Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS zowel trekking als koersfiets - Forum Wereldfietser

GPS zowel trekking als koersfiets

Hallo,

Ik wil me graag een gps aanschaffen die ik zowel op m'n trekkingfiets als op m'n koersfiets kan gebruiken.
Voor de koersfiets lijkt de Garmin Edge 820 mij de beste keuze, wordt mij ook aangeraden door een vriend die zo een heeft.
Voor de trekkingfiets lees ik hier heel veel over Garmin Etrex. Op de website van Garmin staan die echter als wandelgps vermeld. Is er een reden om met een wandelgps te fietsen? Hebben de fietsgps'en (Edge) bepaalde tekortkomingen op een fietsreis?

Alle tips welkom!
De edge serie is wat meer ingericht op sporters, dus kan extra dingen met focus op sport en koppeling van specifieke sensoren (met name de powermeter). Een nadeel is dat je vast zit aan de kaarten op het toestel, zover ik weet gaat extra kaart materiaal op deze toestellen of het wisselen van lastig. Ik heb zelf geen edge dus ik zou in ieder geval even goed nagaan of je de kaarten die je wilt gebruiken erop kunnen. Verder kan je geen accu wisselen, wel valt deze natuurlijk bij te tanken tijdens het fietsen, maar dat is dus iets om even bij stil te staan.

De etrex is samen met de grotere oregon, nog grotere montana/montero meer een hybride toestel, schaap met 5 poten. Een voordeel voor veel mensen is het makkelijk zelf kunnen wisselen van de accu (vaak 2 AA batterijen) die ook nog eens lang meegaan (etrex is wat dit betreft de zuinigste). Verder gaat hier het zelf neerzetten van kaartmateriaal makkelijk, bij de meeste reizigers zijn de OSM/OFM kaarten populair.

Eigenlijk is het verstandig om beide toestellen even in het echt te zien bij een goede winkel. Qua sport ben ik zelf trouwens groot fan van de wahoo elemnt bolt, op de toerfiets gebruik ik dan weer de oregon 600 is toch wat groter maar de etrex is misschien beter (kleiner, zuiniger, goedkoper)
Even kort.
Ik heb de Edge 800
Kaartmateriaal is heel simpel te wisselen. OSM werk prima.
Navigeren doet hij ook prima.
Ik gebruik hem eigenlijk alleen daarvoor. Niet voor de sport functies.

Wat ik wel irritant vind. Ik heb koers boven altijd aan staan.
Maar als je bij een bocht aankomt dan komt de edge met een pupupscherm
Zoomt dan meer in dan normaal en geeft aan de je na zoveel meter naar links moet (bijvoorbeeld)
Maar op de scherm is noord boven. En dit scherm is niet uit te zetten.
Voor alleen navigeren werkt een eTrex (Touch) prima. Een Edge heeft meer mogelijkheden (voor sportfietsers) en een iets groter scherm. Heeft wel een accu (dus opladen) ipv batterijen dus voor meerdaagse tochten vond ik de eTrex handiger. Daarnaast gebruikte ik de sportfuncties op de Edge (800 had ik) amper.
M276 schreef:
ma 04 jun, 2018 06:20
Wat ik wel irritant vind. Ik heb koers boven altijd aan staan.
Maar als je bij een bocht aankomt dan komt de edge met een pupupscherm
Zoomt dan meer in dan normaal en geeft aan de je na zoveel meter naar links moet (bijvoorbeeld)
Maar op de scherm is noord boven. En dit scherm is niet uit te zetten.
Dat is ook zo bij de eTrex series.
In de praktijk gebruik ik de routering niet vaak, ik maak een route op de PC m.b.v. een routeplanner en zet die op de GPS en volg dan de track op de kaart terwijl de kaart wordt bijgewerkt.

Een duidelijk voordeel van de eTrex t.o.v. de Edge is dat je (oplaadbare) batterijen kan gebruiken en je kan die makkelijk verwisselen.
Yup ook voor mij zijn de verwisselbare batterijen doorslaggevend.
Ikzelf heb de eTrex 30 omdat ik een touchscreen bedienen minder prettig vind dan knopjes. (Probeer maar eens een andere radiozender in de auto aan te zetten op een touchscreen/of met knopjes)
Knopjes kun je op een gegeven moment zonder te kijken bedienen.
Misschien een dingetje is de “bouw-kwaliteit” de extrex is echt heel stevig en waterdicht ik kan niet beschrijven wat dat ding meemaakt bij mij inclusief volledig onder water geweest. Geen idee hoe andere modellen van Garmin daarmee overweg kunnen.
Mijn oregon 600 heeft een nacht in een beek op ruim 1 meter diepte overleeft zonder waterschade op te lopen. Qua bouwkwaliteit zit het met de outdoor serie wel goed.
820? Doe het niet! Touchscreen is niet fijn met handschoenen en batterij loopt snel leeg, zeker als je een geprogrammeerde koers rijdt. Grote teleurstelling na 5 jaar tevreden gebruik van de 705.
Hoi, Voor het geval de kosten niet doorslaggevend zijn: ik rij nu 3 maanden met een Edge 1030 en dat is de beste Edge tot nu toe. (Ervaring met 500, 800 en 1000) Ik gebruik hem bijna dagelijks. Alle problemen van eerdere Edge modellen zijn opgelost. Je kunt hem zo instellen dat de accu 2 dagen meegaat en er zelfs een 2e accu onder klikken. Ook het touchscreen werkt eindelijk zoals het hoort. OSM kaarten laden werkt prima. Lees ook het review van dcrainmaker.com
Dus alles plus/plus behalve de prijs ;-(

Groeten BertV
Heel erg bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik voor een etrex ga gaan. Nog een beetje twijfel tussen de 30 of de 35 touch...
stijnv schreef:
di 05 jun, 2018 22:49
Heel erg bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik voor een etrex ga gaan. Nog een beetje twijfel tussen de 30 of de 35 touch...
De eTrex 30 heeft een joystick en dat vraagt misschien even gewenning in het begin.
Touchscreen is instelbaar op gevoeligheid; misschien handig bij zware regen dat regendruppels hierdoor allerhande functies in werking stellen? Op smartphone met navigatie wil dat nog weleens het geval zijn.
Ander dingetje van touchscreen is dat er meer stroomverbruik is.
De verwisselbare oplaadbare AA batterijen vind ik een pre.
Die heb je overigens ook bij het inmiddels niet meer verkrijgbare Oregon 600, opgevolgd door ik meen de 650. Wel met touchscreen en groter scherm. En weegt daardoor ook zwaarder.
Lage prijs, laag gewicht en laag stroomverbruik zijn voor mij allemaal voordelen van de Etrex 30. De knopjes zijn best bruikbaar. Als je eenmaal aan het fietsen bent hoef je toch nauwelijks iets aan het ding te doen.
Gebruikt iemand de GPSMAP 64S of ST van Garmin? lijkt me ook een mooi toestel?
Shadow schreef:
wo 06 jun, 2018 13:35
Gebruikt iemand de GPSMAP 64S of ST van Garmin? lijkt me ook een mooi toestel?
Ik gebruik GPSMap 64st zo op de fiets als tijdens het wandelen. Met deze GPS kan ik ook o.a. mijn Garmin camera bedienen.

Bijlagen

En bent u daar tevreden over, zowel de camera als de gps trouwens...?
Ik ben al maanden op zoek naar een reden om een GPSMap 64 i.p.v. een eTrex 30x te kopen.

So far;
GPSMAP
1. groter scherm

ETrex
1. hogere resolutie
2. Kleiner
3. Langer met batterij
Etrex - stukje voordeliger :wink:
Inge1 schreef:
wo 06 jun, 2018 16:23
Etrex - stukje voordeliger :wink:
Dat is steeds mijn gedachte ook maar waarom bestaat er dan een duurdere?
egopro schreef:
wo 06 jun, 2018 15:49
Ik ben al maanden op zoek naar een reden om een GPSMap 64 i.p.v. een eTrex 30x te kopen.
Van https://www.gpscompared.net/garmin-etre ... smap-64st/ :
(Links eTrex30, rechts GPSMAP 64ST)
Built-in memory: 1.7 GB 8GB
Waypoints/ favorites/ locations: 2000 5000

Ik vond zelf in de winkel de GPSMAP handiger te bedienen. Ik heb de 64S en ben daar heel tevreden over, maar ik heb ervaring met andere apparaten (anders dan even proberen in de winkel dus).

Carl
joukon schreef:
wo 06 jun, 2018 07:58
Die heb je overigens ook bij het inmiddels niet meer verkrijgbare Oregon 600, opgevolgd door ik meen de 650. Wel met touchscreen en groter scherm. En weegt daardoor ook zwaarder.
De oregon 600 is nog wel te vinden bij outlets, alle oregons die met een 6 beginnen zijn in principe hetzelfde model maar een hoger cijfer is in dit geval met extra toeters en bellen. 600: standaard 600t standaard met topo kaart, 650 standaard met ingebouwde camera, 650t standaard met ingebouwde camera en topo kaart.

De opvolger is de 700 serie (wederom de 750 met camera en een t betekend met topo kaart). Deze is inmiddels 2 jaar uit en naar verwachting zal er volgend jaar wel een opvolger komen.

Overigens is een touchscreen wel fijn, maar zeker geen must. Mocht je nog into nieuwe dingen zijn:
https://www.dcrainmaker.com/2018/06/sig ... eview.html Sigma is ook net bezig met een nieuw model, lees de review door of het iets voor jou is.