hieldraden.

Afbeelding
inmiddels weer even verder. nieuwe binnenbanden en velglint. Helaas, het lijkt onmogelijk de band er goed op te krijgen. Een terugkerend probleem. Ik weet dat dit tijdens de fietsvakantie ook telkens een irritatiepunt was. Het is ongelooflijk. Het is alsof de band gewoon te klein is of niet in de velgrand past. Alles geprobeerd wat ook jullie geadviseerd hebben (behalve de tang). andere buitenbanden denk ik dan...
Over welke band hebben we het?
Voor racebanden gebruik in een...Bandenknecht

https://www.fietsband-expert.nl/cordo-bandenknecht

ideaal
mararthon supreme.

Ik heb zojuist zo'n bandentang van cordo besteld voor maar liefst 48 euro.zo'n ding neem je echter niet mee op fietsvakantie. De banden komen wel op de velg, maar bij het oppompen schuiven ze niet gelijkmatig in de velgrand. Dan krijg je zo'n hoogte verschil. En dit probleem verplaatst in plaats van dat het oplost als ik er mee bezig ga. Het is echt bizar, want ik begrijp zelf ook wel dat als je een band erg hard op pompt deze eigenlijk vanzelf er in zou moeten schieten, zeker met wat 'massage'.

het zijn vouwbanden. Voor onze stadfietsen ga ik nu een schwalbe energizer bestellen. Dat is een draadband. Als het probleem daar volledig bij afwezig is dan lijkt het me duidelijk.
Ik heb zojuist ook een setje Supreme's gemonteerd op m'n nieuwe wielen, Idworx Darim 2. Het ging om 32-622 banden, deze waren zeer moeilijk over de velgrand heen te krijgen en daarna pas met een bar of 7 kwam de boel goed op z'n plek (max 6.5). Druk daarna iets naar beneden en in orde. Maar het zijn geen makkelijke banden! Ik heb er een spuit latex in gegeven als extra antilek.
Bij banden die moeilijk over de velgrand heen te krijgen zijn zou ik denken aan een zo dun mogelijk velglint. Een van mijn fietsen heeft een soort rood canvasachtig plakbandachtig lint; dat is veel dunner dan het bekende lichtblauwe plasticlint. Daardoor kan de draad dieper in de velg vallen bij montage. Niet dat het in alle gevallen voldoende helpt; ik ben inmiddels, bij mijn huidige velgen, voorlopig van een voorkeur voor vouwbanden genezen.
Let op: het gaat er dus om dat de band niet hobbelvrij te krijgen is. Niet dat de band helemaal niet over de velgrand te krijgen is. Voordat de discussie in chaos verzandt.

Hardnekkige problemen mbt niet hobbelvrij krijgen kan naar mijn ervaring komen door een ongelukkige combinatie band+velg. Band past dan wel prima op een andere velg, of andere band past prima bij dezelfde velg.
Ander probleem waar ik bij Schwalbe ook nog wel een last van heb is dat sommige banden gewoon niet symetrisch zijn of gewoon niet netjes rond, productiefout dus eigenlijk.
Jup, ook al gehad met Almotions op de fiets van m’n vrouw, terug gestuurd en de volgende was wel goed, goeie service van Rose destijds.
ik ga het nog met een bandentang proberen en op andere velgen.
Hoe hard heb je ze opgepompt gehad?
zo hard als lukt met mijn jumbo pomp. zal het is meten want ik heb ergens zo'n meter. maar het was harder dan waar we mee fietste
Ah da’s wel een ding, ik heb wel eens Marathon Racers op moeten pompen naar 8 bar voor ze op hun plek ‘plopten’ dus een pomp met meter is wel handig!
6.15 bar. meer dan dat krijg ik er niet in. met z'n tweeën pompen, eentje houdt de slang goed er op en de ander pompen. De band is wel beter geworden maar nog niet goed. Ik zal is kijken of ik een betere pomp kan kopen. Maar als zo'n hoge bar de enige mogelijkheid is om deze band er goed op te krijgen dan blijf je het probleem behouden als je onderweg je band moeten plakken. maar misschien onderschat ik mijn KOGA handpompje haha
Daarom hebben de wereldreizigers meestal een Topeak Road Morph oid bij denk ik :D
Ik heb bij de action zo’n co2 patroon vuller gekocht, benieuwd hoe ver die komt.
nou die lijkt wel erg op die van mij hoor :D
Alleen komt die (volgens de fabrikant) tot 11 bar.
Ik heb een Red Cycling Products Big Air en die haalt dat ook wel. Is een huismerk van duitse webwinkel Bikester.
Ik kan een losse drukmeter, zoals die van Schwalbe (zelfde als Beto) of SKS, aanbevelen. Ze zijn zeer gevoelig én nauwkeurig en kosten iets meer dan een tientje. Je hebt een veel beter gevoel van de druk in je band of van hoe hard je een band kunt oppompen om hem recht op de velg te krijgen. Hij is ook licht genoeg om onderweg mee te hebben.
schwalbe_airmax.jpg
schwalbe_airmax.jpg (24.11 KiB) 1875 keer bekeken
luchtfietser schreef: ..Maar als zo'n hoge bar de enige mogelijkheid is om deze band er goed op te krijgen dan blijf je het probleem behouden als je onderweg je band moeten plakken. maar misschien onderschat ik mijn KOGA handpompje
Hoe vaak heb jij afgelopen jaar onderweg moeten plakken? Hoe erg is het om dan die ene rit met een iets hobbelige band verder te rijden tot je weer thuis bent?
ik heb zo'n schwalbe drukmeter. en gisteren mat ik 6.15 bar. Ik heb ook zo'n handpompje dus die probeer ik vanavond. Ik had alleen niet gedacht dat die zoveel druk konden genereren... De fiets is voor vakanties dus ik wil onderweg geen gedoe of gepruts met bobbels. voor mijn thuisfiets ontvang ik vandaag als het goed is schwalbe energizer. heerlijk, ik denk dat die er direct goed op zit :D