Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dagindeling fietskamperen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Dagindeling fietskamperen

Ik fiets altijd solo, dus mijn schema kenmerkt zich door het absoluut ontbreken van regelmaat, omdat ik op elk moment m'n plan kan veranderen. Veiligheidshalve maak ik dus altijd zeer schetsmatige plannen. De treinreis voor heen en terug is geboekt, en de rest...
Als het kan ben ik graag wel om 1800 op de camping met de tent al opgezet, later dan dat alleen als ik al boodschappen heb gedaan etc. Maar dat is ook vanwege winkels die soms vroeg sluiten, en vanwege de iritante neiging van veel campings om het zwembad al om 6 uur of zelfs eerder te sluiten(als ze er 1 hebben). Zeker na een dag in de zon fietsen spring ik heel graag in het water aan het eind van de dag namelijk. Bij gebrek aan een zwembad is een zee of rivier ook goed, al is die soms wat koud nog in mei/juni, wanneer ik meestal m'n fietsvakantie plan. De Donau in Wenen in mei zal ik nooit vergeten, dat smeltwater is, eh, bijzonder verfrissend. Net als de zee bij Bretagne...

Meestal word ik tussen 7 en 9 wakker, en het eerste wat ik doe is meestal de stop uit m'n Exped trekken, zodat ik wel m'n nest uit MOET kruipen.Tenzij het regent, dan trek ik eerst de tent open om te zien of ik niet beter wat langer kan blijven liggen.
Ontbijt of anders een nood-mueslireep met koffie, en terwijl ik dat nuttig alvast de tent ondersteboven in de zon zodat de bodem droogt. Daarna diverse rituelen ook met haringen zoeken, gevonden haringen beoordelen of ik ze meeneem, telefoon/sleutels/portomonee zoeken, vinden, wegbergen/weer zoeken, op het laatste moment bedenken dat ik ergens een was nog aan de lijn heb hangen, etc...Douchen doe ik 's ochtends nooit, dat vind ik nogal tijdsverspilling als je toch zo weer gaat bewegen en dus zweten.

Ergens tussen 8 en 11 rij ik de camping af met de tassen op de fietsen en m'n zakje voor de vuilnisbak aan het stuur...heel gestructureerd dus. Maar ja, het is vakantie, dus waarom zou je niet een beetje bij het moment leven? Ik zie de vroege volgels soms opstaan, en binnen een half uur is de tent gepakt, de fietstassen vol en rijden ze weg. Ik kan dat gewoon niet. En zeker als ik wat laat in bed lag, omdat er een pitoresk stadje te verkennen was, zit vroeg opstaan niet in m'n repertoire. Na een dag fietsen door een leuk dorpje lopen, of een strandwandeling in de maneschijn, waar de maan zo fel is dat je zonder lampje uitstekend kan zien is voor mij net zo belangrijk als de route die ik overdag rijd. En het stoppen voor kerkjes, WO1 monumentjes, interessante ruines, en al het andere wat er is. Samengevat is het aantal kilometers per dag nooit mijn hoofddoel. Ik ben een reiziger op een fiets, omdat je dan zoveel meer leuke dingen ziet onderweg dan met de auto. Niet zozeer voor de dagafstand!
Carl schreef:
HansvanderVeeke schreef:Onderweg bekijken 23 musea/kerken/bezienswaardigheden/etc. en doen we wat geocaches.
:shock: 23 bezienswaardigheden bekijken? Dat je überhaupt Baflo uit komt!
Haha... op de iPad zit onder deze cijfers ook de letters W E.
Toetsje verkeerd gehad, we bekijken natuurlijk veel meer :wink:
Toen onze zoon jong was ontbeten wij altijd tussen 7 en 8. Tent afbreken en dan rond verder trekken. Meestal hadden we de catering pauzes elk uur of anderhalf uur. Meestal deden we een 60 km per dag en stopten bij allerlei bezienswaardigheden onderweg. Om rond een uur of 5 een camping te pakken. 3 jaar geleden hebben we voor het laatst een fietsvakantie gedaan met onze antieke Gazelles, omafiets uit 1929 en kruisframe uit 1954.
Onze zoon was 2 jaar gelden 17 en had bedacht dat de Rhein Radweg wel een uitdaging was. Wij hebben in 11 dagen 800km gedaan. We zijn overgestapt op modernere fietsen en tassen. Onze actieradius werd ineens 80 en meer. Desondanks blijft er tijd genoeg voor molens, natuurgebieden, kastelen en dorpen. Het ritme van de dag is nog steeds rond 9 fietsen, na een uur tot 2 uur korte pauze. En rond 6 uur tent op bouwen, eten koken, wandelen of zwemmen.
Dit jaar staat Praag op het programma, 3 dagen Praag en dan de Elbe Radweg. Wij willen graag veel van de Sächsische Schweiz en Dresden zien, ook staan de molens en de Harz op het programma. Heb ik nog tijd om naar huis te fietsen, of wordt het overwerk? Ik maak me gelukkig niet gek en stap op de trein als de tijd op raakt!

Groeten Maarten van Scheppingen
Opstaan bijna altijd voor 08.00 (behalve in heel warm klimaat zoals zuid spanje toen was het 06.00). Dan gelijk opfrissen en tanden poetsen. Daarna eten en drinken. Voor 09.00 op de fiets en stop gemiddeld om de 90-120min. Na 16.00 doe ik meestal vrij weinig meer qua fietsen. Dan wil ik weten hoe en wat zodat ik de avond kan indelen.
Leuk topic, en weer een nieuwe seizoen dus...

Hier solo-rijder dus hoef (vrijwel) nergens rekening mee te houden. Dag bestaat voornamelijk uit de 2 F'en (fietsen en fotograferen) en die bepalen de indeling en de uiteindelijke kilometrage.

Vroeg opstaan (wekker gebruik ik niet), en afhankelijk waar ik sta (wildkamperen of camping) ff opfrissen. Daarna boel inpakken en fietsen maar. Na een uurtje of zo ergens een ontbijtstopje en in de middag ergens goed lunchen. Fiets in principe lang door, pas na 5en of zo ga ik nadenken waar ik wil gaan kamperen en plan ik hoe lang ik nog door kan fietsen, tot een camping/paalkampeerplaats of todat het begint te schemeren en ik een wildkampeerplek ga zoeken.
Bij een camping meteen afrekenen (hoeft het de volgende ochtend niet meer). Op of bij een camping nog ff ergens wat eten, anders een snelle warme of koude hap. Als het (vrijwel) donker is gaan slapen.
Mijn dagen verschillen aanzienlijk, ook in afstanden, maar gemiddeld genomen het volgende:

Ik altijd ben van nature vrij laat gweest met opstaan. Als ik niet oppas is het al 11:00 voor ik een keer vertrek. Kan wel lekker relaxed zijn, ik hou van relaxte rustige ochtenden op z'n tijd. De laatste jaren word ik wel vroeger. Een manier om het vroeger te krijgen is fietsen met anderen, of wildkamperen, zelfs wel eens een paar keer een bushokje genomen, en bij de eerste busreiziger om 6:30 gelijk slaapzak oprollen en wegwezen, voordeel van geen tent opzetten. En dan genieten van de morgen.
Ik ontbijt altijd snel even wat en neem later als ik een uurtje gefietst heb een grotere maaltijd vaak gecombineerd met boodschappen doen.
Verder rij ik door tot na het middaguur, krijg dan vaak last van mijn middagdip en doe het rustig aan of onderneem wat niet-fiets activiteiten, bezoek wat interessante dingen onderweg, enz. Vanaf een uur of 15:00 weer fietsen en komt het tempo er weer in. Ik fiets dan door tot een uur of 18:00 waar ik een leuk plekje zoek om te koken, of een restaurantje neem, en dan doorfietsen tot 20:00 en een camping zoeken, of tot het donker wordt, uur of 22:00, en dan wildkamperen. Het is dan dus gelijk tent opzetten en slapen.
Ik ben altijd al een vroege vogel geweest, dus ik sta meestal rond een uur of half zeven op (en dan ben ik al een poosje wakker). Ik ontbijt eenvoudig, maar maak in elk geval koffie. Omdat ik het lekker vind, maar ook vanwege de laxerende werking (bij mij iig wel), je kan het maar weer achter de rug hebben. :-)
Na een paar dagen heeft alles weer zijn vast plek en pak ik routinematig de tassen weer in. (BTW, ik doe dat inpakken zo stil mogelijk, omdat ik begrijp dat er ook mensen zijn die graag willen uitslapen :-) )
Meestal rond half negen weer op pad. Afstanden variëren van 60-110 km, afhankelijk van wat er onderweg te doen is en waar de volgende camping zich bevindt. Ervaringen uit het verleden hebben me geleerd dat ik rustig de tijd moet nemen voor het bezichtigen van wat ik onderweg tegenkom, dat komt het vakantiegevoel beslist ten goede. Als ik ga jakkeren gaat het op werken lijken.
Ik wil het liefst uiterlijk rond een uur of vijf op de camping zijn. Een half uur na aankomst is de tent opgezet en ingericht, en ga ik even douchen. Meestal heb ik dan al boodschappen voor het eten gedaan. Dat maak ik ergens tussen zes en acht klaar, en eet het dan ook meteen maar op. Dan nog wat lezen, aantekeningen maken, rondje lopen, kletspraatjes maken etc. Tegen dat het donker wordt lig ik er wel in.
Hier liep/loopt het ook weer anders. Om te beginnen: veel te laat begonnen aan fietsvakanties. De eerste was vier jaar geleden, met de velomobiel, alleen. Een fantastische reis, maar teveel kilometers per dag, merkte ik achteraf. Een gemiddelde van 130 km was wel haalbaar, maar liet geen tijd om dingen te bezoeken.

Vorig jaar deed ik het anders. Opstaan meestal rond 7u. Omkleden, rustig ontbijten, kaart bekijken met de route. Geen eindpunt, dat zien we wel als het zover is. Tot op heden telkens Frankrijk, da's groot genoeg voor nog een lange tijd en met Archies zoek ik wel een camping op als ik er genoeg van heb. Er is dus geen vooraf bepaald eindpunt, maar wel een route.
Tijdens/na het ontbijt wordt de tent leeggemaakt en alles op de min of meer vaste plek gestopt. Onderweg zijn er wel telkens zaken die een ander, op dat moment logischer, plekje krijgen (waar zit x nu ook alweer?). Als de tent leeg is, kan de onderkant in de zon (hopelijk) opdrogen.
Meestal is alles klaar zo tussen 8 en 9. GPS aan, track ingeladen en de fietsdag gaat van start.

Zoals ik al zei: geen vast eindpunt. Wel een fototoestel en een blog, dus als ik iets zie dat er leuk uitziet, wordt gestopt om wat beelden te schieten. Op de smartphone wordt af en toe wat tekst genoteerd, die nadien op de blog bruikbaar is. Associaties, beschrijvingen bij beelden of plaatsen... Toevallige ontmoetingen kunnen ook wat tijd innemen. Afhankelijk van 'de benen', het weer, de omstandigheden enzoverder roep ik zo ergens tussen 15 en 19 u Archies op en pik er een camping uit.
Als de tent er staat en alles klaar is, bekijk ik meestal de route voor de dag erop. Niet enkel waar die loopt, maar als het mogelijk is ook een beschrijving van wat er onderweg te zien is (de groene weg, langs oude routes ...), zodat ik al een beeld heb van waar ik me aan kan verwachten. 's Avonds worden ook de beelden op de compacte notebook opgeslagen (ja, die is ook mee) en wordt een blogartikel geschreven. Zo kunnen anderen virtueel meereizen.
Hallo,
Ik heb zitten schaterlachen bij het verhaal van Carl. Blijkbaar ben ik toch iets te gestructureerd van aard om al die situaties mee te maken, die Carl meemaakt. Toch heb ik het gevoel dat ik juist tijdens fietstochten het minst gestructureerd ben, op mijn werk plan en organiseer ik al genoeg.

Ik sta 's morgens op als ik net wakker ben en dat is ergens tussen half acht en kwart voor negen. De stop gaat uit mijn luchtbed en kussentje, de hele boel pak ik in en binnen 20 min. stap ik aangekleed met ingepakte tassen mijn tent uit. Even een plas en dan ontbijten met crackers/boterhammen/rijstwafels, wat fruit en yoghurt. Nog even tanden poetsen en bidon vullen en zo'n vier tot vijf kwartier later (gerekend vanaf de 'stop eruit') ben ik onderweg.
Ik fiets in mijn eentje, dus bepaal zelf het tempo, de route, de pauzes, etc. Doe graag aan terrasjes, maar even wat in de supermarkt halen en langs de kant van de weg opeten is ook heerlijk. Het liefst rijd ik tussen 15 en 16.30 uur een camping op. tent opzetten, douchen, kleren wassen en dan rustig genieten van namiddag en avond. Liefst om 9 uur naar bed (of nog eerder), anders als het donker begint te worden.

Groet, Petra.
De laatste jaren tendeer ik meer naar hotels en hostels en minder naar kamperen. Voor de dagindeling maakt dat weinig uit, voor het bezichtigen van een stad als ik daar overnacht wel. Vandaar mijn voorbeeld van een dagindeling als ik slaap in een hostel/hotel in een stad en dat de nacht er na weer doe.
Opstaan zo rond een uur of 8-9, mag ook later zijn als ik het ontbijt maar haal. Na het ontbijt spullen inpakken, nieuws en weer checken en dan de stad bezichtigen. Zo rond een uur of 10 kan dat vaak snel en goed, weinig verkeer op de weg en alles is net open. Zo rond een uur of 12 dan de stad uit het land op. Vaak heb ik dan onderweg 2 eetstops, in de vroege en in de late namiddag. Tegen een uur of 7-8 's avonds kijk ik eens waar ik uit wil komen. Afgelopen najaar daar het eerst apps voor gebruikt als Hostelworld en Booking. Aankomen in het volgende hotel of hostel zo tussen 8 en 10 uur 's avonds. Wordt het eerder 10 uur dan eet ik onderweg warm in een restaurantje, anders in de aankomststad. Nog even wat nakletsen in het hostel (mijn favoriete overnachtingsplek) en rond middernacht slapen.
Een enkele keer is de avond zo mooi of waren er problemen onderweg en kom ik pas rond middernacht aan. Een hele mooie avond leidde in 2013 tot een aankomst ver na middernacht. Gelukkig is in Russische hotels altijd een nachtwaker aanwezig:
https://www.strava.com/activities/1457712322

Als randonneur heb ik weinig problemen met het rijden in het donker, ook mijn vakantiefiets is er op voorbereid. Bij vakanties in september/oktober is dat prima in te plannen. Laatste bezienswaardigheid onderweg bekijken bij het laatste avondlicht en dan het lelijke gedeelte stad in in het donker doen.
Situationele dagindeling: deze hangt van de omstandigheden (aantal uren daglicht, accommodatie, route etc) af. In het algemeen proberen we zo min mogelijk op een camping rond te hangen; we zijn immers op fietsvakantie (op het gazon boekje lezen kan thuis ook).
Het is toch wel leuk om te zien dat iedereen een ander dagritme heeft. Zelf wordt ik meestal vrij vroeg wakker en dat vind ik ook fijn. Ik zit graag redelijk vroeg op de fiets in de frisse ochtendlucht, en echt niet later dan 9 uur. Dat betekent dat ik meestal rond 7 uur of half 8 op sta. De avond tevoren ben ik onder de douche geweest, en normaliter heb ik dan ook mijn thermostkan gevuld met heet water voor een kop thee en een kop koffie in de morgen (na het onbijt gaat er dan koud water in voor onderweg). De brander hoeft dan niet meer aan en dat scheelt gedoe. Inpakken probeer ik zoveel mogelijk al voor het ontbijt te doen, want als de tent opwarmt wordt het er binnenin niet lekkerder op. Kortom, alles bijeen heb ik 's morgens misschien een uurtje nodig voor ik vertrek.
Ik ben geen heel snelle fietser meer (eigenlijk ook nooit geweest) dus als ik mijn 80-100 km op een dag wil halen heb ik toch wel redelijk wat uurtjes nodig, zeker als ik af en toe een pauze wil nemen voor een kop koffie of om wat te eten. Ik heb altijd wat pasta etc bij me als noodvoedsel, maar het idee is toch steeds om onderweg vers eten te kopen voor de avond en minsten het ontbijt de volgende dag. Afhankelijk van de hoeveelheid campings heb ik soms al de dag tevoren uitgezocht welke camping ik wil halen (er zijn landen waar er niet veel zijn), en anders doe ik dat in de loop van de dag. Ik fiets meestal met routeboekjes, en bovendien is er tegenwoordig Archies. Ik probeer niet vroeger dan 4 uur op een camping te zijn, en niet veel later dan 6 uur. Het eerste wat ik dan doe is de tent opzetten, en daarna ga ik onder de douche. Vervolgens bereid ik tegen 8 uur mijn avondeten (als ik niet besloten heb in het campingrestaurant te eten als dat er is. Zo ergens tussen 10 en 11 uur ga ik dan naar bed.
Wim schreef:
di 08 mei, 2018 10:35
... en normaliter heb ik dan ook mijn thermostkan gevuld met heet water voor een kop thee en een kop koffie in de morgen (na het onbijt gaat er dan koud water in voor onderweg).
Dat vond ik dan wel weer verrassend dat iemand die zo voor 'licht' gaat als jij een thermoskan meeneemt.
Want ik neem aan dat een thermoskan die het water goed heet moet houden niet heel licht zal zijn? Welke gebruik jij? En is het water inderdaad nog goed heet 's morgens? (Want als ik iets smerig vind is het wel lauwe koffie)

Peter
Ja het is een kleine luxe van bijna 450 gram die veel tijd scheelt en gemak geeft (lekker koel water onderweg). Die van ons is een dubbelwandige Shira. Er is veel kwaliteitsverschil in zulke flessen hebben we gemerkt, maar bij deze is het water de volgende hoogte nog echt heet.
Petra137 schreef:
ma 07 mei, 2018 21:53

Ik heb zitten schaterlachen bij het verhaal van Carl. Blijkbaar ben ik toch iets te gestructureerd van aard om al die situaties mee te maken, die Carl meemaakt.
Er gaan bij mij maar tweeëntwintig uren in een dag; één uur gaat op aan zoeken, heen en weer lopen en dingen doen die ik zojuist al een keer gedaan heb, en het andere uur moet wel ergens zijn maar ik weet niet meer waar. Mijn geheugen (of het gebrek daaraan) heeft als voordeel dat ik steeds opnieuw van dezelfde fietsroutes kan genieten, want ik kan me de vorige keer toch niet meer herinneren.

Wel heb ik inmiddels geleerd op campings zo dicht mogelijk bij het washok te gaan staan. Is de afstand minder dan tien meter, dan kan het toch wel gebeuren dat ik binnen een uur na opstaan op de fiets zit.

Carl
Ook hier een solo fietser, die meestal erg vroeg op staat, zo rond 6.30 uur. Dat doe ik thuis ook.
Ik vind het heerlijk om vroeg op pad te gaan, dus mijn ontbijt bestaat uit een yoghurtje met wat muesli en een kop koffie. Thermoskan vullen voor koffie onderweg. Tentje afbreken en alles inpakken is hooguit een uurtje, dus ik zit dan om 8.00 uur op de fiets. En inderdaad: bij aankomst op een camping betalen, want vaak is de receptie
's morgens dicht.
Ik doe boodschappen eind van de middag, onderweg. Eenvoudige maaltijd rond 18.00 uur op mijn MSR, of - als het lekker warm is - een salade met stokbrood van de Lidl.
's Avonds nog wat lezen op mijn Kindle, rondje camping, en wat kletsen links en rechts.

En net als iedereen heb ik een gruwelijke hekel om 's nachts uit mijn tent te moeten als ik moet plassen. Ik neem daarom altijd een uribag mee (http://uribag.nl).
Gee schreef:
di 08 mei, 2018 14:25
En net als iedereen heb ik een gruwelijke hekel om 's nachts uit mijn tent te moeten als ik moet plassen. Ik neem daarom altijd een uribag mee (http://uribag.nl).
Hier ook.

Op de camping gaat het soms nog wel (zet de tent meestal bij een goede plasplek in de buurt). Met wildkamperen met hoog gras, takken en struiken e.d. blijf ik in het donker liever binnen (ook geen zin om schoenen e.d. aan te trekken). En in de winter uiteraard ook.

Toen ik nog veel wandelde stond ik als ik moest pissen meteen op. Was ik om 0400 of zo alweer aan het wandelen :D
Leuk om te lezen zo allemaal zeg! Mijn dagschema ziet er niet heel veel anders uit dan velen hier. Vind ik ook wel een geruststellende gedachte.

7:00 - ik zet met WF tochten vaak de wekker om 7:00 want ik weet dat de meesten toch wel vrij vlot klaar zijn met alles en dan rond 8:30 al weer weg willen. Vaak wil ik wel met de groep mee dus zorg ik ervoor dat ik wat eerder opsta. Ik kruip uit de slaapzak, pak deze in, laat matje leeglopen, pak deze in en doe alvast wat fietskleding aan.

7:30 tot 8:00 - Als ik geen wekker zet word ik meestal rond 8:00 zelf wakker. Afhankelijk van temperatuur in de tent. Routine is dan als hierboven. Als ik al opgestaan ben is het dan tijd voor pissen en ontbijt. Even wat kletsen met de anderen die wakker zijn, kopje thee maken of bietsen ( ;) ), banaantje en wat koekjes naar binnen, broodje soms.

8:45 - als ik zelf tempo bepaal begin ik hier eens te denken aan opruimen van de tent. Vaak bedenk ik me te laat dat ik de tent moet laten drogen en leg ik hem dan nog eventjes in de zon als daar tijd voor is.

9:00 - terwijl de zon een paar mm regen en condens van de tent af probeert te verdampen, ga ik tanden poetsen en me opfrissen.

9:20 - terug van het toiletgebouw (ook nog even een Pre-Ride Dump, PRD, gedaan, schijten zogezegd) en de tent wellicht nog wat vochtig inpakken. Ach, vanavond gaat ie toch weer op. En zo niet dan kunnen we hem vast wel ergens ophangen te drogen in hostel/hotel/WS/CS-host. De tent zelf inpakken is zo gebeurd vaak, het gaat altijd om de spullen die er in liggen, is mijn ervaring. Dat allemaal weer een plek geven in tassen.

9:50 - alles weer in tassen, op de fiets, in de broekzak of in de stuurtas. He-he. Vaak vergeet ik nog me in te smeren bij zonnig weer dus dan denk ik klaar te zijn, moet dat nog even last-minute. Bidons vullen bij het toiletgebouw voordat ik wegga. Betalen heb ik het liefste de dag ervoor al gedaan.

10:00 - als het een goede relaxte dag is dan ben ik tegen 10'en vaak wel klaar met alles. Als de sleur erin zit en ik eigenlijk te moe ben, kan het rustig tot 11 of zelfs 12 duren voordat ik de zin bij elkaar heb om te gaan.

11:00 - het prettigst vind ik fietsen voor een uur, even pauze, snackje, fietsen voor een uur, pauze, etc. Soms 1,5 uur als het mee zit met wind/helling.

12:30 tot 13:00/13:15 - vaak begint de drang voor lunch hier zich aan te dringen. Soms wat later als ik al veel snacks heb gehad of de rit niet zo zwaar is. Lunchen kan dan gemakkelijk 40-50 minuten duren. Vaak heb ik dan 30-35km erop zitten.

13:30 - weer op de fiets, alles weer ingepakt en gaan. Nieuwe zonnebrand wel of niet vergeten, ligt er net een beetje aan.

17:00 - na de nodige tussenpauzes en snacks mogelijk boodschappen doen voor het avondeten / ontbijt volgende dag / snacks aanvullen. Als de super ergens te bekennen is. Soms is dit ook om 15:00 als ik denk dat er geen super meer zal komen.

18:00 - tegen de avond wil ik eigenlijk wel op de camping zijn of aan zijn bij mijn host. Dan kun je nog bij flink wat licht de tent opzetten, bed opmaken, koken, misschien zelfs douchen. Of in geval van een host een praatje maken, in de tuin zitten en thee drinken, installeren, etc.

20:30 - veel eerder dan dit lukt het me vaak niet om eten op tafel te hebben als ik zelf kook. Het is toch behelpen met alles. Afwassen van pannen doe ik of direct of de volgende ochtend, afhankelijk van hoe moe ik ben. Probeer het wel altijd in water te zetten.

22:00 - vaak begint het donker te worden en komen de muggen. DEET op of bij het vuur gaan zitten. Vaak toch wel moe van de hele dag, dus licht in de bovenkamer gaat ook langzaam uit. Ik wil geloven dat ik dan ook nog de puf heb om tanden te poetsen en alles, maar vaak schiet dat er bij in. Slaapzak in, nog 10 minuten audioboek luisteren of zelfs dat niet meer, en dan rond 22:30 vaak wel slapen. Tenzij het gezellig is op de camping / bij de host en de flessen wijn opengetrokken worden tot middernacht ;).
@Wim daarom hou ik ook rekening met niet camping overnachtingen. Een camping heeft de voorkeur, maar ik ga niet mijn uiterste best doen om er per sé eentje te halen aan de grens van wat ik per dag wil fietsen. Te meer dat campings nog wel eens moeilijk willen doen, niet langer bestaan en andere rare dingen.
Voorkeur is camping, maar daarbuiten mag een nachtje best in een B&B of jeugdherberg of wild (mits toegestaan)

@gios ook hier uitslapende fietsers, zelden voor 10u op de fiets of er moet iets gehaald worden wat tijd nodig heeft (bepaalde veerboot, fietsenmaker) Het is vakantie en de fiets is een prachtig vakantiemiddel, waarom haasten of vroeg op ;) Gelukkig zijn we dus niet de enige langslapers.
Hallo,
klopt het dat bijna niemand zijn kleding wast? dat is namelijk een van de redenen om zo tussen 15 en 16 uur op een camping aan te komen, want dan kan na de tent opzetten, douchen en kleren wassen, de kleding ook nog in de zon drogen... hoe doen anderen dat met kleding wassen?
Groet, Petra.