door
Amboro » ma 17 dec, 2018 00:33
Ik heb vorig jaar Cuba gedaan. In 1 maand was het makkelijk fietsen van uiterste Oosten naar westpunt (laatste stukje is verboden gebied). Gemengede gevoelens over het land. Ik spreek vloeiend Spaans en reis al 40 jaar in Z-Amerika. Ik heb in Cuba veel aan wild kamperen gedaan ondanks dat het streng verboden is. Zijn er toch wel plekjes te vinden, eenmaal zelfs op een militaire kampement! Neem wel een goed grondzeil mee want het is wel kamperen op stenen ondergrond. Groen gras is er nauwelijks te vinden. Ook wel bij mensen thuis geslapen, ik werd zelfs uitgenodigd. Gratis. Als vrouw alleen is het prima tedoen (zoals in heel Z+Amerika). Cuba is wel het enige land waar ik ooit bestolen ben op mijn fiets (van mijn helm). Eten kan een probleem zijn maar er is altijd wel iets eetbaars te vinden mits je houdt van brood en pizza. Geld kan ook een probleem zijn, je kunt soms met 5 soorten munteenheden betalen: euro’s, dollars, cucs, peso’s en bejaardengeld (plastic muntjes) in kleine dorpjes werd me soms brood geweigerd. Van de 100 euro hield ik aan het eind van de reis nog geld over. Eten is meestal bespottelijk goedkoop (maar ook wel eens heel duur). Pizza’s voor een paar dubbeltjes, kroketten een keer voor 4(!) cent per stuk. Ik Kreeg onderweg ook regelmatig vrouwen aangeboden om mee te trouwen (ik ben een man) tientallen malen, soms zelfs door een moeder kreeg ik wel eens een dochter aangeboden. Ik heb ook een keer in een bordeel geslapen (alleen). Het was wel de meest bijzondere fietsreis die ik ooit gemaakt heb maar zou het geen tweede maal doen.