door
Wim » za 10 mar, 2018 11:26
Nog even over zo'n stalen maatframe. Hier spelen dan even twee dingen mee. Allereerst het materiaal. De eerder genoemde fietsen hadden allemaal alu frames. Die zijn stijver en afhankelijk van je voorkeur zelfs al te stug. De reden is dat alu weliswaar een lager soortelijk gewicht heeft dan staal, maar ook minder sterk is dan staal. Je moet er bijgevolg veel meer materiaal van gebruiken. Omdat alu anders dan staal ook niet erg houdt van buigen moet je dat extra materiaal vooral gebruiken om dat buigen te voorkomen, dwz door buizen te gebruiken met een grotere diameter. Dat geeft een veel stijver frame, maar daar moet je maar van houden, dat is inderdaad tamelijk persoonlijk. Zelf geef ik om deze reden de voorkeur aan staal, maar titanium zou in principe ook kunnen. Bij een stalen maatframe heb je daarbovenop dan het voordeel van in principe perfecte maatvoering, maar ook dat de keuze van de buizen (diameter, wanddikte) heel precies op jouw gewicht en kracht en het bagagegewicht afgestemd kan worden. Niet iedereen zal zulke verschillen voelen of belangrijk vinden, maar mij was en is het wel wat waard. Het is meer dan een alternatief soort bling om het ego te strelen. In principe zou je de voordelen van zo'n maatframe ook kunnen hebben bij een titanium maatframe, maar de investeringen om dat te lassen zijn te groot voor de meeste kleine bouwers, al zijn er in de VS wel enkelen die het doen. De keus aan verschillende buisprofielen voor fiets frames is in titanium ook veel kleiner. Maar goed, dat is allemaal een heel andere prijsklasse. Ik noemde maatframes alleen maar omdat ik al die heel dure alu confectieframes langs zag komen, terwijl je voor dat zelfde geld ook een stalen maatframe kunt hebben dat in mijn ervaring meer fietsplezier geeft.