bert sitters schreef: ↑za 14 apr, 2018 06:08
Ivo Miesen schreef: ↑vr 13 apr, 2018 22:27
bert sitters schreef: ↑vr 13 apr, 2018 15:49
Beste Ivo,
Het ware verhaal over burgemeester Huub Broers van Voeren is een stuk genuanceerder.
Er is een verhaal dat naar buiten toe verteld wordt en inderdaad genuanceerder is. En er is het werkelijke verhaal dat je achterhaalt als je decennialang de lokale politiek volgt, inclusief intern en van dichtbij. Heb je die laatste bronnen dan kom je op mijn conclusies uit. Alleen zijn niet veel mensen die dat openlijk durven te schrijven.
Maastricht mag dan aan drie kanten omgeven zijn door Belgie, maar in Belgie gaat men echt anders met politiek om. Zeker in een "faciliteitengemeente" waar zowel Nederlands, alsmede Frans wordt gesproken. In Voeren is veel gerealiseerd voor fietsers, zoals fietspaden en fietsknooppunten. Men werd echter gek van de wildgroei van wielerevenementen, met iedere keer honderden racefietsers, die ook hun troep achterlieten. De politie kon de begeleiding niet meer aan. Ook gemeenten aan de Nederlandse kant van Limburg kenden dezelfde ergenis en er is besloten tot een gezamelijk aanpak. Daarom heeft men paal en perk gesteld aan het verlenen van vergunningen. Kleine evenementen zorgen voor weinig overlast en betekenen ook geen inzet van extra politie.
Als gewone fietser biedt dit ook meer kans om rustig te genieten. Helaas is het dit weekend toevallig raak. Gelukkig kun je vanuit Maastricht ook andere kanten.
Bert, laat ik nou jaren de contacten met de Belgische buurgemeenten hebben gedaan voor een Nederlandse partij. En daarbij ook Voerenbelangen/NVA leren kennen (plus politcologie o.a. in België gestudeerd hebben). Ik weet dus ook hoe de praktijk werkt.
Daarnaast ken ik de praktijk van het organiseren, de originele tekst van de overeenkomst en weet ik hoe tochten georganiseerd worden. Praktijkkennis dus.
De regeling die er nu is maakt het alleen voor grote commerciéle organisaties mogelijk om toertochten te organiseren. De voorwaarden zijn dusdanig dat je duizenden deelnemers moet hebben om de voorzieningen te kunnen betalen. Of je moet maar een handvol deelnemers hebben, dan hoef je niks te regelen.
Juist de tochten met duizenden deelnemers veroorzaken de overlast, de tochten met een deelnemer of 500-1000 verooraken veel minder overlast maar zijn niet meer te organiseren omdat ze zo groot zijn dat ze veel verplichte voorzieningen hebben en zo klein dat ze niet het budget hebben dat die voorzieningen te betalen zijn.
Dit is opgesteld door de grote commerciële organisaties samen met enkele gemeentes. Als je de tekst leest zie je aan de hand van het begrippenkader dat dit door een Belgische ambtenaar is opgesteld. Er komen begrippen in voor die niet in de Nederlandse wet voorkomen. Daarnaast zitten er veel tegenstrijdigheden en onduidelijkheden in de regeling.
Deze regeling is een combinatie van etalagepolitiek en marktbescherming voor de grote commerciële jongens. En jij, Bert, trapt in deze etalagepolitiek.