Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen over varia paklijst - Forum Wereldfietser

Vragen over varia paklijst

Hoi,

We zijn stilletjes aan onze spulletjes aantal vergaren voor onze fietstocht naar Italiė, en ik heb nog wat vragen.

Voor zadel schaafwonden, wat is goed om mee te nemen? Reeskin, purol..?

We vertrekken begin juni in Belgiė en gaan in eind juni in de alpen zitten, volstaat een zomerslaapzak+liner om mee te nemen? Thermisch ondergoed nemen we ook mee. We hebben redelijk goed isolerende matjes.

Neem ik mijn lichtere nieuwe Giant (alluminium frame) mee, of mijn oude stevigere snel met stalen frame. Beiden hebben 21 versnellingen. Ik dacht met de snel te gaan omdat deze van voor een gewone vork heeft (dus kan meer bagage meenemen), en de Giant een geveerde. Maar de Giant is lichter van gewicht. Voor in de Alpen te fietsen kies ik best de meest lichte fiets?
achteraf voor schuurwonden werkte bij mij zinkzalf goed.

bij laatste tocht voor het eerst chamois crème gebruikt om het te voorkomen. en het werkte nog ook.
In de alpen zegt niet veel. De hoogte is van belang. Als je 's ochtends de pas omfietst en daarna weer afdaalt, slaap je op maximaal 800 meter hoogte. Dan is, ook bij regen, een zomerslaapzak voldoende. Frisser (5-10 graden) wordt het als je boven 1200 meter komt en koud (0-5 graden) wordt het boven op de pas. Dan zijn een lakenzak en thermisch ondergoed noodzakelijk in een zomerslaapzak.
De noordzijde van de Alpen is vaak frisser en regenachtiger, terwijl de hitte al snel begint als je de pas over bent.

Een alpenpas stijgt gelijkmatig en het stijgingspercentage (ff googelen) is vaak niet heel hoog. In de Appennijnen in Italië zijn de klimmetjes veel steiler en pittiger. Als je daar veel moet klimmen en dalen is je gewicht en je verzet cruciaal.
Als je je bagagegewicht tot een minimum beperkt kom je de Alpen nog over zonder bergverzet. Als je de Appennijnen in gaat, of meer bagage meeneemt, doe je er verstandig aan om een bergcassette te monteren.
Kijk of je aluminium fiets met voorvering werkelijk lichter is dan je stalen fiets. Vaak is er best veel aluminium nodig om dezelfde stevigheid te krijgen en ook voorvering is vaak zwaar. Probeer te voorkomen dat je meer gaat meenemen, omdat je eenmaal voortassen kan meenemen. Ga tenslotte met je definieve fiets met bagage eens een lange heuvel opfietsen om te voelen of het lukt. Probeer als het even kan een lange klim in de Ardennen te doen en anders meerdere keren de Amerongseberg. Als het net te zwaar is komt het goed, omdat je eenmaal bij de Alpen aangekomen meer fietsconditie hebt om het wel te redden. Als het veel te zwaar is kan je proberen een bergcassette te monteren.
Voor schuurwonden doet uierzalf wonderen.
Dank u, ik ben weer wat wijzer met deze info.
We passeren door de Alpen in Oostenrijk en langs de dolemieten. Ik ga de route op voorhand op bikemap uitstippelen om erg steile passen in het zuidelijk stuk te vermijden.
KGa ook proberen de voordragers van mijn stalen fiets niet te gebruiken, en te beperken tot enkel bagage in tassen achteraan.
De Giant is effectief lichter, desondanks de voorvering.

Mijne fietsenmaker zei: tdoet er niet toe welke fiets je meeneemt, ge hebt enkel uw twee benen nodig😂
Bert van Sprang schreef:
za 26 mei, 2018 00:56
Voor schuurwonden doet uierzalf wonderen.
Top!
Sudocreme voor de gevoelige huid en zelf gebruik ik altijd - jaar rond texelschaap schapenwolcreme van de Noordkroon. Ik heb nooit ergens last van. Plus punt de creme geneest wondjes ook sneller. https://noordkroon.nl/schapenwolcreme/
Neem vooral ook een muts mee, tegen de kou. Schijnbaar verliest men veel warmte via het hoofd.
Inge1 schreef:
za 26 mei, 2018 07:45
Sudocreme voor de gevoelige huid en zelf gebruik ik altijd - jaar rond texelschaap schapenwolcreme van de Noordkroon. Ik heb nooit ergens last van. Plus punt de creme geneest wondjes ook sneller. https://noordkroon.nl/schapenwolcreme/
Gebruikt men dit soort crémes preventief?
Ik heb nooit last gehad in een goede fietsbroek, maar wil toch voorbereid zijn.

Muts is een goed idee, had ik vorige keer ook mee maar nu niet aan gedacht. Kneem ook een hoofdsjaal mee voor de zon.

Qua 'warme' kleding dacht ik mee te nemen: thermische kleding, 1 fleece trui, 1 tshirt met lange mouwen en een winddichte regenjas, een legging.
Is dit voldoende? We fietsen door alpen waarschijnlijk tot Venetië en dan stukje Slovenië, Hongarije tsjechie.
Is voor mij gewoon een onderdeel van de dagelijkse verzorging ipv bodylotion. Aangezien deze creme hetzelfde doet als chamois en een heel stukje voordeliger is... Gebruik alleen sudocreme aan het begin van het seizoen aan het einde van de rit voor sneller herstel - daarna niet meer.
Bert van Sprang schreef:
za 26 mei, 2018 00:56
Voor schuurwonden doet uierzalf wonderen.
Idem plus voor wondjes.

Jan
Nog tips over welke fietsbroek (merken,types..) goed zijn en waar best (lees meest voordelig) te kopen? Kopen jullie dat op internet of ga je naar de winkel?

We willen beiden een korte fietsbroek zonder bretellen. We hebben in de Decathlon gekeken, maar ik vond ze niet goed zitten.
Hoi!

Wat een leuke plannen!

Wij gebruiken altijd de Assos zalf. Daar heb je maar een klein beetje van nodig om de huid soepel te houden.
http://fietsdewereldrond.nl/category/verzorging/

Het dragen van de juiste passende kleding is al een goed begin. Wanneer je regelmatig sport merk je vaak al snel het verschil tussen goedkope sportkleding en de sportkleding van een vooraanstaand merk. Merkkleding sluit vaak nauwer op het lichaam aan, waardoor het bij een herhalende beweging minder snel schuurt. Toch kun je huidirritaties niet voorkomen door merkkleding aan te schaffen.

http://fietsdewereldrond.nl/schuurplekk ... rritaties/

De ene sporter gebruikt vaseline, de ander uierzalf. Beide zijn vet en vormen een laagje tussen je kleding en huid. Dit beschermd en voorkomt schuurplekjes. Maar schuurplekjes zijn niet het enige ongemak waar je als sporter mee te maken krijgt. Het is wat vies, maar als je aan het fietsen bent schuur je niet alleen over je zadel, je zweet ook. In je fietsbroek en op andere plekken ontstaan de perfecte omstandigheden voor bacteriën. Je toch al kwetsbare huid kan pukkels, bulten en steenpuisten krijgen die ervoor zorgen dat je de volgende dag heel wat minder lekker op je zadel zit. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de vette bende in je kleding.

Uierzalf is Vaseline met een toevoeging die ontstekingsremmend werkt. Hierdoor verklein je het risico op vervelende bultjes in je fietsbroek. Daarom is het beter om in plaats van vaseline, uierzalf te smeren.

Voor fietsers zijn er speciale crèmes die niet alleen een vet laagje vormen, maar de huid ook verzorgen. Deze crèmes gaan een stapje verder dan uierzalf en sluiten de huid net wat minder af. Ze zijn wat duurder maar het werkt wel perfect. De chamois crème van Assos is echt een aanrader, vooral voor mannen. Vrouwen met gevoelige schaamlippen geven vaak de voorkeur aan een iets neutraler product.
Hetlevenismooi schreef:
ma 28 mei, 2018 21:16
maar ik vond ze niet goed zitten.
Op een fiets? Fietsbroeken zitten namelijk alleen lekker op een zadel. Naast de fiets vind ik het ook tamelijk dramatisch zitten. Die fietsbroeken van Decathlon zijn overigens prima hoor.
gios schreef:
ma 28 mei, 2018 22:13
Hetlevenismooi schreef:
ma 28 mei, 2018 21:16
maar ik vond ze niet goed zitten.
Op een fiets? Fietsbroeken zitten namelijk alleen lekker op een zadel. Naast de fiets vind ik het ook tamelijk dramatisch zitten. Die fietsbroeken van Decathlon zijn overigens prima hoor.
Ik ben er in de decathlon mee op een fiets gaan zitten, maar ik voelde de hardheid van het zadel er goed door. Mijn vorige fietsbroek van pearl izumi had dat niet. Het leek wel alsof de zeem niet helemaal de zitraakvlakken bedekte. Dus misschien zat ik er maar half op, het was nochtans de juiste maat.
Als ik keek naar de grootte van de zeem, was hij ook niet erg breed, misschien daarom..
Nikki schreef:
ma 28 mei, 2018 21:43
Hoi!

Wat een leuke plannen!

Wij gebruiken altijd de Assos zalf. Daar heb je maar een klein beetje van nodig om de huid soepel te houden.
http://fietsdewereldrond.nl/category/verzorging/
ok, in welke winkel kan je deze creme kopen? Smeer je deze creme voor het fietsen?
vind ik vooral interessant omdat het je broek niet zo vuil maakt:)
Voor een broek zonder bretels (dat is alleen voor mannen met een buik volgens mij (andere discussie ook denk ik)) heb ik een BBB (de duurdere) en die zit beter dan de iets goedkopere. De zeem moet vooral soepel zijn en op de juiste plekken iets dikker. Ik heb hem bij van Bon Sport gekocht gewoon omdat dat voor mij handig is en niet eens omdat deze hier het goedkoopst is.
En gewoon ermee zitten voelt inderdaad wat raar zeker in het begin, ook broeken met een kunststof zeem moeten een beetje ingefietst en ingewassen worden voor ze echt lekker zitten (het beste koop je er 2 voor het geval de ene nog niet droog is de volgende ochtend of omdat je er niet aan toe kwam ze te wassen)
Je schrijft dat je geen problemen hebt en iets over een Pearl Izumi zeem. De adviezen gaan door je vragen alle kanten op en dadelijk je strand in de Alpen, omdat je voor alle mogelijke situaties iets mee hebt.

Je hebt er niets aan dat ik mijn hele positieve ervaring ga opschrijven over een Assos broek van 250 euro, nadat je een Decatlon niet lekker vond zitten. Misschien heeft je Giant wel een gelzadel? :oops:

Beschrijf je huidige situatie:
Type fiets, type zadel, type broek. Ook je gewicht, je bouw en of je al wat meer fietsuren hebt gereden zijn van invloed. Na hoeveel kilometers /fietsdagen ontstaan er klachten?

Wat is er anders op je fietsreis naar Italie?
Type fiets, type zadel, gewenste dagafstand.

Waar wil je precies advies op?
_Peter_ schreef:
di 29 mei, 2018 00:17
Voor een broek zonder bretels (dat is alleen voor mannen met een buik volgens mij (andere discussie ook denk ik))
Kom maar op met die discussie (desnoods in een eigen topic) ;)

Zonder buik prefereer ik toch vaak bibs zonder bretels: ventileert beter (vooral op de rug) en je kan makkelijk ff pissen indien nodig.
Fedor schreef:
di 29 mei, 2018 07:11
_Peter_ schreef:
di 29 mei, 2018 00:17
Voor een broek zonder bretels (dat is alleen voor mannen met een buik volgens mij (andere discussie ook denk ik))
Kom maar op met die discussie (desnoods in een eigen topic) ;)

Zonder buik prefereer ik toch vaak bibs zonder bretels: ventileert beter (vooral op de rug) en je kan makkelijk ff pissen indien nodig.
Laat ik nu altijd gedacht hebben dat een bretelbroek wegens het ontbreken van een (strakke) buikband vooral geschikt is voor mensen met een flinke buik...