Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature enkel met onderdelen uit configurator? - Forum Wereldfietser

Koga Signature enkel met onderdelen uit configurator?

Beste forumleden,

Ik ben hier nieuw, maar heb al heel wat pagina's gelezen.

Ik ben 35 jaar en rijd momenteel met een Sensa toerfiets, het is een basic fiets (alivio, vlinderstuur, goedkope verende voorvork) die wel goed z'n mannetje staat, maar na een paar jaar wil een mens toch graag meer. De fiets wordt bij mij gebruikt voor toertochten tussen de 50 en pakweg 120km maximum, af en toe woonwerk verkeer (21km enkel) en sinds dit jaar een weekendje weg. Als bagage heb ik dan 2 Ortliebs Classic waar ik ruimschoots mee toe kom. Plannen om meer en verder weg te gaan rijden zijn er nog niet, daar is er met het gezin en werk momenteel geen tijd voor. Binnen een paar jaar hoop ik toch eens naar Rome te kunnen rijden.

Ik ben op zich wel tevreden van de fiets gezien zijn lage aankoopprijs, maar omdat ik steeds meer kilometers rijd is de zoektocht naar een degelijker model begonnen. Ik zoek iets in de zin van een randonneur en kwam na lang zoeken uit op de Koga Signature met 105 groep. Een lichte fiets met racestuur die toch nog comfort biedt, waarop je lichte bepakking kan meenemen, spatborden kan monteren en met een degelijk kader dat tot 150kg belast kan worden. Ik ben 1.88m en weeg zo'n 90kg, dus een cyclocrosser ombouwen of een gravelbike lijkt me net iets te licht voor mij :) In de configurator blijkt nu opeens de mogelijkheid van de 105 groep en racestuur verdwenen te zijn. Zou het toch mogelijk zijn bij Koga dit nog te verkrijgen, of is deze opstelling bij een Koga sowieso niet meer mogelijk? Ik weet dat Santos ook een Race Lite heeft die uitkomst zou kunnen bieden voor mij, maar die is bijna 2 keer zo duur en een Rohloff lijkt me serieuze overkill voor mijn gebruik.
Bij mijn Koga Signature kon ik sommige onderdelen weglaten terwijl die in de configurator wel als "verplicht" stonden. Je kan kijken of je (i.o.m. dealer) bijv. het stuur en de groep kan weglaten. Alleen de remmen kunnen een probleem opleveren (zijtrekkers icm dikkere velgen/banden).
Iedere Koga dealer die er zin in heeft kan altijd een Koga aanpassen, Dat doen wij ook altijd :D Want er zijn veel meer onderdelen dan degene die de custom built fabrikanten als Koga Signature, Santos, Tout Terain, Van Nicholas etc. aanbieden. En dit geldt overigens ook voor confectiefietsen zoals idworx, Gazelle, Batavus en Loekie.
En jullie hebben met de Tout Terrain kant en klaar een hele mooie aanbieding staan :wink:
Ik deel de voorkeur voor een randonneur met racestuur (heb dat zelf ook). De realisatie is wel wat ingewikkelder dan alleen het stuur. Allereerst vraagt een racebocht meestal om een wat korter frame. Sommige frames vallen daarmee gelijk af voor ombouw. In de tweede plaats is er het probleem van de toenemende incompatibiliteit tussen de race en de mtb componenten van Shimano. Er zijn wel oplossingen, maar dat is eerder werk voor specialisten.
Binnen een niet al te hoog budget zou ik kijken naar fietsen of losse frames van Surly, Snel of Thorn ( die laatste rechtstreeks of via m-gineering). Als je wat mooiers en duurders wilt is er het maatwerk van ondermeer Vittorio of M-gineering.
Wim, dat vraagt de topic-starter toch helemaal niet. Inderdaad, je fiets kopen bij een goede fietsenmaker en met hem overleggen hoe je het wilt hebben en vragen wat het kost. Off topic :D : soms kan je vanwege de kosten beter het originele onderdeel laten zitten en het later zelf vervangen.
Hoi Bert
Ik waarschuw de OP alleen maar dat de zaak wat ingewikkelder is dan alleen een ander stuur en een paar simpele onderdeeltjes. Als het frame al geschikt is ben je toch al snel een flink bedrag kwijt aan alternatieve onderdelen. Gelijk goed beginnen met een fiets die gemaakt is voor een racestuur is al gauw economisch zinvoller.
Wim schreef:
do 28 jun, 2018 09:44
Hoi Bert
Ik waarschuw de OP alleen maar dat de zaak wat ingewikkelder is dan alleen een ander stuur en een paar simpele onderdeeltjes. Als het frame al geschikt is ben je toch al snel een flink bedrag kwijt aan alternatieve onderdelen. Gelijk goed beginnen met een fiets die gemaakt is voor een racestuur is al gauw economisch zinvoller.
Tenzij het een impopulair model is uit een voorbijgaande modeljaar dat met leuke korting verkocht wordt, maar zelfs dan. Als je zelf gaat sleutelen moet je je wel realiseren dat er geen garantie meer zit op alles wat je hebt losgeschroefd..
Bedankt voor de reacties!

Ik zal dus eens bij de dealer langs moeten gaan voor een goed gesprek :)

Ik weet dat het mogelijk is om zelf een fiets te bouwen maar dat is momenteel niet aan de orde. De fiets zal hoogstwaarschijnlijk via het werk betaald worden en dan moet ik binnen bepaalde merken blijven en de meer speciale merken staan niet in het lijstje. Een vast budget is er niet, maar het zal toch maximum 3500€ zijn en dan moet je al niet gaan kijken bij Santos en is de Koga Grandtourer zowat de enige optie. Moest het kunnen, zou ik wel eens bij Van Nicholas gaan kijken, vind ik persoonlijk prachtig maar dit merk komt niet in het lijstje :cry:
In dat kader is het wellicht interessant te weten dat Van Nicholas inmiddels (helaas wat mij betreft) onderdeel uitmaakt van Koga.
Ik ben nog niet zo bekend met de trekkingfietsen-wereld maar waarom helaas onderdeel van Koga?

Er zullen nog wel betere merken zijn maar er werd mij al zo vaak aangeraden een Koga te kopen omwille van de kwaliteit, is dat dan toch niet zo geweldig en betaal je vooral de 'naam' ? Mij maakt een merk op zich persoonlijk niks uit, ik wil gewoon een deftig sterk frame dat niet loodzwaar is en een lichte bepakking aankan.
Fietsen zijn big money en na wat overnames heb je nog maar 2 grote holdings die de grote merken bezitten...
Kienke schreef:
vr 29 jun, 2018 11:27
Ik ben nog niet zo bekend met de trekkingfietsen-wereld maar waarom helaas onderdeel van Koga?

Er zullen nog wel betere merken zijn maar er werd mij al zo vaak aangeraden een Koga te kopen omwille van de kwaliteit, is dat dan toch niet zo geweldig en betaal je vooral de 'naam' ? Mij maakt een merk op zich persoonlijk niks uit, ik wil gewoon een deftig sterk frame dat niet loodzwaar is en een lichte bepakking aankan.
Je bent bezig een pot wormen te openen die niet meer dicht kan met die vraag Kienke. Er zijn op dit forum mensen aanwezig met sterke voorkeuren en sterke afkeuren voor bepaalde merken. Je mag voor jezelf bepalen en jezelf afvragen of die voorkeuren en afkeuren terecht zijn, maar dat is meestal een erg emotionele en heftige discussie die snel offtopic kan raken.

Het is jammer dat je 'laat' in het seizoen aan het zoeken bent, er zijn in het voorjaar een aantal beurzen waar je ook zelf even langs kan gaan om diverse merken te zien en om even op te fietsen. Verder komt er vanuit dit forum veel advies en veel goed advies, maar niemand kan jouw gedachten lezen en ervaren wat jij zelf ervaart. Het komt er dus op neer dat je zelf het beste bij wat fietsenmakers kan gaan kijken, het liefst die ook merken hebben waar je over denkt.

Op zich is er niks mis met koga, het is een merk dat een goede reputatie heeft opgebouwd maar in mijn ogen nu niet meer zo hard aan de weg timmert maar meer bezig is met verkoop en winst maken, en minder passie voor de fiets heeft. Ik zou omdat je overweegt licht met racestuur te gaan in ieder geval even kijken naar de fietsen van Surly (oa bij horizon bike in utrecht), bij bike4travel in rotterdam kan je kijken naar Avaghon en als je tweedehands zou willen kijken kan je ook nog oudere idworx en santos racefiets die geschikt kan zijn voor een mooie prijs mee pakken.

Tot slot zou ik een fiets niet zonder meer afschrijven als "kan niet / gaat niet / zal wel niet lukken", bij een goede fietsenmaker zou je in ieder geval wel een testrit / weekend kunnen maken met de bepakking die je mee wilt nemen op het frame dat je overweegt zij het racefiets zij het cyclocrosser zij het gravelbike, er is waarschijnlijk meer mogelijk dan dat je denkt. Veel hangt af van je bandenkeuze (grip op de weg / comfort) en wat er met het frame kan.

O ja en van duur naar goedkoop (prijs) idworx & santos > koga / avaghon > duitse merken. dan mag je zelf bepalen hoeveel merknaam is en hoeveel kwaliteit (ik wil de discussie niet aanwakkeren)
Koga is een prima merk, soms wat duur voor de kwaliteit die ze leveren. Voor de consument is het altijd fijn als er veel onafhankelijke aanbieders zijn en concreet zijn de Van Nicholasfietsen door de overname van Koga iets meer confectiefietsen geworden.
Is dit geen optie? Of te "goedkoop"? Wel met Shimano 105 en kan tot 140kg.

https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/kat ... 0-gang-767
Dat is precies het verschil: het oog wil oog wat en dan zit je (vind ik) bij Koga beter als bij VSF.
Ja die heb ik ook al bekeken. De enige dealer die deze fietsen verkoopt in de buurt heeft deze nooit in de winkel staan om eens te testen of zelfs eens te bekijken en dat vind ik toch moeilijk. Dat is trouwens echt een groot gebrek in de huidige fietsmarkt. Het kost toch wel wat centen en het is moeilijk om een deftige testrit te maken. Ik ben misschien wat ouderwets op dat vlak maar ik weet graag wat ik koop. Het is toch de bedoeling dat de fiets lang meegaat en er veel kilometers gereden worden, dan moet het ook echt goed zijn
Je hebt helemaal gelijk hoor. Het is jouw geld en je maakt zo'n keuze misschien twee keer in je leven, waarschijnlijk maar één keer. Dus neem je tijd en probeer vooral veel uit. Ik ben zelf zeker 8 maanden bezig geweest met testen en uitproberen voordat de knoop doorgehakt werd. En ik ben nog steeds bezig de puntjes op de i te zetten (keuze zadel, instellingen, etc)
Ik blijf erbij dat je bij een goede fietsenmaker je makkelijk een testrit zou moeten kunnen maken. Maar om een goede fietsenmaker die ook nog eens in de buurt zit heb je al meer geluk nodig. Ik ben niet zo bekend met de winkels in Belgie, maar er zijn genoeg specialistische Nederlandse winkels die ook een buitenlands publiek bedienen. Het is natuurlijk een andere kwestie of je de reis (reizen) erheen er voor over hebt...
Heb je de Kona Sutra al eens bekeken? Of de Genesis Tour de Fer?
Nee nog niet, zal ik zeker eens doen, bedankt voor de tip!

Nog een vraagje ivm de remmen. Ik heb nu gewone v brakes die eerder slap zijn in een steile afdaling. Tegenwoordig hebben de meeste reisfietsen schijfremmen die veel harder remmen. Wat mij een beetje zorgen baart, zijn deze remmen ook niet veel gevaarlijker om te blokkeren op het onverhard of in de regen? Misschien een vreemde vraag maar het lijkt me dat er toch nog voordelen zijn aan gewone remmen, ik ben niet bepaald een technieker en als er iets kapot gaat lijken gewone remmen toch veel makkelijker te repareren :-)