Ik ben vandaag maar een klein uurtje in Amsterdam geweest. En dan weer terug naar huis. Op zoek naar een van de vele souvenirswinkels op het Damrak. Ik wist jaren geleden dat een van die zaken een uitgebreide collectie had van zowat alle badges van de wereld. Ik had een paar sleets geworden oude badges op mijn Karrimor-fietstassen, welke vervangen moesten worden. Die zaken konden nogal eens van bestemming veranderen. Nog een paar jaar geleden kocht ik bij een bakkerij aan het Damrak een paar Joodse galle-broden kopen, recht tegenover de Bijenkorf. En nu is er een toeristische kaaswinkel gevestigd.
Van souvenirswinkel tot souvenirswinkel afgezocht, maar geen badges aangetroffen. Tenslotte vond ik een winkeltje in een van die twee markante lage huisjes, zowat ingeklemd in het Victoria Hotel, recht tegenover het Centaal Station! Het is dat pand met het jaartal 1602 en de Amsterdamse vlag. Ik heb de gezochte landen-badges gevonden, maar nou ben ik Jordanië echt vergeten! Hoe stom, zonder boodschappenlijstje…. Aardige mevrouw van die winkel, prijs per stuk 3 euro, een tweede exemplaar gratis!
Die twee lage huisjes hebben een bijzondere historie; er is zelfs een speelfilm over gemaakt. Op de plaats van het Victoria Hotel stond vroeger „Het huis met het torentje”.
https://hart.amsterdam/nl/page/53343/he ... oria-hotel
Ik kwam effetjes langs Amsterdam, omdat ik vanmorgen vroeg mijn vrouw naar Schiphol heb gebracht: zij zit momenteel in het vliegtuig naar San Francisco. Dus per trein omgereden via Amsterdam CS naar Groningen.