quote=math
>Het is maar de vraag of de vuile lucht waar jij van geschrokken bent
> fijnstof is of gewoon stank van uitlaatgassen.
Uiteraard kun je alleen de stank ruiken - dat is taalkundig met elkaar verbonden.
Maar neem aan dat de stank van brommers bestaat uit een onzalige combinatie van vervelende stoffen zoals PAK's en in geval van tweetaktbrommers in concentraties die je al decennia bij geen ander voertuig meer ziet, inclusief zware trucks. Ook motoren van viertaktbrommers zijn weinig verfijnd van uitvoering en hebben geen katalysator zoals benzine-auto's.
Fijnstof is gewoon een ander thema.
> Als je naar de concentratie van fijnstof in Nederland kijkt, valt op dat
Klopt. Ik zie overigens erg uit naar de data die beschikbaar komen van Tropomi.
https://nl.wikipedia.org/wiki/TROPOMI
Ik denk dat de Groningers zich gelukkig moge prijzen. Achter een brommer fietsen is iets dat je overal moet vermijden, want dan krijg je de volle laag.
> Er is ook een sterke anti-correlatie met de locale windsterkte,
> wat voor de hand ligt want waar het hard waait wordt veel weggeblazen en verspreid!
Aaan de hand van de plaatjes vind ik die correlatie erg tegenvallen. Ik denk dat dat komt doordat een flinke wind de concentraties weliswaar zeer sterk omlaagbrengt, maar dat het plaatje met 'Het aantal dagen in 2006' bepaald wiordt door de dagen waar het ook in de kustgebieden weinig waait en dan met name de dagen met een inversielaag.
>Zijn die scooters en brommers wel zulke vervuilers?
Je dreigt nu de verschillende vervuilingsthema's door elkaar te gooien.
Dit draadje gaat over fijnstof. Dat heeft niets te maken met energiegebruik cq. CO2.
Andere thema's in het hoofdstuk uitlaatgassen zijn CO, koolwaterstoffen, NOx, zwavel en het Nederlandse aardgasprobleem. Die thema's staan voor een heel groot deel los van elkaar, maar dat als burger helaas is lastig uit te leggen aan de journalistiek, dus dat legt de journalistiek ook niet goed uit aan de burger.
> Het menselijk lichaam gaat niet zuiniger om met brandstof dan een
> verbrandingsmotor. De omzetting van calorieën uit voedsel naar
> mechanische arbeid heeft een rendement van 20-25%, van dezelfde
> orde-grootte als een verbrandingsmotor op fossiele brandstof.
Je bedoelt een
goede verbrandingsmotor. Helaas vallen brommers daar zeker niet onder.
Ik meen dat een brommer iets van 1: 50 gebruikt? Dat lijkt weinig, maar als je dat afzet tegen de prestatie die er gelevert wordt (een paar honder kilo met een snelheid van maximaal 40 km/u) dan is dat bar slecht als je het vergelijk met een moderne kleine auto, die weliswaar twee keer zo veel gebruikt als die brommer maar vijf keer zo zwaar is en met groot gemak twee keer zo hard gaat.
> .... Met dit sommetje stel je dus vast dat een mens op een fiets
> ongeveer het dubbele verbruikt van een verbrandingsmotor!
Nee, je stel min of meer vast dat het uiteindelijke verbuik van een mens het dubbele is van dat hij zelf intern verbuikt. Ik vind dat zelfs meevallen.
Eenmaal op de fiets stelt het natuurlijk weinig voor, want daar levert een mens zo'n 125 W, dus verbruikt zelf ca. 600W, verdubbeld is dat 1200 W.
Als je dan een e-bike neemt en je laat die zonder meetrappen werken moet de motor zo'n 150W leveren (de e-bike is zwaarder, ik mats de e-bike nog behoorlijk). Met een rendement van 65% verbruikt de motor dan 230W uit de accu. Met een laadrendement van 65% komt er 355 W uit het stopcontact en met een opwekkingsrendement in de centrale verrekend kom ik op 1200 W. Dan heb ik echter nog niet verrekend dat de leidingen en centrale gebrouwd moeten worden, de maatschappijen moeten werken en de brandstoffen moeten worden aangevoerd. Het zou me niet verbazen dat je dan nogmaals op het dubbele komt.
De brommer die 1:50 gebruikt bij 40 km/u gebruikt 0,8 liter in een uur; ongeveer 6500 W bij 40 km/u. Maar de brommer komt in dat uur wel verder, dus teruggerekend naar 25 km/u is dit 4000 W, nog wel afgezien van productie- en transportkosten van de brandstof naar de pomp, wat de zaak best zou kunnen verdubbelen. Niet best dus.
De e-bike is inderdaad best wel sterk, maar niet aantoonbaar beter dan de zelffietser. Gelukkig maar. Stel je voor dat het kabinet besluit dat zelffietsen niet meer mag omdat het te vervuilend is ten opzichte van een electrisch vervoermiddel.