Nee, ik heb ergens gelezen dat teken van onderen af komen en dus niet uit bomen op je vallen. Ze komen ook af op de c02 uitstoot. Sokken over je broekspijpen, shirt met lange mouwen en verder veel op de bospaden blijven. In het Noordlaarderbos ging ik een keer kamperen, en moest dus van het pad afwijken om ongezien te kunnen kamperen. Daar stonden allemaal van die varens. De volgende dag had ik drie teken ontdekt rondom mijn schaamstreek. Zolang je geen planten of takken aanraakt, loop je niet zo snel een teek op. Ik controleer mijzelf elke dag goed met zo'n kleine spiegel. Kan ik alles controleren, alleen soms zijn ze zo klein dat je ze niet ziet. Maar vaak voel ik ze ook zitten. HEb al vaak een teek opgelopen, maar tot nu toe gelukkig geen nare verschijnselen aan over gehouden...Moet wel zeggen dat het mijn plezier soms een klein beetje wegneemt. De ziekte van lyme is echt vreselijk. Als ik straks weer ga wildkamperen dan smeer ik mijzelf helemaal in met DEET antiteken spul. Misschien dat dit een beetje helpt.