Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [Verzameltopic] Bike Motion 2006 Show Report - Forum Wereldfietser

[Verzameltopic] Bike Motion 2006 Show Report

Bike Motion 2006 Show Report

Voor de mensen die niet op de Bike Motion Beurs van 2006 zijn geweest open ik nu een verzameltopic met de “nieuwtjes” op vakantie/wereldfiets gebied. Heb je leuke dingen op de beurs gezien: zet ze er bij.

De Bike Motion Beurs is van origine niet een beurs waar de fabrikanten op Fietsvakantiegebied flink uitpakken. Het is een beurs voor het totale fietsassortiment en de vakantie- en wereldfietsermarkt is daar maar een klein deel van. Ik moest dus ook zoeken om vakantiefietsen en materialen te vinden. Zelfs fabrikanten waar ik van weet dat ze een mooi assortiment vakantiefietsen hebben laten ze op deze beurs vaak thuis staan.

Maar goed, wie van techniek houdt komt in het algemeen wel aan zijn trekken.

Van Pro Bike zag ik een waterdichte fietstassenlijn. Concurrent voor Vaude en Ortlieb? Weet het niet, het zag er op het eerste gezicht “goedkoper” uit. Maar goed, er zijn nu meer fabrikanten die waterdichte tassen maken en dat is altijd goed.

Vaude had op de beurs haar nieuwe lichtgewicht waterdichte tassenlijn hangen. Binnen het wereldfietswereldje was er nogal wat opwinding ontstaan over het genoemde gewicht van de fietstassen in de advertentie. Het genoemde gewicht bleek per tas te zijn ipv per set. Vaude erkent de fout maar was toen niet meer in staat het terug te draaien.
Feit blijft wel dat die tassenlijn een heel nieuwe weg in slaat van licht waterdichte fietstassen die volgens Vaude ook nog bijzonder sterk zijn. Bij de term “licht” gecombineerd met “sterk” kriebelt het altijd een beetje maar van een erg bekende wereldfietser die er nu 6000 km mee heeft gereden heb ik gehoord dat de sterkte heel erg goed blijkt te zijn. Dat wordt dus interessant. Binnenkort gaan nog meer bekende wereldfietsers met de fietstassen fietsen.

Afbeelding

Cannondale is al een tijdje bezig op de fietsvakantiemarkt. Voorheen maakte het merk fietsen die vooral gericht waren op de Amerikaanse markt (racestuur, licht afgemonteerd, meer gericht op snelheid) maar nu hebben ze ook een fiets gemaakt voor het wat meer zware werk. Op de beurs stond de Touring Rohloff Ultra. Mooie strakke fiets. Cannondale is bekend om de voorvering geïntegreerd in de het balhoofd en dat geeft de fiets een strak uiterlijk. Nadeel is wel dat de bagage ongeveerd komt te hangen waardoor de vering alleen als comfort kan dienen en niet als een middel om extra wegcontact te maken.
Cannondale heeft gekozen om met de speciale Rohloff ketting te rijden. Technische een heel goede keuze maar voor vakantiefietsers ziet hier één groot nadeel aan. Je moet een extra kettingpons meenemen. De geïntegreerde kettingponsen van verschillende tools kunnen niet overweg met deze ketting.

Schwalbe heeft nu naast de bekende Marathon XR band de Marathon Supreme op de markt gebracht. Dit is een band die volgens schwalbe heel erg licht is, een heel goede grip heeft en erg lekbestendig zou moeten zijn. De band is er in alle bekende breedtematen. Op onze aankomende tocht door Cambodja fietsen op de XR en op de Supreme. Ben benieuwd wat daaruit gaat komen.

Het merk Panther heeft een fiets op de beurs staan met een Rohloff naaf, Magura remmen, XR-banden. En dat is een trend die je bij veel vakantiefietsmerken ziet. Rohloff en Magura is wat de klok slaat.

Koga stond met de nieuwe fietsenlijn Signature op de beurs. De fietsen kan je voor een deel zelf samenstellen. En ook dat is een trend die je bij steeds meer fietsenmerken terug ziet. De klant kan steeds vaker zelf beslissen wat hij/zij op de fiets wil hebben.
Opvallend aan het frame van Koga is het speciale platte achterpad waar een standaard rechtstreeks op gemonteerd kan worden. De afwerking van het frame was matig op het gebied waar de nokjes voor de verschillende kabels komen te zitten.
Het Koga frame is een allround frame. Dat betekent dat je er zowel een Rohloff naaf als een conventionele versnelling op kan plaatsen. Dat houdt wel in dat je concessies moet doen aan de gladde afwerking.

Afbeelding

Agu heeft net als veel andere fabrikanten een waterdichte tassenlijn. De tassen hebben geen rolsluiting maar een klep waarin weer een ritjes is geplaatst voor extra “spulletjes”.

Idworks stond op de beurs met een 26” versie van de Easy Rohler. De Off Rohler is meer gemaakt voor de sportieve rijder. De zit is dieper dan de Easy Rohler en dat zal een grote groep sportieve rijders zeker aanspreken. De combinatie noppenbanden en conventionele spatborden met verlichting begrijp ik niet. Dat zou ik bij zo’n fiets er niet standaard opzetten maar goed, dat kan je er natuurlijk ook afhalen.
Mooi detail is de “stuurbegrenser” geïntegreerd in het balhoofd die ervoor zorgt dat het stuur niet kan omklappen. Opvallend is wel dat de fiets niet met voorvering te koop is.

Santos heeft haar totale vakantiefietslijn uitgebreid. Voor zowel 26” als 28” inch zijn er zowel stalen als alu frames beschikbaar. Nieuw is dat al die frames uitgevoerd kunnen worden met een excentrische trapas waardoor de Rohloff naaf maximaal benut wordt. Het achterpad heeft een extra oogje gekregen zodat de naaf daar mooi invalt.
Alle kabels worden gesloten gemonteerd om vocht en vuil tegen te gaan. Ook zijn er verschilende nokjes op het frame voor het monteren van grote flessen en mudcards.

Er is een nieuw tijdschrift op de markt op het gebied van vakantiefietsen. Het blad heet Bike & Trekking en is een afsplitsing van het blad Outdoor Magazine. Arjan van Bike & Trekking vertelde mij dat het een tijdschrift zal gaan worden waar alle vakantie- en wereldfietsers zich thuis zullen gaan voelen. Met het laatste nummer van Outdoor Magazine werd een proefexemplaar van Bike & Trekking uitgegeven en is nu in de winkels te koop.

Afbeelding

Kenners wisten al van het bestaan maar het werd door de fabrikant angstvallig stil gehouden, de komst van een totaal nieuwe lijn op trekking gebied. Prominente leden van de wereldfietser werden de afgelopen maanden in de ban gedaan omdat zij al op het bestaan op de hoogte waren. Een informatiestop was het gevolg.
Op de BikeMotionBeurs werd duidelijk waarom deze strenge maatregelingen noodzakelijk waren. Deze fietsenlijn word heel, heel erg groot. Het cruisegehalte is bijzonder goed. Bij deze fiets is vooral gelet op de oudere vakantiefietsers onder ons. De lage instap gecombineerd met een luie, rustige fietshouding staan garant voor uren fietsvakantiegenot. De opvallende kleurlijn zorgt ervoor dat de fiets moeilijk van eigenaar kan veranderen zodat je nog jaren plezier hebt van dit bijzonder apparaat. De fiets wordt standaard uitgeleverd met een bob-kar. De hele combinatie heeft een opvallende grote omvang wat het gevoel van veiligheid in het verkeer weer ten goede komt. Desgewenst kan de fiets uit worden gevoerd met een kinderzitje waardoor ook wereldfietsende grootouders aan hun trekken komen. Alhoewel het een hele moderne verschijning is heeft de fiets ook nog mooie authentieke kenmerken zoals het geroemde brookszadel. Een winner.....! 8)

Ok....mijn eerste aanzet....wie heeft nog meer nieuwtjes?

Geen nieuwtje, wel een vraag. Hoe komt het dat Rohloff-fietsen in Duitsland zo extreem veel goedkoper zijn dan in Nederlanland. De Panther (weliswaar met gewone V-brake) kost blijkens hun site slechts € 1599,=. Googelend kom ik ook een Dürkopp tegen voor € 1799,=. Een volledig uitgeruste Rohloff-fiets bij een van de bekende Nederlandse fietsenbouwers, komt al gauw in de buurt van de € 2300,=.

Toch een nieuwtje, waarvoor je niet naar de beurs hoefde. Santos heeft een nieuwe site.

Gerd

Continental komt volgend jaar met een opvolger voor de bekende Toptouring 2000. Het V-profiel is terug, wel met gesloten middenloopvlak. Helaas ik heb de naam niet onthouden, maar waarschijnlijk was het de Topcontact. http://www.conti.nl/conti_fiets_motor/i ... iginal.gif
Wel aardig was dat er een fout in de opdruktekst zat: 37x662 i.p.v. 37x622. 8)

Ik heb de tassen van Vaude gezien, de naden zijn getaped en ik vraag me af of dit echt sterk is. Mijn vroegere regenpakken hadden ook zoiets en dat liet na verloop van jaren los :? Frank van Rijn fietst er mee in Afrika? Met of zonder dichte naden doet er daar niet zo toe lijkt me. Een echt goede test wordt het daarom vast niet. [/img]

Marco,

Wat een leuk initiatief om zo van de beurs verslag te doen. Door de foto's erbij wordt het beeld nog versterkt. Doordat ik aan huis gekluisterd ben door een stevige griep kon ik niet naar Utrecht. Leuk om op deze manier toch nog een impressie van de beurs mee te krijgen. Dank je wel!
Een verduidelijking:
In de fietstassen van VAUDE zijn de stoffen met elkaar "versmolten" d.m.v. hitte (lees: lassen of aanverwante technieken; een technisch begaafd persoon kan er wellicht dieper op ingaan).
Het plakband (zo noem ik het maar) is om te laten zien dat er echt iets overheen zit (leuk voor de optiek), maar het gaat om hoe de stoffen aan elkaar vast zitten. En dát is wat Frank van Rijn stevig vindt. Niet die "plakband" :wink:.

Vriendelijke groeten,

Robertjan
VAUDE Store Nederland schreef:Een verduidelijking:
In de fietstassen van VAUDE zijn de stoffen met elkaar "versmolten" d.m.v. hitte (lees: lassen of aanverwante technieken; een technisch begaafd persoon kan er wellicht dieper op ingaan).
Het plakband (zo noem ik het maar) is om te laten zien dat er echt iets overheen zit (leuk voor de optiek), maar het gaat om hoe de stoffen aan elkaar vast zitten. En dát is wat Frank van Rijn stevig vindt. Niet die "plakband" :wink:.

Vriendelijke groeten,

Robertjan
Kijk, kijk; bewijs geleverd producenten lezen mee wat er hier geschreven en gedacht wordt over hun producten. Goede zaak lijkt me zo.

En wij nu als een haas vertellen wat wij aan onze tassen verbeterd willen zien:
Stalen haken. Zoals heel vroeger. De fabrikant die goede verstelbare stalen haken op z'n tassen zet gaat er vast meer verkopen.
De imbus schroefjes waarmee je de haken af moet stellen moeten van een veel betere kwaliteit zijn dan die van de huidige generatie Ortliebs. Die schroefjes zijn veel te zacht. De binnenzeskant draai je, ondanks goed gereedschap, stuk. Als ik mijn tassen anders afstel omdat ik op mijn andere fiets (een hele ouwe en nog steeds goed functionerende Koga) weg wil moeten die schroeven HEEL blijven!
Mijn hele oude kleptassen van Ortlieb hebben handvatten aan de bovenkant zodat ze bij het dragen VERTICAAL blijven. Die handvatten zou ik graag op de nieuwe zien.
niko

Hoi Gerd,

ik verbaasde mij ook over de prijs van de Panther (mooi frame en goede naam). Maar kijk eens verder dan de Rohloff naaf :lol: .
Dan zie je dat de rest van de onderdelen te wensen overlaat. Het is een beetje het principe wat ik vaak bij Batavus zie:lol:. Bouw een fiets met een XT-achterderailleur en iedereen zal denken dat hij geheel met XT is opgebouwd (en als je verder kijkt zie je dat er veel Alivio op zit)

Leuk was vooral dat Hans van Elan ligfietsen (importeur Rohloff) aanwezig was. Eindelijk eens een goed Rohloff verhaal in het Nederlands (mijn Duits is redelijk, maar ik snap van technisch Duits altijd maar 70 procent).
En hoera! Naast een Duitse en Engelse handleiding is er nu ook een Nederlandse. Er staan nog een paar kleine foutjes in. Te downloaden als PDF (doe het maar niet als je een analoog stoommodem hebt).

http://www.rohloff.de/fileadmin/rohloff ... _13.nl.pdf