Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg vervangen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Velg vervangen

joha59 schreef:
wo 28 mar, 2018 15:23
28 inch, 32 spaken, Rohloff naaf, exact identieke velg Idworx DarimII 28 (alleen nu mét CCS)
Mocht je de voorste velg ook willen vervangen, heb nog een ongebruikte idworx velg liggen, ook met CSS
Bedankt Jurr, alleen ben ik tot nu nog niet zo kapot van dat CCS keramische laagje ...
de buitenband krijg ik nauwelijks over de stroeve velg
en mijn velg is iets dikker dan de vorige, waardoor mijn remblokjes aanlopen,
al heb ik deze zo ver mogelijk naar buiten afgesteld (magura velgremmen).

Overigens waren de spaken niet strak genoeg afgesteld:
onderweg kreeg ik een 'zwabbergevoel' en bleken een aantal spaken erg los te zitten.
Heb de hele boel maar een paar slagen strakker gedraaid.
Darim II velg in idworx die voor Darim I velgen is gemaakt kan nog net, maar het kan zijn dat je het remvlak van de remblokken wat moet afvijlen. Door de bredere Darim II velg kan het zijn dat de ruimte tussen spatbord en band te klein wordt bij 50mm banden. DarimI velg in idworx die voor DarimII velgen is gemaakt is af te raden (remblokken moeten dan te ver uitgedraaid worden. Bij nieuwe velgen grijze remblokken gebruiken, eens de velgen 'ingeremd' zijn en bij natte omstandigheden overschakelen op rode remblokken (slijten wel wat sneller).
Ik kom nog even terug op de kwestie: bij vervangen van de velg, vernieuw je dan de spaken? Hierboven, inmiddels gewist, schreef Leon: handhaven oude spaken is not done! Hij verwijst ook naar 'oude ontwerpregels'.

Ik heb nog even wat rondgekeken. Voor mij zijn de grootste kenners op wielgebied Jobst Brandt, schrijver van het boek Bicycle Wheel, en Christian Smolik, auteur van diverse boeken over Fahrradbau und Reparatur.
Smolik schrijft Wechseln Sie lediglich die Felge aus, so stellen Sie die neue Felge neben das Laufrad und "holen" die Speichen nacheinander "rüber". Oder: Fixieren Sie die Speichen mit Isolierband an den Kreuzungsstellen..

Hieronder een pagina uit het het boek van Jobst Brandt, waarin zowel het herspaken als hergebruik van spaken besproken wordt.
Kennelijk zijn die oude regels niet tot deze auteurs doorgedrongen. Ik denk dat daarmee de zaak wel duidelijk is.

Afbeelding
Koen: frustrerend dat ik na aanschaf van zo'n dure velg, moet overgaan tot het vijlen van de remblokjes ...

Math: dank voor het uitdiepen van dit onderwerp, het is duidelijk dat afhankelijk van de belangen voor een bepaalde methode wordt gekozen.

In mijn geval waren doorslaggevend: zeker weten dat de spaken goed zouden zitten, het gemak om alleen maar spaken over te hoeven zetten en uiteindelijk het kostenplaatje. De tijd zal het leren of ik er verstandig aan heb gedaan ...
math schreef:
vr 30 mar, 2018 00:40
Ik kom nog even terug op de kwestie: bij vervangen van de velg, vernieuw je dan de spaken? Hierboven, inmiddels gewist, schreef Leon: handhaven oude spaken is not done! Hij verwijst ook naar 'oude ontwerpregels'.
{knip, math toont aan dat leerboeken zeggen dat het wel kan}
Oké, ik geen toe dat ik hier ongelijk had over De oude regels.

Het blijft wel dat ik het onbegrijpelijk vind om in een wiel van tegen de duizend euro, waar je een nieuwe velg in zet die meer dan 50.000 km mee moet kunnen, te sparen op wat tientjes als het wiel er zo aan toe was:
joha59 schreef:
do 29 mar, 2018 18:28
Overigens waren de spaken niet strak genoeg afgesteld: onderweg kreeg ik een 'zwabbergevoel' en bleken een aantal spaken erg los te zitten.
Heb de hele boel maar een paar slagen strakker gedraaid.
Leon: het zwabbergevoel had niets te maken met de kwaliteit van de spaken, maar alles met de kwaliteit van het spannen ervan ...
joha59 schreef:
vr 30 mar, 2018 10:42
Leon: het zwabbergevoel had niets te maken met de kwaliteit van de spaken, maar alles met de kwaliteit van het spannen ervan ...
Er is weinig zo schadelijk voor de spaken als fietsen op de fiets als er niet voldoende spanning op de spaken zit. In die situatie is de variatie in de spanning gedurende elke omwenteling van het wiel namelijk veel schadelijker voor de spaak dan waneer de spaken wel goed gespannen zouden zijn.
Ik verzin dit niet zelf:
m-gineering schreef:
wo 30 mei, 2007 09:16
Spaken moeten voldoende spanning hebben, anders gaan ze niet lang mee en geven ze ook geen steun. Bovendien lopen de nippels los en dan holt de zaak nog harder achteruit.
Dit is nu precies de reden waarom ik dit topic ben gestart: hoeveel spanning mag/moet er op de spaken staan? Helaas is de volgende cursusavond pas over drie weken, dus moet ik het nu zonder spanningsmeter doen en door ondervinding erachter komen welke spanning de juiste is ...
joha59 schreef:
vr 30 mar, 2018 11:13
Dit is nu precies de reden waarom ik dit topic ben gestart: hoeveel spanning mag/moet er op de spaken staan? Helaas is de volgende cursusavond pas over drie weken, dus moet ik het nu zonder spanningsmeter doen en door ondervinding erachter komen welke spanning de juiste is ...
Je hebt inmiddels antwoorden die aangeven dat het ergens tussen de 100 en 120 kgf is.
Zelf heb ik ook pas geleerd wat een strakke spaak is toen ik voor het eerst aan het achterwiel van een Avaghon, waar men in tegenstelling tot bij mijn Local Bike Shop wel echt goede wielen bouwde, kon voelen: :shock: Ik had in de 34 jaar daarvoor duidelijk nog nooit een echt strakke spaak gevoeld. Later heeft mijn spaakspanningsmeter bevestigd dat op zo'n spaak inderdaad ergens tussen 100 en 150 kgf stond.
Maar als je het nooit zelf gevoeld hebt lijkt me de methode van ondervinding niet verstandig. Het leermoment is namelijk misschien het moment waarop de flens uit je Rohloffnaaf breekt. Het is namelijk meestal niet de spaak zelf die de maximale spanning bepaalt maar de velg en/of de naaf.

De spaakspanning in dat zwabberende wiel was overigens zeker heel wat lager dan 50 kgf.
joha59 schreef:
vr 30 mar, 2018 11:13
Dit is nu precies de reden waarom ik dit topic ben gestart: hoeveel spanning mag/moet er op de spaken staan? Helaas is de volgende cursusavond pas over drie weken, dus moet ik het nu zonder spanningsmeter doen en door ondervinding erachter komen welke spanning de juiste is ...
zie hier (...):
zelf schreef:Kijk even hier als je wat meer logica wil hebben achter de meetwaarde van de spaakspanningmeter. Bij een rohloff wiel wil je ongeveer een spaakspanning van 100-120 kgf bereiken; even in de tabel kijken bij de juiste spaak waar je dan op uit hoort te komen (spaakdikte even meten).

Waarden van 3.5 klinkt dus logisch bij een 2 mm spaak (+/- 110 kgf).
Matthieee: zoals ik al schreef, zit ik nu even zonder spanningsmeter, helaas ...
joha59 schreef:
vr 30 mar, 2018 11:13
Dit is nu precies de reden waarom ik dit topic ben gestart: hoeveel spanning mag/moet er op de spaken staan? Helaas is de volgende cursusavond pas over drie weken, dus moet ik het nu zonder spanningsmeter doen en door ondervinding erachter komen welke spanning de juiste is ...
Spaakspanning bij voorkeur 1000N bij gemonteerde band die op de juiste spanning staat. Op de Darim velgen staat normaal gezien wat de maximale spanning mag zijn. Voor spaakspanning: zie ook handleiding Rohloff pagina 130 http://koli3.be/img/handleiding-rohloff.pdf
De 1300N zonder gemonteerde band waarvan sprake is nogal afhankelijk van de stijfheid van de velg. Bij Ryde Andra 30/40 en Darim (wat erg stijve velgen zijn) is er niet zo heel veel verschil tussen spaakspanning met en zonder gemonteerde band.

Om te weten wat 1000N meter is op de gebruikte spanningsmeter moet deze geijkt zijn en heb je een conversietabel nodig. In de praktijk is het vooral belangrijk met welke waarde op de spaakspanningsmeter de 1000 N overeenstemt.
joha59 schreef:
vr 30 mar, 2018 12:21
Matthieee: zoals ik al schreef, zit ik nu even zonder spanningsmeter, helaas ...
Tokkelen en de juiste toon aanhouden :D
Rohloff adviseert 1000 N met opgepompte banden en 1300 N met niet-opgepompte banden. Dat is ongeveer hetzelfde als voor een voorwiel. Je kunt dus je eigen voorwiel als vergelijking nemen.

Ik heb nooit spaakspanningen via geluid gemeten, maar een smartphone app daarvoor kost weinig en je leert waarschijnlijk een heleboel door eerst de spaken in je voorwiel opgepompt en niet-opgepompt door te meten. Als er consistentie in de meetresultaten zit, zou je ook voorzichtig het achterwiel kunnen bijstellen. Ook leerzaam ivm een wielspaakcursus. Er zullen vast wel valkuilen zijn, zoals gekruiste spaken.
Ik sprak een keer een produckt mananger van ryde. Hij zei dat bike4 wel erg veel spanning op de spaken zet. Ik geloof iets van 135 kilo. Ik heb een paar mnd geleden met spaak 13 een andra velg gespaakt voor achter met lx naaf, zonder meter maar op gevoel. Spaak rechts 2mm korter dan links. Weeg 92kg en fietste met 22kg bagage en nergens last van gehad.

Mario
math schreef:
vr 30 mar, 2018 15:23
Rohloff adviseert 1000 N met opgepompte banden en 1300 N met niet-opgepompte banden. Dat is ongeveer hetzelfde als voor een voorwiel. Je kunt dus je eigen voorwiel als vergelijking nemen.
Denk je dat joha59 zijn voorspaken correct op spanning staan als zijn achterwiel bijna van ellende in elkaar zakte?
Over die ellende heb ik nauwelijks informatie gevonden, behalve een foto van een vrij brede velg (23 mm?) die over de omtrekrichting is gespleten. Ik associeer dat niet met foute spaakspanningen maar met te hoog opgepompte brede banden.
Waarom zouden de spaakspanningen in het voorwiel verlopen zijn?
math schreef:
vr 30 mar, 2018 16:06
Over die ellende heb ik nauwelijks informatie gevonden, behalve een foto van een vrij brede velg (23 mm?) die over de omtrekrichting is gespleten. Ik associeer dat niet met foute spaakspanningen maar met te hoog opgepompte brede banden.
Waarom zouden de spaakspanningen in het voorwiel verlopen zijn?
Probleem is dat je de ene onzekerheid op de andere bouwt:
* je weet niet of het voorwiel ooit goed was.
* je weet niet of de spaakspanning van het voorwiel verminderd is geraakt.
* je weet niet met welke "nauwekeurigheid", tussen vette aanhalingstekens, joha59 de spaakspanning kan voelen en overbrengen op de spaken in het achterwiel.

Wat je wel weet is dat de marge tussen de vereiste spaakspanning en de maximale best klein is, te klein om met de hand te voelen.
Ik stelde niet voor om "met de hand te voelen", maar om een smartphone-app te gebruiken en ook eerst te controleren of je daarmee consistente meetresultaten krijgt bij het voorwiel.

Ik ging er van uit dat het spaakspanningsadvies van Rohloff (1000 N bij opgepompte banden ; 1300 N met slappe banden) gebaseerd is op een meetbare afname in spaakspanning naarmate je de banden harder oppomt. Dat heb ik vanmiddag gecontroleerd met mijn Park Tools TM-1 meter op 2 verschillende wielen, maar ik vond geen enkel effect van de druk, gaande van 0 naar 6 bar. De resolutie van de meter in het meetgebied (rond 900N) is ongeveer 50 N. Ik begrijp eigenlijk niet waarom Rohloff dat onderscheid maakt.