Mijn Pinion ervaring na 3 jaar en reizen in 2x Schotland, Tsjechië en Ijsland en nog enkele kleine meerdaagse trippen in België : tellerstand na 3 jaar momenteel 17300km
(btw, die CDX riem doet het nog steeds prima hoor
)
Ik ben enorm gecharmeerd door de kleine stappen en het grotere bereik van de Pinion, af en toe miste ik deze op de Rohloff en ik moet toegeven, dit scheelt toch een stuk als je bergop rijdt. Ook het doorschakelen is veel preciezer wat ik een stuk aangenamer vind dan bij de Rohloff naaf.
Maar helaas kan ik een heleboel nadelen opsommen beginnende bij de service van Pinion zelf, die staat momenteel toch nog ver weg van die van Rohloff... Problemen niet erkennen en normaal vinden terwijl ze toch zeer storend zijn als gebruiker, meermaals lekken, lek opgelost en nog geen week later opnieuw lekken...
Mijn eigen bak schoot meermaals door bij het klimmen in één de lage versnelling, 2 jaar terug al Pinion over ingelicht, bak opgestuurd, geen problemen gevonden. Dit jaar is het overduidelijk erger geworden in Schotland. Dus Pinion wordt opnieuw gecontacteerd één van dezer...
Bepakt klimmen en terugschakelen loopt niet steeds als een zonnetje, goed je weet dat en je moet er mee leren leven en mee leren omgaan dat je kracht moet terugnemen. Maar bij sommige schakelstation moet je gewoon je benen stil houden om te kunnen schakelen. Momentverlies en als je even niet op let sta je stil en lig je op de grond als je vast zit in je klikpedalen.
Maar goed, dat is een beetje muggenziften want dit heb je bij de Rohloff naaf evenzeer en ik wist waar ik aan begon.
Dan volgen enkele problemen waar Pinion op zich niet zo zeer aan kan doen en dat is de fiets zelf, sorry Santos, ik ben nog steeds fan, maar 20,2kg zonder spatborden en zonder voordrager en enkel voor de fiets zonder bagage is een loeizware fiets, zeker als het al geen E-bike is.
Als je dan zelf al jaren let op het gewicht van je bagage, tja dan valt dat in het niet uiteraard.
Het fameuze wieltje voor het opspannen van de riem...
nee, ik ben geen fan, bij regenweer voel je duidelijk weerstand van het wieltje. Je creëert extra wrijving dus logisch extra weerstand. Toegegeven, voor de eindgebruiker is het wiel herstellen eenvoudiger geworden en kan je weinig mis doen met het op spanning brengen van de riem.
Bij het doorkruisen van beekjes in IJsland had ik vorig jaar de originele lagers onderweg moeten vervangen. Tja die heb je uiteraard niet bij
uiteindelijk bij een lokale bewoner de lagers mogen gebruiken van oude rollerblades, ja die passen netjes
. Ook dit jaar in Schotland zonder het doorwaden van beekjes, maar wel veel regenweer hetzelfde verhaal ondervonden na een week fietsen, gelukkig had ik nu uit ervaring wel lagers mee. De lagers zaten zonder vet, logisch, begonnen zwaar te lopen en schel te piepen wat niet meer aangenaam fietsen was.
Gezien we niet vies zijn van enkele singletracks mee te nemen in Schotland is de riem duidelijk gaan "zingen" door het vuil dat op de riem hangt en in contact komt met het wieltje en voel je opnieuw zeer goed de extra wrijving die door het wieltje wordt gecreëerd. (Ik zie precies liever verschuifbare padden of een ander opspansysteem, dan het wieltje
)
Ik ben en blijf nog steeds enorm grote fan van de Rohloff naaf, in mijn ogen voor vakantiefietsen met de juiste tandwielcombinatie nog steeds meer dan voldoende geschikt. Blijf je vlak rijden is de Rohloff naaf zelfs overkill en kom je met een goed Alfine 8 al toe
Ben ik nu anti Pinion? Nee, ik denk dat hier echt wel potentieel in zit, maar er is nog werk aan de winkel. Zowel voor de fietsfabrikanten zelf als voor Pinion en hun service.
Dat de fiets meer weegt door speciale constructie begrijp ik maar al te goed, maar 3,5kg tov dezelfde fiets met Rohloff en zelfs met voordrager is veel in mijn ogen.
Veel fietsplezier!