Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat zou jij adviseren? - Forum Wereldfietser

Wat zou jij adviseren?

Ik ben van zins om het komende jaar een korte fietsvakantie te gaan doen. Duur 7-9 dagen dus blijft het voorlopig beperkt binnen Europa. Inmiddels fiets boekjes besteld van Parijs (Benjaminse) en natuurlijk ook de LF1 Noordzeeroute vanaf Boulogne sur Mer.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er nog andere suggesties zijn voor een leuke maar korte fietsvakantie ;-)
Wil je vanuit Nederland gaan reizen? Rondrit? Hoe overnachten? Hoeveel km/dag? Vlak of heuvels/bergen?

Voor een week lijkt mij de Vlaanderen-Fietsroute (800km) wel leuk als je dichtbij Nl wilt blijven. Of (bij minder kms/dag) anders iig de zuidelijke helft er van (vanuit Vlissingen naar Maastricht of andersom). Hab je ook geen problemen met terugreizen.

Andere opties zijn een stuk van de Frontlijnroute (Fietsen langs de Frontlijn, als je ook in oorlogshistorie geïnteresseerd bent) of de Maasroute.

Maar er zijn heel veel mogelijkheden natuurlijk :D
Ik zou adviseren om
-de topictitel informatiever te maken
- aan te geven of je van klimmen houdt
willem.m schreef:
ma 16 apr, 2018 06:49
Ik zou adviseren om
-de topictitel informatiever te maken
- aan te geven of je van klimmen houdt
Zekers (2 keer).

Een dekkende topictitel treks ook meteen de juiste lezers om de vraag (goed) te beantwoorden :D
De Groene Valleienroute!! Geleidelijk klimmen langs riviertjes, omdat elke vallei een keer ophoudt. Perfect voor een beginner of korte vakantie. Iets van 1000 km groen en rust.

Met de trein naar Middelburg en dan is het vlak tot de Franse grens (lekker infietsen).
Bij de Ardennen wordt het wat steiler met wat korte klimmetjes. In Luxemburg meerdere korte klimmetjes tot aan de stad. Dan een lange afdaling naar de moezel en er een stuk langs. Vanaf daar kan je langs Wasserbillig naar Sankt Vith en de Vennbahn naar Aken/Maastricht/Heerlen of nog een klein stukje verder langs de moezel en via de Kyllradweg en de Ruhrradweg naar Roermond. In beide gevallen fiets je door een vallei geleidelijk naar 500 meter hoogte en weer geleidelijk dalen.

In noord-oost Frankrijk zijn er wat minder supermarkten of campings, dus om 16 uur moet je toch wel even kijken of je er nog een doorfietst of blijft waar je bent.

Er zit ook wat half verharde weg in, dus perfect voor je nieuwe fiets. Voor mij was deze route de aanleiding om te stoppen met een bepakte racefiets.
mightytheo schreef:
zo 15 apr, 2018 23:48
Ik ben van zins om het komende jaar een korte fietsvakantie te gaan doen. Duur 7-9 dagen dus blijft het voorlopig beperkt binnen Europa. Inmiddels fiets boekjes besteld van Parijs (Benjaminse) en natuurlijk ook de LF1 Noordzeeroute vanaf Boulogne sur Mer.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er nog andere suggesties zijn voor een leuke maar korte fietsvakantie ;-)
Van waaruit wil je vertrekken? Vanuit huis en dan een rondje of met de trein weer terug? Of wil je eerst ergens met de trein of auto naar toe om van daar uit (terug naar huis) te fietsen?

Dat maakt namelijk nogal een verschil in mogelijkheden.

Vertrek je vanuit huis, dan heeft Nederland hele mooi gebieden en we beschikken over een uitgebreid en kwalitatief goed fietspadennetwerk, overnachtingsmogelijkheden (prachtige natuurkampeerterreinen, of trekkershutten, etc.). Als je redelijk in de buurt van de grens woont is een uitstapje naar onze oosterburen en/of zuiderburen een optie.

Ga je eerst met de trein naar een bepaald gebied, dan kun je in die omgeving een mooi rondje van een week fietsen en met de trein weer terug, of van daaruit terug fietsen naar huis. Vanaf Basel langs de Rijn naar huis (Sallandse Heuvelrug) fietsen is ons vorig jaar erg goed bevallen.

Maar een weekje in de buurt van het Gardameer in het voorjaar is ons vorig jaar (in de meivakantie) ook erg goed bevallen, stukje Reitsma route gefietst, langs het Gardameer gefietst, etc. Daar zijn we eerst met de auto naar toe gereden en na 6 dagen gefietst te hebben met de auto weer terug naar huis.

Zo zijn er talloze mogelijkheden in de landen om ons heen (ook aan de andere kant van de Noordzee...)
De suggesties die je zelf geeft zoals de LF1 Noordzeeroute lijkt me ook een mooie optie (vanaf die kant omhoog toch veelal zuidwesten wind, in de rug dus :D )
groverr schreef:
ma 16 apr, 2018 15:49
De Groene Valleienroute!! Geleidelijk klimmen langs riviertjes, omdat elke vallei een keer ophoudt. Perfect voor een beginner of korte vakantie. Iets van 1000 km groen en rust.
Klinkt goed, en vertrek en aankomst in NL. Ik zet deze ook ff op mijn lijstje :)
Bedankt voor de tips waar ik zeker wat mee kan. Die groene valleien route ga ik nader bestuderen 8)
De Groene weg naar de middellandse zee is wat langer dan 9 dagen (ligt een beetje een je tempo) en je kunt (eventueel) met de bus terug naar Nederland.

https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... landse-zee

https://www.cycletours.nl/fietsbussen/
Eric op de Fiets schreef:
wo 18 apr, 2018 10:00
De Groene weg naar de middellandse zee is wat langer dan 9 dagen (ligt een beetje een je tempo) en je kunt (eventueel) met de bus terug naar Nederland.

Dat lijkt me ook een hele mooie route (mijn tempo schat ik momenteel voorzichtig in op 75-90 km per dag) maar vooral de retour mogelijkheden met bus spreken me wel aan. Bedankt!
Let wel dat je bijna in heel Zuid Europa de fiets "op kan laten halen" door bedrijven (veelal worden ze dan bij een vrachtwagen lading erbij gezet tijdens een rit in de buurt). Het voordeel hiervan is dat je niet afhankelijk bent van trein/bus maar dat alle opties open zijn, het nadeel is natuurlijk dat je je fiets even moet missen. Hoe lang dat is zal afhangen wanneer er een rit in de buurt is en wat er afgesproken is natuurlijk. Een tweede nadeel is dat je dus ook je fiets uit handen geeft en erop moet vertrouwen dat het transport goed gaat. Maar dat is iets wat voor al het transport geldt eigenlijk.
75-90km per dag is goed te doen al zal het misschien naar beneden bijgesteld moeten worden als je niet vertrouwd bent met hellingen of fietsen met bepakking. Beide vallen te oefenen. Wij houden meestal ook ongeveer die afstand aan, dat geeft genoeg tijd om dingen ernaast te doen.
Eric op de Fiets schreef:
wo 18 apr, 2018 10:00

Ik kan dit zeker aanraden!
Heb die route (in verschillende varianten) drie keer gefietst: een keer alleen, een keer met onze kinderen van 11 en 13, en de laatste keer met mijn dochter van (toen) 21. Zeer gevarieerd, ruim voldoende campings. En de Middellandse Zee was nog nooit zo blauw als je na ongeveer 1.400 km. aankomt :D

Tentje achterop, en gaan!

Gee