Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reparatie Sram G8, ervaringen? - Forum Wereldfietser

Reparatie Sram G8, ervaringen?

Hoi,
Ik heb als 2e fiets 5 jaar geleden een Trek Dunlop met riem en Sram G8 naaf gekocht. Nu is de naaf defect, hij trapt door in alle versnellingen, heb hem al afgesteld maar dat is het probleem niet.
Heeft er iemand ervaring met reparatie van deze naaf?
De fietsenmaker repareert zie in ieder geval niet.

Rene
Ik schat in dat een nieuw wiel met nieuwe Nexus 8 premium naaf goedkoper is dan de reparatie van de bestaande SRAM-naaf. Ga dat eens na. De vraag is welke type Gates riem je hebt en dus ook de sprocket achter die je thans gebruikt. Dat kan nogal prijzig uitvallen, wanneer je die moet vervangen.
Bij een CDC riem komt er nog de verkrijgbaarheid bij.
Over deze naaf is maar weinig te vinden. Zie bijvoorbeeld https://www.sheldonbrown.com/sram-g8.html
Maar kort in productie geweest, dus veel reparatiekennis en reserve-onderdelen zullen er niet zijn. Op de pagina van sheldonbrown staat bij owner feedback dat een bepaalde gebruiker het werken aan de naaf niet ingewikkelder vond dan het werken aan een Sturmey Archer AW-naaf. Ik zou de naaf eerst zelf proberen te repareren, mocht dat niet lukken is er nog niks verloren.

Bij overstap op een wiel met een versnellingsnaaf van een ander merk (Shimano als meest voor de hand liggende) zal je ook een ander achtertandwiel moeten kopen aangezien de bevestiging op de G8 niet standaard is. Dit kost bij hollandbikeshop ongeveer €80, maar de keuze in tanden is beperkt tot één. Overstappen op ketting kan natuurlijk altijd, de achtertandwielen zijn aanzienlijk goedkoper. Dan moet je wel ook een kettingblad vóór aanschaffen.

Het is hoe dan ook een hoop gedoe....
Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad een CDC riem. Ik heb ook op internet gezocht en vond op youtube wel wat foto's van demontage.
Ik ga hem eerst maar zelf eens kijken of ik het kan maken. Het zit misschien niet binnen in de naaf want alleen het freewheel lijkt kapot.
De leverancier geeft na 5 jaar ook niet meer thuis. Ik heb dus een erg zeldzaam exemplaar gekocht destijds.

Inderdaad anders ombouwen naar ketting maar eerst maar eens kijken of dat nog zin heeft.

Ik laat weten of ik het heb kunnen maken