Additionally, paste this code immediately after the opening tag: LF1 of Groene Vallei vanuit Boulogne sur mer - Forum Wereldfietser

LF1 of Groene Vallei vanuit Boulogne sur mer

Hallo,

Vorig jaar begonnen met een weekendje met een vriend van Den Helder naar Vlissingen (LF1). Later met mijn oudste dochter van Breda naar Vlissingen over LF routes. En tenslotte met het hele gezin een kort weekend van Breda naar Den Haag over LF11. Tot nu toe allemaal korte periodes en in de meivakantie is het de bedoeling dat we met het hele gezin een klein weekje gaan fietsen. De LF routes bevallen nogal goed omdat de bewegwijzering goed is en omdat het mooie (auto luwe) paden zijn. Daarom was het idee om vanuit Boulogne sur Mer over de LF1 naar Nederland te fietsen. (Eigenlijk vind ik het leuker om vanuit NL naar FR te fietsen, maar vanwege de wind toch maar andersom). Momenteel zijn onze dochters 10 en 12 jaar.

Allereerst was ik verbaasd dat de LF1 in Frankrijk niet echt langs de kust gaat, maar op dit forum heb ik gelezen dat de wegen langs de kust heel erg druk zijn, al zijn deze posts van vele jaren terug. Weet iemand of dit inmiddels verbeterd is? Nu heb ik gezien dat de Groene Vallei route vrijwel dezelfde route neemt als de LF1, maar toch op een aantal stukken afwijkt. In Belgie wijkt het behoorlijk af en daardoor is de Groene Vallei route een stuk korter.

Is de Groene Vallei route mooier/beter om te fietsen? Staat deze route aangegeven met bordjes of is het dan de bedoeling om de kaart aan te schaffen? (Of de GPS te gebruiken).
Tips hierover zijn zeer welkom.

(nu nog hopen op een beetje goed weer, ik ben al aan het kijken naar alternatieven voor als er teveel regen verwacht wordt.)

mvg,
Pascal
Groene Valleien staat volgens mij niet zelf aangegeven. Dus een kaart of GPS is wel nodig.
Tsja, het is maar net wat je leuk vindt. In de richting Bologne sur Mer gaat de Groene Valleien Route vanaf Nieuwpoort het binnenland in. Dat gedeelte is leuk afwisselend omdat je vanuit het vlakke België geleidelijk de heuvels in Frankrijk binnen rijd. De LF-1 volgt de kust, lijkt mij minder afwisselend. Overigens is de Groene Valleien Route niet bewegwijzerd.
Ik heb het boekje van de "Groene valleien" hier voor me liggen. Wil het deze zomer fietsen als rondje naar Zeeland, naar Boulogne, de route naar de Moezel volgen en dan kijken hoe ik weer terug ga.
Er staat letterlijk in: "Van Sluis naar Boulogne-sur-Mer langs de LF1". Die zou volledig in 2 richtingen bewegwijzerd moeten zijn. Maar: zoals altijd kan er een bordje ontbreken of omgedraaid zijn....
Er bestaan echter 2 LF1 routes in België lees ik verderop. De LF1 Vlaanderen is de "Groene valleien" en er is een LF1 Kustroute. Raad eens waar die langs gaat.
Op de site van de Europafietsers staat natuurlijk ook info.
Ok. Geen bewegwijzering voor de Groene Valleiroute. We zijn in het bezit van een GPS. Echter zou ik wel de meest aantrekkelijke route willen fietsen.

Ik heb nu de Groene Valleiroute en de LF1 Noordzeeroute over elkaar heen gelegd (in BaseCamp) en dan zijn de verschillen duidelijk te zien. Vanuit Sluis gaat de Groene Vallei route door Brugge, de LF1 langs de kust.
Bij Oudenburg komen ze bij elkaar en gaan beide naar Nieuwpoort. De Groene Vallei gaat naar Diksmuide, de LF1 uiteindelijk ook, maar via een lange omweg langs Veurne. Net voor de Franse grens verschillen de 2 routes ook. Vanuit daar volgende LF1 en de Groene Vallei op een aantal stukjes na dezelfde route. Het laatste stuk naar Boulogne sur mer verschilt ook behoorlijk. (volgens de gpx tracks). Al met al is de afstand vanaf Sluis van de LF1 243 km en van de Groene Vallei 197 km.

De LF1 vlaanderen route had ik over gelezen op Europafietsers en door jouw opmerking ben ik er nog eens naar gaan zoeken. Hier kwam ik uiteindelijk op uit: http://www.groteroutepaden.be/nl/route/ ... route.html
Deze gaat vanaf Damme over exact dezelfde route als de LF1 Noordzeeroute tot Veteren (net na Veurne)
als je op deze website op de LF1 klikt wordt je ook doorgelinkt naar de LF1 Noordzeeroute. Ik krijg daardoor de indruk dat er nu nog maar 1 LF1 is. of is er nog een andere LF1 vlaanderen route?
Je zou eventueel kunnen kijken naar de Fietsen rond het Kanaal, deel 2. Deze route volgt in Frankrijk niet de LF1 en wij waren vorig jaar wel blij met deze aanwijzingen.
Een impressie: http://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/2016/09/. de eerste dagen (wij deden dit stuk verkeerd om volgens de auteur).
Ronald van der Perk schreef:In de richting Bologne sur Mer gaat de Groene Valleien Route vanaf Nieuwpoort het binnenland in. Dat gedeelte is leuk afwisselend omdat je vanuit het vlakke België geleidelijk de heuvels in Frankrijk binnen rijd. De LF-1 volgt de kust, lijkt mij minder afwisselend.
De Groene Valleienroute volgt in België een route die de Noordzeeroute (LF1) 20 jaar geleden ook volgde, voornamelijk via fietspaden langs kanalen. Later is de Noordzeeroute (LF1) allerlei omwegen door de West-Vlaamse kustpolders gaan maken. De auteurs van de Groene Valleien zijn zo verstandig geweest om de route door West Vlaanderen kort en simpel te houden. Tussen Nieuwpoort en Diksmuide loopt de Noordzeeroute door restanten van duingebieden, villawijken en het oude stadje Veurne, terwijl de Groene Valleienroute daar het veel kortere fietspad over de voormalige spoorlijn volgt.
Tussen Diksmuide en Boulogne blijft de Groene Valleienroute de Noordzeeroute volgen.
buurman schreef:Allereerst was ik verbaasd dat de LF1 in Frankrijk niet echt langs de kust gaat, maar op dit forum heb ik gelezen dat de wegen langs de kust heel erg druk zijn, al zijn deze posts van vele jaren terug. Weet iemand of dit inmiddels verbeterd is?
Tussen de Panne en Boulogne kun je tegenwoordig ook de Kanaalroute nemen. Deze volgt rustige polderwegen ten zuiden van Duinkerke, dwars door het vestingstadje Gravelines en Calais. Ten zuiden van Calais loopt de Kanaalroute over binnenwegen door de heuvels, en kun je ook een ommetje langs Cap Blac Nez en Cap Gris Nez maken, waar je met helder weer de kliffen van Dover kunt zien. Leuk als je van kliffen en stranden houdt, maar aangezien ik 'aandelen' in de Kanaalroute heb (ik ben auteur van de gids), zal ik hier geen voorkeur voor een route uitspreken. De Kanaalroute is niet bewegwijzerd'; wel zijn er hier gps-tracks van te downloaden.
cyclos schreef:Er bestaan echter 2 LF1 routes in België lees ik verderop. De LF1 Vlaanderen is de "Groene valleien" en er is een LF1 Kustroute. Raad eens waar die langs gaat.
Op de site van de Europafietsers staat natuurlijk ook info.
Inderdaad zijn er in West-Vlaanderen twee verschillende routes met F1 bordjes: de hierboven al genoemde Noordzeeroute en de Kustroute, die alle kustplaatsen tussen Het Zwin en De Panne verbindt. De Noordzeeroute was er eerder, maar voor de nummering was blijkbaar geen patent aangevraagd. De LF1-Kustroutebordjes zien er ook net wat anders uit dan de LF1-Noordzeeroutebordjes. Bovendien valt de Noordzeeroute tussen Damme en Diksmuide samen met de eveneens bewegwijzerde Vlaanderen Fietsroute LF5-LF6.

Afbeelding blauw = Noordzeeroute LF1
groen = Groene Valleienroute, waar deze afwijkt van LF1
rood = Kustroute LF1
roze = Kanaalroute
arnob schreef:Een impressie: http://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/2016/09/. de eerste dagen (wij deden dit stuk verkeerd om volgens de auteur).
Van Boulogne naar de Belgische grens is wel de goede kant op, met de meeste kans op wind in de rug :wink:

In België kun je ook gebruik maken van de fietsknooppunten met een handige online knooppuntenrouteplanner. Gebruik je liever een papieren kaart met fietsknooppunten, dan moet dat wel een nieuwe zijn, want in West Vlaanderen zijn de fietsknooppunten vorig jaar volledig vernieuwd.
Dat is een hele mooie uitleg, met een superkaartje, Kees!
Ik ontdekte zo dat ik een 2e druk uit 2010 heb :oops: . Er zijn al weer 2 drukken na gekomen. Voor vertrek wil ik de updates en de track downloaden.
En inspirerend: misschien toch de Kanaalroute vanaf Nieuwpoort gaan volgen. Een ommetje naar Cap Griz stond toch ook al op het programma. Op de achterkant van mijn boekje heet de Kanaalroute ook nog "Gravejansroute".
En natuurlijk heb ik weer 2 jaar geleden knooppuntkaarten van de hele kuststreek gekocht grrrrrrr
Inderdaad bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg Kees.
Bedankt ook voor jouw tip arnob.

Ik ga het van de week nog eens goed bekijken. We hebben nog een paar weken voor de uiteindelijke beslissing.
Ik ben nog eens aan het kijken naar welke route we gaan nemen.

Dat er bordjes staan vinden we best belangrijk dus ik heb op de track van de LF1 Noordzee route in Google Street View gekeken. Maar helaas kan ik geen enkel bordje vinden.
In het (verouderde) boekje van deze route staat dat in Frankrijk de route vaak staat aangegeven met een rechthoekig bord "Route de la mer de nord".

Het enige bord met deze tekst dat ik toevallig tegenkwam was deze:
https://www.google.nl/maps/@50.7487094, ... !1e1?hl=en

Echter dit bord staat helemaal niet op de route van de LF1, maar vreemd genoeg ook niet van de Route de la mer de Nord. (http://www.af3v.org/spip.php?page=rubri ... 9&voie=344)
Enig idee welke website nu de juiste route aangeeft?
Ik ben nu ook een beetje bang dat als we de LF1 volgen, we helemaal geen bordjes gaan tegenkomen.

Ook zag ik dat de Euro Velo 4 route vanuit Boulogne sur Mer langs de kust gaat. In Nederland is deze route aangegeven met een Euro teken en het nummer erin. Staat deze route in Frankrijk ook aangegeven met bordjes?
Kees,
Ik zie nu dat de Noordzeeroute LF1 in jouw kaartje hierboven er bij Boulogne sur mer anders uitziet dan mijn versie van de LF1. De gpx die ik had gevonden heb ik hier vandaan:
http://www.buijten.nl/gpx/

Waar kan ik de gpx vinden van de versie die in jouw kaartje staat?
Die track heb ik zelf samengesteld: in België en Frankrijk 'overgetrokken' van de Open Cycle Map (dat doe ik m.b.v. ridewithgps), in Zeeuws-Vlaanderen heb ik de track gebruikt van de route die ik daar vorig jaar heb gefietst (de LF1-bordjes worden daar vaak verplaatst, dus dit jaar kan het Nederlandse deel van de LF1 weer anders lopen. In België en Frankrijk viel de veranderingsdrift de laatste jaren wel mee. Wel zijn vorig jaar in West-Vlaanderen de fietsknooppunten volledig herzien. Ik weet niet of dat ook effect heeft gehad op de LF1. Toen ik 2 jaar terug door Boulogne fietste, heb ik daar geen LF1 bordjes gezien. Elders in Noord-Frankrijk zouden ze nog wel moeten staan.)
Bedankt voor je antwoord Kees!
Ik heb afgelopen week een deel van de groene valleienroute gefietst vanuit Sluis naar Luxemburg. Mij viel op dat op de stukken die overeen kwamen met de LF1 route de bordjes niet ruimschoots hangen. Op bijvoorbeeld een driesprong hangt dan niets, omdat verondersteld wordt dat je weet welke weg 'rechtdoor' is. Ik hou er dan niet van om dan toch weer een hulpmiddel erbij te moeten pakken. Ik volg daarom liever tracks op een simpele GPS.

Ik zou de groene valleienroute nemen! Ik heb hem met een racefiets met bagage gereden. Bijna overal goed asfalt en vooral rustige wegen! Ik kon het niet laten om vanaf de camping in Middelkerke over de boulevard naar Nieuwpoort te fietsen. Daarna weer de route opgepakt tot Boulogne sur Mer. Vanuit Nieuwpoort ging de route over een oude spoorlijn naar Diksmuide, maar vlak daarvoor ging de route over allerlei bochtige weggetjes en zandpaden. Als jullie dit niet willen, zou ik direct vanuit Diksmuide al de oude spoorlijn nemen. Je kan dan alleen niet langs de Dodengang (een 'museum' waar je kan zien hoe het was om in een loopgraaf te zijn).
Uiteindelijk is met name door de wind alles anders gelopen.
We zijn in Den Helder gestart. We hoopte van te voren in Sluis te komen, maar alles liep zeer voorspoedig en onze meiden fietsten lekker mee met de wind in de rug. We fietsen 77 -80 km per dag en 1x zelfs 91 (omdat we een inschattingsfout hadden gemaakt). Eerste dag begonnen we einde van de middag en daardoor 26 km gefietst. Al op de 5e dag bereikten we Sluis en daarna konden we door naar Belgie en uiteindelijk kwamen we op de 1 na laatste dag aan in De Panne. We kwamen net wat tijd tekort om Boulogne Sur Mer te bereiken. Uiteindelijk besloten we zo kort mogelijk nog naar Calais te fietsen om daar opgehaald te worden. Het eerste gedeelte vanuit de Panne hebben we gefietst over Euro Velo 4. Ik kan nu vertellen dat er op 2 km na helemaal geen bordjes staan. Het laatste stuk week ook de Euro Velo 4 af van de route en zijn we nog zo doorgefietst naar Calais.
Ondanks het weer dat een aantal dagen echt niet goed was hebben we ontzettend genoten. Met name het kamperen vonden de meiden geweldig. Het Franse gedeelte van de LF1 hebben we dus niet gehad. Het Nederlandse gedeelte van de LF1 vonden we mooier en fietste ook nog fijner. Voor Brugge twijfelde we om de Groene Vallei te nemen door Brugge heen, maar dan zou de camping niet goed uitkomen en we waren nu de LF1 aan het volgen.

De uiteindelijke route die we gefietst hebben, heb ik op Google maps gezet:
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewe ... 980893&z=8
Zo dan, indrukwekkende route. En wat een stoere meiden! Chapeau!
Wij willen in de zomer starten met de LF1 route , het liefst vanuit Boulogne sur mer. Wie heeft ervaring/tips om daar dan eerst met de fiets te komen met enig (openbaar) vervoer?