door
PietV » di 22 nov, 2016 08:05
Eerst wat Europese- en Nederlandse begrippen. Het zal in België niet anders zijn.
Regeling voertuigen:
bromfiets: voertuig van de voertuigcategorie L met de voertuigclassificatie L1e, L2e of L6e, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig met beperkte snelheid; in ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het kentekenregister een bromfiets is;
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
speed-pedelec: elektrische bromfiets met trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht aanhoudt als het voertuig de snelheid van 25 km per uur overschrijdt.
brommobiel: bromfiets op meer dan twee wielen, die is voorzien van een carrosserie;
Artikel 2a RVV 1990
De regels van dit besluit betreffende motorvoertuigen en bestuurders en passagiers van motorvoertuigen zijn mede van toepassing op brommobielen en bestuurders en passagiers van brommobielen, tenzij anders is bepaald.
Speed pedelecs en brommobielen zijn bromfietsen voor de wet. Velomobielen en fietsen met trapondersteuning tot 250 W en begrensd tot 25 km/h zijn uitgezonderd en worden als “fietsen” beschouwd.
Alles met meer motorvermogen en/of begrensd op een constructiesnelheid van 45 km/h worden beschouwd als bromfiets of brommobiel. Velomobielen (45 km/h) worden per 01-01-2017 wettelijk brommobiel, met een overgangsregeling tot 01-07-2017. In Nederland met een gele kentekenplaat haaks op de stroomlijn. In alle gevallen is het kentekenbewijs bepalend.
De consequentie is dat geen gebruik meer mag worden gemaakt van de fiets-/bromfietspaden. Tenzij in het kentekenbewijs staat vermeld dat het een bromfiets is en geen brommobiel. Dan geldt artikel 6 RVV 1990. Gelijk de regels voor de speed pedelecs.
1. Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.
2. Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.
3. bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.
Voor zover ik weet en gehoord heb, zijn alle 3 en 4-wielige ligfietsen met elektrische trapondersteuning, inclusief de velomobielen, uitgerust met een motorvermogen van maximaal 250 W. Dat is liggend redelijk veel. Onbegrensd voor mij, voldoende voor die maximale 45 km/h.
Begrensd heb je daar weinig aan. Alleen voor de acceleratie tot 25 km/h. Maar de meeste trapondersteuningen zijn eenvoudig te begrenzen op elke gewenste snelheid of onbegrensd.
De constructiesnelheid, om de begrenzing vast te stellen op de “rollenbank”, is mogelijk. Bij ongevallen kom je in Nederland juridisch in de problemen, als je velomobiel een bromfiets blijkt te zijn, zonder kenteken en kentekenplaat. Rijbewijs, kentekenbewijs en WAM verzekering vereist. Bij aanrijding met schuld, draai je zonder WA verzekering voor alle schade op.
Het wordt er niet eenvoudiger op.
Piet.