door
Anders » wo 20 jun, 2018 22:57
Op weg naar Rome vond ik het gewicht van de routeboekjes (en de ruimte die ze innamen) het meest zonde. Ik gun Benjaminse en Reitma hun inkomsten maar je terwijl je aan alle kanten grammen aan het schaven bent sleep je ruim tweederde kilo aan papier de Alpen over. Op mijn volgende reizen met ik met een GPS gaan reizen waar ik de tracks opzette. Scheelde een hoop stoppen om bladzijdes op te slaan en scheelde bovendien een hoop verkeerd rijden.
Een halve kilo aan handdoeken is wel erg veel. Is een travel handdoek geen optie? Ben je met 100-140 gram klaar.
Ook 700 gram aan powerbanks is wel flink aan het gewicht. Een afwasteiltje is m.i. een teken dat je teveel servies mee hebt
Je kleding lijkt me wat overkill. Een softshell, een jas, een wollen vest en een fleece vest? Bij mij gaat voor 's avonds een dun ondershirt met lange mouwen mee, een merinowillen trui en een softshell. Dat is voor de zomermaanden richting het zuiden genoeg. Je rijdt ook in Zwitserland of Oostenrijk vooral in de dalen, je zit maar kort hoog in de bergen, en zeker in de laatste twee warme weken in Italië ga je spijt krijgen dat je het allemaal mee hebt gesleept.
Stoeltje moet je gewoon meenemen als je dat prettig vindt. Bij mij gaat ie ook altijd mee.
Andere adviezen:
- WC-papier inderdaad, dat zul je onderweg lang niet bij elke camping aantreffen
- Tekentang/pincet (je hebt ze al van 2 gram)
- Kleine ziploc-zakjes met diverse kruiden (weegt niks, kan een hoop verschil maken, ik gebruik ze om mijn kookset op de vullen zodat het niet rammelt)
- Mini-flesje limonadesiroop (heerlijk om af en toe een scheutje in de bidon te doen)
- In het rugpand van mijn fietstas neem ik een plastic placemat mee (weegt geen drol, ideaal om eten op te snijden of neer te leggen).
- Veiligheid 1: ik neem steevast een reserve achterlicht mee, en een reflecterend safetyhesje. Veiligheid is me die extra grammen wel waard.
- De meesleepdingen van M&A gaan bij mij ook mee, heb dezelfde ervaringen met het naaisetje, tie-wraps en de duct tape. Gereedschap gaat bij mij weinig mee.
- pen en een miniminikladblokje, komt altijd van pas
renatebaas schreef: ↑vr 15 jun, 2018 22:09
Schoenen voor na het fietsen vind ik wel prettig, maar kan ook mijn klikplaatjes eraf halen.
Had je al eens naar spd trekking/bikepacking shoes gekeken? Zie bv
dit artikel. Ik heb ze ooit in een uitverkoop gescoord en zweer er sindsdien bij. Erg comfortabel, goed ademend, klikplaatjes zijn erin verzonken en buiten de fiets kan ik er zonder problemen uren op rondlopen. Scheelt het gewicht en de ruimte van een extra paar schoenen.