Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mtb banden - Forum Wereldfietser

mtb banden

Ik weet dat het niet veel met vakantiefietsen te maken heeft, maar toch stel ik de vraag. Mijn dochter (bijna 11 jaar) heeft afgelopen zomer in Zwitserland de smaak te pakken gekregen van het mountainbiken. Om te zien of ze het leuk blijft vinden heb ik beloofd haar 26 inch vakantiefiets een beetje om te bouwen zodat ze wat kan proberen. Dat betekent dat ik de fiets tijdelijk zo kaal mogelijk zal maken, en er andere banden op ga zetten. Ik heb nog een echte mtb Michelin Wildgriper band liggen, plus een stel banden met noppen aan de zijkant, en een tamelijk glad profiel in het midden. Heeft het zin die semi mtb banden tijdelijk te gebruiken, en als ik dat doe, waar zet ik dan de Wildgripper: voor of achter? Van mountainbiken heb ik geen verstand.
Wim

Voor de winter zijn twee noppenbanden het fijnst. Maar vooraan de noppen en achter een semi slick gaat ook prima.
Willem Jongman schreef: Ik heb nog een echte mtb Michelin Wildgriper band liggen, plus een stel banden met noppen aan de zijkant, en een tamelijk glad profiel in het midden. Heeft het zin die semi mtb banden tijdelijk te gebruiken, en als ik dat doe, waar zet ik dan de Wildgripper: voor of achter? Van mountainbiken heb ik geen verstand.
Wim
Persoonlijk vind ik die semigevallen maar niks. Zodra je in een bocht op asfalt de boel plat legt en op de noppen terecht komt schrik je je een ongeluk omdat de band over de noppen gaat wandelen en een boel grip verliest.

Als het droog (niet te droog) is kun je met die semi-slick redelijk uit de voeten. Wordt het modderaachtig dan het beste voor en achter een noppenband. Met een semislick door de modder lijkt meer op fietsen op een hometrainer.

Hi, zoals je in een aantal vorige posts kunt lezen beter "echte" ATB banden eronder schroeven.

Maar het type band is erg afhankelijk waar je wilt gaan rijden, voor mul zand beter een erg brede band 2.25 tot 2.4 denk ik en vor modder zo rond de 2.15. Voor liever wat breder dan achter (voor het betere stuurwerk) en idd noppen.

Prettig alround bandje is de Noby Nic van Schwalbe.

Afbeelding

Zijn in een aantal maten te verkrijgen van 1.8 tot 2.4.

Succes en fiets-ze

Bas

B@se schreef:
Prettig alround bandje is de Noby Nic van Schwalbe.
Pappa is wel goed maar niet gek, met 45 euro per band weet ik wel zeker dat het iets anders wordt ;)

En echt breed lijkt me voor een 11 jarige meid ook niet zo zinvol

Luister niet naar ze :wink: . Luister naar mij!!!

Het is allemaal wat persoonlijk, maar ook in de modder kon ik altijd goed weg komen met semi-slicks. Wat Marten zegt over asfalt bochten: heb ik nooit last van gehad. Zeker om het uit te proberen zijn semi-slicks best wel te doen.

Noppen zijn voor rauwdouwers die geen techniek hebben! 8)

Nu is onze Willemijn wel een doordouwer: afgelopen zomer was zij in Zwitserland de enige van ons die de zware "Polenweg" naar Thusis fietsend omhoog haalde (op smalle gladde Conti Sportcontact 26x1,6). Het ging mij hier inderdaad om de vraag wat een bruikbare goedkope oplossing is om het eens een tijdje uit te proberen. Als ze het echt leuk blijft vinden moet ze ook een andere fiets hebben.
Wim

m-gineering schreef:
Pappa is wel goed maar niet gek, met 45 euro per band weet ik wel zeker dat het iets anders wordt ;)

En echt breed lijkt me voor een 11 jarige meid ook niet zo zinvol
Hi, dat de NN "duur" is begrijp ik, geef alleen aan dat dit zegmaar thans de band is om mee te starten. Had het plaatje erbij gezet voor reference met andere banden. (apropso, goed zoeken dan vind je ze voor onder de 30...) Goedkoper en zeker ook best zijn de Jimmy's (series) van Schwalbe, veel goedkoper dan de NN's of RR's en in veel varianten te krijgen.

Maar veel beginners rijden juist breed met veel profiel... echter worden de echte baan records vaak op juist smalle bandjes en weinig profiel gemaakt...

Zelf zou ik voor een bandje gaan met een dergelijk profiel en voor wat breder dan achter.

./

Bas