Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2 tandwielen voor zomaar triple shifters... - Forum Wereldfietser

2 tandwielen voor zomaar triple shifters...

Klein probleem... Maar is vast vaker voorgekomen .

Ik heb 2 bladen voor met passende derraileur, maar een triple shifter. Ik weet dat betekent compromissen sluiten, maar zijn er ook nog crancken in omloop voor 3 bladen? Rijd nu 56,42 en dat bevalt prima. Achter is het 10 voudig, 32,11. Of is het toch makkelijker om net als Armstrong toch maar een buiscommandeur te gebruiken?
Dat werkt gewoon, je moet er alleen voor zorgen dat bij de derde klik je derailleur niet nog dat extra stapje naar beneden gaat doen door de begrenzing van de kooi aan te passen. En ja er zijn nog steeds triples te koop. Het wordt je overigens wel steeds moeilijker gemaakt om een voor-derailleur te kopen met voldoende capaciteit voor 3 bladen (of een groter blad dan 53).
Ik rij ook met 2 bladen en een triple shifter, ik gebruik de kleine 2 standen, afstelschroef begrenst de boel.
De voorderailleur stel je af op de twee binnenste standen van de shifter. De H-schroef draai je zover in, dat de derailleur niet verder naar rechts kan. Armstrong gebruikte een buiscommandeur enkel uit gewichtsbesparing. Kettingbladen tot 61t vind je bij TA Spécialités, series Zephyr, Alizé en Vento.
Hier ook dual bladen en triple shifter, idd begrenzen met afstelschroef, de 2 en 3 van de shifter worden gebruikt, 1 is 'loos'.
bast1aan schreef:
vr 02 nov, 2018 10:48
Hier ook dual bladen en triple shifter, idd begrenzen met afstelschroef, de 2 en 3 van de shifter worden gebruikt, 1 is 'loos'.
Vanwege de langere (in geval losse) triple trapas is het voor een mooiere kettinglijn beter om stand 1 en 2 te gebruiken en 3 "loos" te laten.
sjefke schreef:
vr 02 nov, 2018 14:13
bast1aan schreef:
vr 02 nov, 2018 10:48
Hier ook dual bladen en triple shifter, idd begrenzen met afstelschroef, de 2 en 3 van de shifter worden gebruikt, 1 is 'loos'.
Vanwege de langere (in geval losse) triple trapas is het voor een mooiere kettinglijn beter om stand 1 en 2 te gebruiken en 3 "loos" te laten.
Voor de kettinglijn maakt het niet uit hoe je de shifters zet (of je nu 1&2 danwel 2&3 kiest), het zijn de eigenschappen van fiets samen met het achterwiel en de trapas+crankstel die bepalen welke kettinglijn(en) je in de praktijk hebt (o ja, in de harde praktijk hangt een en ander ook nog af van de gekozen tandwielen - in theorie heb je het liefst een ± rechte kettinglijn, in de praktijk wil je soms een ander verzet).
... afhankelijk van de verstelmogelijkheden van de voorderailleur kan het daarna gewoon goed gaan.

Zelf heb ik overigens al een "eeuwigheid" een "traditionele" ongeïndexeerde commandeur (op de stuurpen) en die commandeur bleek gelukkig genoeg kabel-slag te maken, oorspronkelijk 2x5 versnellingen en hij behapt nu probleemloos 3x8.
Bridgestone SM schreef:
vr 02 nov, 2018 20:06
sjefke schreef:
vr 02 nov, 2018 14:13
bast1aan schreef:
vr 02 nov, 2018 10:48
Hier ook dual bladen en triple shifter, idd begrenzen met afstelschroef, de 2 en 3 van de shifter worden gebruikt, 1 is 'loos'.
Vanwege de langere (in geval losse) triple trapas is het voor een mooiere kettinglijn beter om stand 1 en 2 te gebruiken en 3 "loos" te laten.
Voor de kettinglijn maakt het niet uit hoe je de shifters zet (of je nu 1&2 danwel 2&3 kiest),
Zeker maakt dat wat uit: 7-8mm verschil, maar ik ben het met je eens dat je schakelgedrag: rij je voortdurend op de kleine kransjes of net altijd op de grote kransjes achteraan, moet laten bepalen of je de twee buitenste posities resp. de twee binnenste posities kiest. Het belang van een mooie rechte kettinglijn moet ook niet overdreven worden.
sjefke schreef:
za 03 nov, 2018 00:35
Bridgestone SM schreef:
vr 02 nov, 2018 20:06
sjefke schreef:
vr 02 nov, 2018 14:13
Vanwege de langere (in geval losse) triple trapas is het voor een mooiere kettinglijn beter om stand 1 en 2 te gebruiken en 3 "loos" te laten.
Voor de kettinglijn maakt het niet uit hoe je de shifters zet (of je nu 1&2 danwel 2&3 kiest),
Zeker maakt dat wat uit: 7-8mm verschil, maar ik ben het met je eens dat je schakelgedrag: rij je voortdurend op de kleine kransjes of net altijd op de grote kransjes achteraan, moet laten bepalen of je de twee buitenste posities resp. de twee binnenste posities kiest. Het belang van een mooie rechte kettinglijn moet ook niet overdreven worden.
Nee !!   Waar de shifter op staat is een keuze: kies wat het makkelijkst schakelt.
Het de afstelling van kabeltje en derailleurschroefjes die maakt waar de derailleur staat bij welke stand van de shifter.

En het is de combinatie van trapas-lengte en crankstel die bepaalt hoe ver de kettingbladen uit de fiets middellijn steken. De achterwiel-constructie bepaalt deze assymetrie voor de tandwielen achter. Deze laatste twee bepalen, samen met het schakelgedrag, uiteindelijk de kettinglijn (en dat schakelgedrag is deels persoonlijk - de een trapt graag zwaar de ander verkiest soeplesse - maar wordt ook weer gestuurd door de keuze van de tandwielsets).

Zoals ik al schreef: ik schakel mijn hele leven al ongeïndexeerd, en ik experimenteerde al met triple-voorbladen en later ook met 6 en 7 speed in de tijd dat de gemiddelde fietser al onder de indruk was van 2x5 polder-versnellingen. In de praktijk bleken de Suntour Seven en Suntour VX derailleurs veel meer te kunnen schakelen als waarvoor ze ontworpen waren (wellicht heet dat "overengineered")
  • In mijn "voorraad" heb overigens een van de eerste fietsen - voor het grote publiek - met een index-schakeling: de Bridgestone Synchromemory: Het was slechts een matig verkoopsucces.
Volgens mij halen we nu de stand van de shifters en de positie waar de bladen gemonteerd zitten op de crank door elkaar...
Shadow schreef:
zo 04 nov, 2018 11:48
Volgens mij halen we nu de stand van de shifters en de positie waar de bladen gemonteerd zitten op de crank door elkaar...
Ik niet, zie hierboven.

Verder is de kettinglijn dus ook een kwestie van nog een paar "keuze-momenten".
Bridgestone SM schreef: [quote=Shadow post_id=318707 time=<a href="tel:1541328495">1541328495</a> user_id=16677]
Volgens mij halen we nu de stand van de shifters en de positie waar de bladen gemonteerd zitten op de crank door elkaar...
Ik niet, zie hierboven.

Verder is de kettinglijn dus ook een kwestie van nog een paar "keuze-momenten".
[/quote]

Toch wel, want Sjefke had het over de postie van de tandwielen. Maar goed, dat doet er niet toe, je kunt met de bladen in de binnenste 2 posties rijden, net zo goed als in de buitenste 2, als je derailleur het kan schakelen. Bij mijn Dummy kan dat niet, ondanks een offset beugel van problem solvers, dus rijd ik met de tandwielen in de binnenste positie. Het kan linksom of rechtsom.
Volgens mij had de oorspronkelijke vraag helemaal niks met kettinglijn te maken :lol:
Psies.
Shrek schreef:
zo 04 nov, 2018 13:25
Volgens mij had de oorspronkelijke vraag helemaal niks met kettinglijn te maken :lol:
De oorspronkelijke vraag had nooit wat met de kettinglijn te maken.
Via de stand van de shifters werd de kettinglijn erin gefietst.
Inmiddels is de kettinglijn weer uit de lijn.

BSM
Oorspronkelijke vraag ging idd over de shifter, niet over het crankstel. Ik ga er van uit dat als je 2 bladen gebruikt ook een dual crankstel gebruikt die goed in lijn is gepositioneerd. Lijkt me dus geen onderdeel van de discussie?
Het ziet er naar uit dat ik het 1 en ander heb los gemaakt.... Misschien is het makkelijker als er iemand met meer ervaring even mee kijkt. Omgeving Wolvega iemand die zich geroepen voelt?
Meer info geven helpt ook al.

Wat heb je precies aan spul in huis en wat wil je met wat werkend krijgen?

Wat ik er tot nu toe van maak: Je hebt een dubbel crankstel en een voorderailleur voor een dubbel, en die wil je gaan gebruiken met een linker shifter voor een triple?
Juist, helemaal goed geraden :D . Alles Shimano, 42 56 voor, 113 trapas , Shimano 600 derailleur en ATB 3 traps shifter. Maar ik geloof dat het allemaal al werkt . Weet zaterdag meer
Mr Wojtas schreef:
di 06 nov, 2018 08:05
Juist, helemaal goed geraden :D . Alles Shimano, 42 56 voor, 113 trapas , Shimano 600 derailleur en ATB 3 traps shifter. Maar ik geloof dat het allemaal al werkt . Weet zaterdag meer
Juist, zo moeilijk ik het niet, gewoon even goed kijken wat welk onderdeel doet en waar je wat kan verstellen.   Omgekeerd, dwz een triple schakelen met een derailleur die daar niet voor ontworpen is en met een dito commandeur is veel twijfelachtiger (maar soms gaat dat ook).

BSM