Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Estland -> Griekenland - Forum Wereldfietser

Estland -> Griekenland

Hey forum!

Na een tip op fiets.nl snel hier een account aangemaakt. Wij zijn van de zomer van plan met z'n tweeën van Tallinn naar Athene te fietsen. Maar, niet via Macedonië (zijn we al een keer geweest en in Albanië en Montenegro nou eenmaal nog niet), en zonder hotel overnachtingen. Er gaat een slaapzak en een matje in de 8l zadeltas, opzoek naar couchsurfers en plekjes tussen de bomen. Gereedschap, reserve onderdelen, eten en een schoon t-shirt in de 30L rugzak en dan voor zo'n 3500km rondjes maken :) Dit alles moet zo'n 4 weken gaan duren, dus we willen 125 a 150km per dag af leggen.

De globale route is dus als volgt: Estland, Letland, Litouwen, Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Servië, Montenegro, Albanië, Griekenland.

We hebben al wel een beetje ervaring door onze vorige fietstrip naar Noorwegen (https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.ph ... 8&start=48) maar hier kregen we beiden af en toe wel last van de knieën. Ik kreeg het zelf vanaf dag 4 en het werd elke dag ietsje erger. Na een half uurtje fietsen was het wel elke keer weer over. Zou tijger balsem hier iets tegen doen? Sowieso doe ik het dit jaar niet op een fixie dus het moet ook wel schelen dat ik een lagere versnelling kan rijden. De ander had het af en toe vrij willekeurig op de dag, ik denk dat dit vooral met bike fit te maken zal hebben?


Algemene tips over het fietsen/kamperen in deze landen zijn altijd welkom en als jullie het interessant vinden zullen we jullie achteraf op de hoogte houden met een kort reisverslagje en een paar foto's :)
3500 km? Het maakt je niet uit op wat voor weg je fietst, je kiest gewoon de kortste route? Geen bivakzak of tent mee?
Jep, we kiezen gewoon de kortste route om zo ver mogelijk te komen in de tijd die we hebben haha. We hebben een 3x3 tarp mee, over de bivakzak erbij twijfelen we nog.
Jaren aan CouchSurfen gedaan..maar er reageren al weiniger mensen op je verzoek..en kost veel tijd. Dus doe het al minder.
Verder willen veel mensen een vaste datum hebben das moeilijk of moet je er tegen lopen/fietsen..
Tarp met een meshtent is een goed team. Zeer comfortabel bij warm weer..of een hangmat. Bivakzak gebruik ik altijd maar in heet weer en met twee is vast een meshtent beter.
We hebben al wel een aantal reacties op onze trip op couchsurfing dus het lijkt erop dat we in ieder geval een paar keer kunnen douchen.

En is zo'n mesh tent een beetje een must? Onze vorige trip was in de winter dus toen uiteraard geen last van beestjes gehad, maar voor in de zomer wel aan te raden dus?
Doen! Ga op avontuur. Als het niet lukt, gewoon een bus of trein pakken.
Mooie plannen! Ik hoor graag jullie ervaring.
Enig idee wat overwegend de windrichting zou zijn? Zou de route ook als zuid-noord te doen zijn?
In de bossen is het inderdaad een must..en heb je wat rust zonder al die vliegende objecten. Een tarp hadden jullie al en een mashtent is vele malen koeler met de tarp erboven..op mijn Fb staan vele setups daarover.
Baltic was erg leuk en oost Polen ook al kom je af en toe langs een drukke weg. Roemenië etc ook veel geweest en ach overal leuk onderweg

Op Alieexpress heb je redelijk goedkope mashtenten..dacht onder de naam muqsuito bugnet tent...en anders heeft DD Hammock ze ook te koop. Die is net even groter en past prima onder een tarp van 3*3..voordeel geen tentstokken mee.


Wildkamperen is het mooiste..en kan overal.
Metje schreef: Mooie plannen! Ik hoor graag jullie ervaring.
Enig idee wat overwegend de windrichting zou zijn? Zou de route ook als zuid-noord te doen zijn?
Bij windrichting hebben we echt geen moment stil gestaan om eerlijk te zijn. Wat ons het voordeel leek aan deze kant op is dat we aan het eind een paar dagen lekker aan het strand in Griekenland met de voeten omhoog kunnen haha
kayakcobber schreef: In de bossen is het inderdaad een must..en heb je wat rust zonder al die vliegende objecten. Een tarp hadden jullie al en een mashtent is vele malen koeler met de tarp erboven..op mijn Fb staan vele setups daarover.
Baltic was erg leuk en oost Polen ook al kom je af en toe langs een drukke weg. Roemenië etc ook veel geweest en ach overal leuk onderweg

Op Alieexpress heb je redelijk goedkope mashtenten..dacht onder de naam muqsuito bugnet tent...en anders heeft DD Hammock ze ook te koop. Die is net even groter en past prima onder een tarp van 3*3..voordeel geen tentstokken mee.

Wildkamperen is het mooiste..en kan overal.
Bedankt voor de tips! Ik ben bang dat aliexpress niet meer op tijd aankomt, we vertrekken 7 juli namelijk al. Die van DD had ik inderdaad ook al gespot, ziet er ook netjes uit. Is mijn zorg van een eventuele natte ondergrond ook weer weg + hij is weer ietsje lichter dan onze twee bivakzakken bij elkaar.
Wat een gaaf idee! Ook ik 'kom van fiets.nl af' trouwens en heb dat verslag van je met smart zitten lezen.
Maar fietsen met een (waarschijnlijk Ortlieb Messenger oid) rugzak, zou ik niet doen. Ik word al kriegel van mn musirepen in mn achterzak. :lol:
Wow, wat een goed idee voor een reis. Ik heb in Estland gewoond en fietsen is daar geen pretje want je fietst voornamelijk langs de snelweg. Ook zie je daar niet veel fietsers. Eenmaal uit Tallin zul je ook wel achteraf weggetjes door natuur kunnen fietsen maar als je de kortste route pakt dan word het denk ik de snelweg. De baltische Staten zijn erg mooi, de landen zijn vlak en de natuur is adembenemend. Althans dat vond ik. Qua campings in Estland, ik heb er nooit een gezien eigenlijk maar er is genoeg natuur om je in te verstoppen hoor. In de stad spreken mensen Engels maar daar buiten niet vaak.

Een tip voor Tallin, het is de moeite waard om door de stad te lopen. Er is genoeg historie en de stad is zo veel mogelijk middeleeuws gelaten.

Have fun!
Bijna vertrekken!

Bij deze een foto van de bepakking:
https://imgur.com/a/uMmdybR

Rugzak weegt 5.5 kilo, de 8L DIY zadeltas draagt 1 kilo. We hebben uiteindelijk idd die mesh tent van DD nog gekocht. Morgen nog de laatste benodigdheden, gas en batterijen o.a., halen in Tallinn en dan gaan met die banaan ^^
Jullie zijn al onderweg..Estland was goed te doen.
De meshtent heb ik ook..zeer conmortabel met een tarp in heet weer..veel frisser dan een tent
kayakcobber schreef: Jullie zijn al onderweg..Estland was goed te doen.
De meshtent heb ik ook..zeer conmortabel met een tarp in heet weer..veel frisser dan een tent
Nou, we waren helaas al weer terug. Mijn fietspartner had op dag twee last gekregen van zijn achillespees. Derde dag nog aangekeken. Daarna hebben we een paar dagen rust genomen maar het leek er toch op dat het niet snel genoeg beter werd. We denken dat ie ontstoken was. Dus we hebben vanuit Vilnius onze fietsen naar huis gestuurd en er een backpack tripje Griekenland, Albanië en Montenegro van gemaakt. Balen, maar al met al toch nog een hele leuke vakantie gehad en nog veel nieuwe plekken gezien ^^

We hebben in de drie dagen dat we gefietst hebben wel 480 kilometer afgelegd door estland, letland en litouwen. Nog steeds een mooie tocht gedaan, alleen veel korter dan gehoopt uiteraard.
Nu weet ik niet hoe de voorbereiding is geweest, maar 480km in 3 dagen is voor de meesten hier wat veel van het goede, zeker in het begin van de trip. De volgende keer wat minder hard van stapel lopen helpt de ontsteking of het overbelasten de volgende keer hopelijk te voorkomen.