Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschil gaastra fyts 4.14 en Idworx - Forum Wereldfietser

Verschil gaastra fyts 4.14 en Idworx

Beste deskundigen,

Ik ben me aan het orienteren op een fiets voor de vakantie/weekend tochten. Vandaag ben ik bij de fietsenhandelaar geweest. Daar heb ik op de gaastra 4.14 gereden en dat reed prima alleen heb ik wel de comfort uitvoering nodig ivm rugproblemen. De handelaar raadde mij echter ook de Idworx aan met de rohloff naaf. Die stond er naast maar kost 1000 euro meer. Ik begreep niet helemaal waaruit dit prijsverschil bestaat. Met uitzondering van het aluminium frame vd Id worx zijn alle onderdelen voorzover ik kon zien gelijk. Is dit puur marketing? De gaastra fyst 4.14 moest 3.200 kosten.

De Idworx 4300. Beiden met plastic zadel.

Daarnaast biedt het onvolprezen Azor ook een rohloff fiets aan voor 2200 euro. Ook met ryde velgen en gelukkig brooks zadel en ook de schwalbe big balloon. Maar die kun je nergens bekijken of rijden. Wel een bekende zitpositie voor mij zonder rugproblemen.

Zijn de genoemde prijsverschillen meer dan marketing? Graag de ervaring en inzichten van de deskundigen voor ik een miskoop doe. :D
Ik zag dat je eerder enkele fiets wisselingen hebt gehad ivm een niet juiste zit voor jou.
De huidige Azor bevalt je nog steeds goed ?
Vergeet dan die Idworx, die heeft dan een veel te sportieve zit voor jou.
( ik zag een foto voorbij komen van jouw Azor )
7C4D1CFD-0DA5-46BD-B6B6-285575F10D72.jpeg
7C4D1CFD-0DA5-46BD-B6B6-285575F10D72.jpeg (142.79 KiB) 6195 keer bekeken
Ik hoop dat je een FM treft die met je meedenkt en je de kans geeft om de gewenste fiets goed ( langdurig ) te testen.
Het is natuurlijk niet allemaal marketing wat een hogere prijs rechtvaardigt maar als een fiets van €2200,- voor jouw persoonlijk is wat je denkt nodig te hebben, dan zou ik daar niet te lang over nadenken. Die €1000,- of €2000,- meerprijs is dan niet meer uit te leggen. Ook al zijn die fietsen wat lichter en zijn er "betere" of duurdere onderdelen gebruikt op die andere fietsen. Die Rohloff naaf is aardig waardevast mocht je ooit je fiets nog eens willen verkopen of inruilen.
De zit op de Azor is voor mij inderdaad nog prima. Ik ben alleen over het aandrijving gedeelte iets minder te spreken. De ketting moet ik om de drie á vier honder kilometer aanspannen en dat is dan best even een werkje. Verder is de 3 naaf natuurlijk prima op vlak terrein maar in de heuvels of iets meer bepakking, mis je toch soms de vernelling ertussen. De ketting van de gaastra/ikworx zag er veel beter uit. Die zal wel minder rek hebben en misschien automatisch aanspannen? De zit op de gaastra is wel minder (voor mij) dan op de azor maar dat moet dan opgelost worden.
Ketting spannen op de Idworx (en misschien ook de gaastra) gaat via de excentrische trapas. Zeker niet automatisch. Maar ook heel snel uit te voeren.

Ik heb de Azor rohloff bekeken. Maar kan alleen een plaatje vinden. En geen uitgebreide onderdelen informatie. Dus kan je niet vertellen hoe het zit met de Azor
jebo schreef:
vr 28 dec, 2018 05:39
De ketting van de gaastra/ikworx zag er veel beter uit. Die zal wel minder rek hebben en misschien automatisch aanspannen?
Op een ketting zit geen rek, doordat zowel de kettingbladen als de rollen van de ketting slijten ontstaat het idee van rek, maar dat is het dus niet. Het kan dat je een mindere kwaliteit ketting op je Azor hebt zitten, maar ook is het ene kettingblad slijtvaster dan het andere, of de verstelling waarmee je de ketting spant draait zich weer los.
_Peter_ schreef:
vr 28 dec, 2018 10:33
jebo schreef:
vr 28 dec, 2018 05:39
De ketting van de gaastra/ikworx zag er veel beter uit. Die zal wel minder rek hebben en misschien automatisch aanspannen?
Op een ketting zit geen rek, doordat zowel de kettingbladen als de rollen van de ketting slijten ontstaat het idee van rek, maar dat is het dus niet. Het kan dat je een mindere kwaliteit ketting op je Azor hebt zitten, maar ook is het ene kettingblad slijtvaster dan het andere, of de verstelling waarmee je de ketting spant draait zich weer los.
Precies: Een ketting die je iedere 300-400 kilometer kan aanspannen wil je niet hebben ... het kan niet echt waar zijn, er speelt denkelijk iets anders.
Het is in ieder geval geen reden om naar een andere fiets om te zien .... dwz ... het is als je auto inruilen omdat de asbak vol is (laat ik nu niet roken, dus dit soort ervaring heb ik niet).

BSM
Dank voor jullie reacties.

Volgens de fabrikant zit er een KMC ketting op. Wanneer je een derailleur hebt dan houdt die er spanning op maar wanneer je die niet hebt dan moet je het zelf doen. Ketting moet inderdaad om de 300-400 km worden aangespannen. Op een gegeven moment is hij er ook van afgelopen en heb ik de kettingkast moeten lozen om weer thuis te komen. Ziet er nu dus zo uit :(



Na 5000 km was hij uitgesteld en heeft de fietsenmaker er 2 schakels uitgehaald. Ziet er verder wel goed uit. Wordt wel redelijk hard op getrapt met terugrtraprem. :D

Beetje oftopic maar wat is de meest slijtvaste ketting voor dit soort fietsen? Voor ik een Azor met een rohloff koop wil ik wel eerst weten of dit een beetje in de grip te houden is.

Bijlagen

Een foto van de kant van de ketting was beter geweest om nog iets zinnings te kunnen zeggen. Dus een foto waarop alleen de achterste helft van de fiets is te zien. Als er na 5000 km 2 schakels uit de ketting moeten worden gehaald is het geen beste ketting geweest (Helemaal niet omdat er standaard een kettingkast omzit die de meeste rommel weg houdt van de ketting), je had dan beter een nieuwe ketting gekocht, mogelijk samen met een nieuw achtertandwiel, vooropgesteld dat het kettingblad er niet uitziet als haaietanden, anders kun je die beter meteen ook vervangen (indien mogelijk).

Voor de nieuwe fiets kun je natuurlijk ook nog denken aan een riem ipv een ketting voor de aandrijving, die slijten ook alleen minder snel. daarnaast hoef je die niet te smeren.
Bij deze wat foto's. Ik vind het inderdaad een vreemde zaak. Met de vorige azor heavy duty heb ik 30.000 km met dezelfde ketting gereden maar daar zat wel een 7 naaf op.

Bijlagen

Dit lijkt dan de beste ketting voor dit soort fietsen?

https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... kels-goud/

In combinatie met dit soort tandwielen?

https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... rt-443322/

Of heeft iemand een beter idee? :)
jebo schreef:
vr 28 dec, 2018 17:58
Na 5000 km was hij uitgesteld en heeft de fietsenmaker er 2 schakels uitgehaald.
Ik denk dat hij geen zin had om er even een nieuwe ketting op te leggen of hij durfde niet te bekennen dat hij zo'n huistuinenkeukenketting niet in voorraad had of hij wist het gewoon niet, maar twee schakels verwijderen en je gewoon door laten fietsen is het ideale recept om zeer binnenkort behalve de ketting die nu toch versleten is ook twee totaal versleten tandwielen te hebben. En het gaat inderdaad steeds sneller slijten.

Welke ketting er op moet weet ik niet want ik heb nu alleen derailleurfietsen en bij mijn 3v-stadsfietsen ging de ketting altijd even lang mee als de fiets, meestal rond de 15000 km. Maar dan was het wel flink brak geworden.
jebo schreef:
vr 28 dec, 2018 19:33
Dit lijkt dan de beste ketting voor dit soort fietsen?

https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... kels-goud/

In combinatie met dit soort tandwielen?

https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... rt-443322/

Of heeft iemand een beter idee? :)
Zelf geen ervaring verder met Nexus, en welke kettingen daar wel en niet op passen, maar je linkt nu naar de universele kettingen en niet naar de Nexus kettingen, daarnaast is dat veel te veel geld voor een ketting die normaal gesproken netjes in een kast zit opgeborgen en weinig van de buitenwereld mee zou moeten krijgen, wil je wat extra roestbescherming dan is een titaan-oxide laagje nog wat om over na te denken, en dan nog, eentje van 10 tot 15 euro zou moeten volstaan. Tandwiel achter, kijken hoeveel tandjes je nu hebt, en daar de vervanger voor zoeken, voor lijkt het een niet vervangbaar kettingblad te zijn, dus wordt dat een nieuwe rechter crank met kettingblad (dus ook even tandjes tellen)

Hoe je een en ander moet vervangen is op internet te vinden, het kransje achter zit waarschijnlijk met een ring vast op de naaf, de crank moet met een cranktrekker los te krijgen zijn.
Ben je gewend om je ketting elke keer heel strak aan te spannen?
Zo ja: dat moet dus niet. Dan forceer je snellere slijtage, van op zijn minst ketting en tandwielen.

Andere mogelijke redenen voor snelle slijtage: veel in de regen rijden en vocht/vuil dat in de kettingkast blijft. Veel bergen, veel onverhard, uitzonderlijk sterk fietsen. Of natuurlijk een slechte ketting.
De hele dure kettingen zijn niet echt nodig. De meeste kettingen van een tientje of iets meer zijn goed genoeg. Ga je Rohloff rijden, dan past iedere 7/8sp (geschikt voor derailleursysteem met 7 of 8 achtertandwielen) ketting. Opnieuw spannen moet de eerste keer vaak al na een paar honderd km maar daarna veel minder vaak, tot je het punt bereikt waarop hij aan vervanging toe is.

Slechte beurt van je fietsenmaker: twee schakels eruit halen en opnieuw spannen en doorfietsen betekent: tandjes opvreten. Als je tandwielen nog niet versleten zijn kan je beter de ketting vervangen als hij uitgesteld is. Schakels eruit halen is meer iets voor als je nog duizend km moet doorfietsen tot je weer de woestijn uit bent, en het de laatste ketting is.

Als je goed zit op je huidige fiets en een fiets met Rohloff wil, ga dan op zoek naar een fiets waar je ook zo op kan zitten. Als dat bij die Azor Rohloff kan, dan is dat waarschijnlijk voor jou een betere keuze dan een sportiever frame. Weet je hoe de ketting op die fiets gespannen moet worden? Met een excenter, verschuifbare padden, aparte kettingspanner of zoals op een stadsfiets? Koop pas een fiets als je van dit soort dingen weet hoe het moet. Dus de ketting nooit knetterstrak zetten. Kan je na het spannen de ketting in het midden zonder moeite een klein beetje bewegen in verticale richting, dan zit je goed.

Hans
javb2812 schreef:
za 29 dec, 2018 00:01
Kan je na het spannen de ketting in het midden zonder moeite een klein beetje bewegen in verticale richting, dan zit je goed.
Precies.
Een ketting mag zoveel ruimte hebben dat ie net niet tegen een kettingkast kan rammelen, en net niet van de tandwielen afloopt. Hij mag ook iets strakker, maar hij moet beslist zo ruim zitten dat ie halverwege makkelijk op en neer beweegt zonder dat je de ketting-spanning voelt.

Staat de ketting echt op spanning dan trapt het zwaarder en de ketting-spanning belast de constructie van de achternaaf nodeloos.

Groeten BSM
Of je schaft je een Gazelle aan met een "Flowline" kettingkast.
Dit is een kettingkast met ingebouwde veerbelaste kettingspanner.
Zie: https://www.gesign.nl/projecten/show/flowline
En als je dan bij aankoop de standaard ketting vervangt door een KMC X1, en af en toe smeert, dan kon deze toch wel de nodige kilometers meegaan.
Dank voor de reacties! Weer wat geleerd. Ik vraag vandaag wel even aan een andere fietsenmaker om de boel te vervangen. In begin had ik de ketting ook niet zo strak staan maar toen die er af was gelopen, werd ik daar een beetje paranoia van. Die plastic kettingkast was ook waardeloos. Dat loopt dan hoorbaar aan. Bij een lakdoek kast heb je dat veel minder irritant.


Ik trap er inderdaad wel hard op maar bijna altijd in zijn twee omdat dat een directe aandrijving is ( en 1 is bijna altijd te licht en 3 idioot zwaar).

KMC X1 past die ook op de Azor die ik nu heb?