Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Montenegro - Albanië - Noord-Griekenland - Forum Wereldfietser

Montenegro - Albanië - Noord-Griekenland

Deze zomer gaat er eindelijk dan toch van komen: Montenegro-Albanië!
We hebben 4 weken (3 fietsweken, grofweg een 1000 à 1200 km), om op onze twee tandems met onze twee kinderen deze uithoek van Europa te doorkruisen. We houden van ruig en mooi fietsen, vrij kamperen, bergen en natuur. Onverhard is geen probleem en zelfs welkom, geen drukke asfalt/betonwegen.

Het plan: starten in Split (ferry vanuit Ancona) en eindigen in Igoumenitsa (ferry terug naar Ancona) (vliegen willen we deze keer vermijden).

Wat we al zeker willen inbouwen: Durmitor gebergte - Shkoder - Koman-Fierze (fietsend of met de ferry)? - Devoll dal, zuiden Albanië.
Ik zie ook heel wat nationale parken, maar heb er geen idee van of die de moeite zijn.
Tirana is nog een twijfelgeval. Daar in het midden van Albanië weten we niet goed of we west, centraal of oost moeten kiezen... Wat is het mooiste?

Wat is er de moeite / mogen we niet missen/ niet te doen / af te raden /...? Alle tips / advies zijn zeker welkom!

Mireille
Hallo Mireille,

Leuke route. Ik heb drie jaar geleden vrijwel dezelfde route gefietst, van Split naar Korfoe. Ben er Balkanfiel van geworden. :)

Wat misschien nog bruikbare tips:
- De kustweg langs de Adriatische zee in Kroatië vond ik goed te doen op de fiets. Er is uiteraard autoverkeer maar het was zeker doenbaar. Als je Split voorbij bent wordt het rustiger. Uiteraard veel campings langs de kust. Ik vind het altijd erg leuk om langs zee te fietsen.
- Misschien wat uit de route maar er is een 160 km lang gedeeltelijk onverhard fietspad van Mostar naar Dubovnic. Zie hier: viewtopic.php?f=12&t=29543&p=285424
- Kotor en de baai van Kotor zijn erg mooi. Na Kotor volgt wel een zware klim met 20 haarspeldbochten (route P1) mocht je die willen nemen. (Zag die weg toevallig laatst in het programma 'De gevaarlijkste wegen ter wereld' :wink: )
- Vanuit Shkoder kun je een loop maken naar het Theth national park. Een klim van circa 1500 meter over een gedeeltelijk onverharde weg.
- Shkoder heeft een camping ca. 10 km van de stad aan het meer: Lake Shkodra resort.
- Tirana heb ik overgeslagen.
- De kustweg van Vlore naar Sarande is zeer fraai. Nog wel met een klim van 1000 meter erin.
- Hotels (die niet specifiek op touristen gericht zijn) zijn heel goedkoop in Albanie (10-15 euro).
- Probeer wat eurobiljetten van 10 euro mee te nemen naar Albanie. Hotel- en campingeigenaren vragen meestal of je af wilt rekenen in euro's.

Succes!
Probeer als je van de ferry afkomt een rustige route de stad uit te vinden, richting het Noorden zit je al heel snel op een autoweg (waar je overigens wel mag fietsen, maar liever niet wil zijn) richting het zuiden (jullie kant op dus wordt het ook lastig (als ik zo op de kaart kijk) een rustige route te kiezen (weinig mogelijkheden).

Zodra je de meeste bebouwde gebieden achter je hebt gelaten is er opeens minder verkeer, dat wil niet zeggen dat de kustweg rustig is, een spiegeltje om de ander en het achteropkomende verkeer in de gaten te houden lijkt me geen overbodige luxe.
Duik bij Omis het binnenland in om er bij Zadvarje (watervallen) weer richting de kust te fietsen.
Na Dubrovnik is het mogelijk een voormalige oude spoorlijn richting Trebinje te volgen je kan hier over Niksic richting Durmitor (wat me wel aardig van de route af lijkt) een andere mogelijkheid is vanaf Trebinje naar het noorden richting Gacko en daar de grens over te steken, of nog verder en dan pas bij Foca weer naar het zuiden af te buigen, je hebt dan wel mooi 2 keer zicht op de Tara Canyon. Deze hoofdweg vond ik destijds erg rustig al gaat ze wel flink omhoog en omlaag soms.
Gezien de tijd zou ik zelf langs de kust door Montenegro heen fietsen (mooi vlak) en wel even genieten van het uitzicht boven Kotor (helemaal niet vlak), je kan dan meteen door naar de voormalige hoofdstad (Cetinje) door een ook erg mooi gebied. Vergeet onderweg niet het mausoleum aan te doen (wel even trappen lopen)
Richting Rijeka Crnojevica vind ik zelf de mooiste manier om naar het meer van Shkoder te fietsen.

Albanië is/was 6 jaar geleden voor mij een ogenopener, dit is een land met zoveel uitersten dat je hier rustig wat langer kan doorbrengen, in het zuiden net als het noorden van Griekenland lange brede zandstranden zonder massatoerisme (hoelang nog is de vraag) en ruige bergen richting Macedonië met alles daartussen in. Veel Albanezen spreken gelukkig Duits, Italiaans of Engels, wat de communicatie wat makkelijker maakt.

Persoonlijk zou ik niet in het hoogseizoen gaan vanwege de temperatuur en ook het extra verkeer wat dat met zich meebrengt, soms heb je het jammer genoeg niet te kiezen.
Alvast bedankt voor de tips.
We zouden eigenlijk de kuststreek willen vermijden, en vanuit Split zo snel mogelijk het binnenland intrekken. Dus noordwaarts en dan afbuigen naar het oosten richting Montenegro... Kust en zomer in Kroatië lijkt ons de succesformule voor massatoerisme, en daar hebben we redelijk een hekel aan 😊
Mireille