Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een racefiets ombouwen tot reisfiets - Forum Wereldfietser

Een racefiets ombouwen tot reisfiets

Beste allemaal,

De woorden lijken op elkaar, maar het is de bedoeling dat van het ene iets heel anders wordt gemaakt (??). In elk geval, ik heb afgelopen jaar mijn fietsvakantie gedaan met de ATB (Scott Tampic uit '98), en dat beviel op zich best aardig, maar een aantal dingen waren niet ideaal. Met name bij het klimmen bleek toch vaak dat de voorvork veel bewoog wat veel energieverlies oplevert.

Nu overweeg ik voor het komende jaar mijn racefiets tot vakantiefiets om te bouwen. Wat ik daarbij waarschijnlijk zal moeten doen is andere velgen gebruiken, omdat ik er dan andere (bredere) banden op zal zetten. De rest kan waarschijnlijk gewoon overgezet worden vanaf de ATB. Het gaat om een Giant Peloton Superlite van '91. Ik race er nu nog op, maar ik ben voornemens een nieuwe racefiets te kopen...

De vragen die hier bij mij opkomen zijn de volgende:

- Wat voor velgen zijn goed geschikt? Het moet in elk geval 28'' zijn, en ik heb daarnaast hele slechte ervaringen met Mavic, maar dat had ook te maken met de slechte manier van spaken door de betreffende fietsenmakers. Ik ben in elk geval relatief zwaar (95 kg, 2.00 meter), dus goede velgen zijn gewenst. Op de ATB rijd ik op ZAC 19, maar dat zijn 26'' velgen. Geen problemen mee gehad.

- zijn er mensen die al eens zowel op een omgebouwde racefiets als een ATB (of een hybride) een fietsvakantie hebben gedaan, en wat is je voorkeur uiteindelijk geworden?

Alvast zeer bedankt voor de suggesties!

Groeten,
Arnoud

Tja Mavic....

Ik rij met Mavic A719, 28" (achter een veertig gaats) ook omdat ik met de vorige velgen problemen had, en ben daar nu heel tevreden over. Ook ik ben ook aan het gewicht. Ik weet van tandemrijders dat ze ook tevreden zijn over deze velg. Maar je schrijft het zelf al; een goed wiel wordt het alleen maar, als het goed gespaakt is.
Hoi,
Houdt er rekening mee dat het meenemen van veel bagage op een fiets met een raceframe een nogal onaangenaam gezwabber (shimmyen) kan opleveren. Raceframes zijn in het vaak niet stijf genoeg voor bagagevervoer, en de toevoeging "superlite" bij de naam van jouw fiets geeft m.i. te denken.
Ik zou dus eerst de drager(s?) eens omzetten en er de bedoelde tassen er aanhangen en een stukje fietsen voordat je gaat investeren.
Leon
Leon schreef:Houdt er rekening mee dat het meenemen van veel bagage op een fiets met een raceframe een nogal onaangenaam gezwabber (shimmyen) kan opleveren.
Precies, en dan vooral bij afdalingen !!
Mijn eerste tochten (1981) maakte ik ook op een omgebouwde racefiets en vaak moest ik in afdalingen hard afremmen omdat m'n fiets echt gevaarlijk begon te "zwabberen".
Leon schreef:Hoi,
Houdt er rekening mee dat het meenemen van veel bagage op een fiets met een raceframe een nogal onaangenaam gezwabber (shimmyen) kan opleveren. Raceframes zijn vaak niet stijf genoeg voor bagagevervoer, en de toevoeging "superlite" bij de naam van jouw fiets geeft m.i. te denken.
Dat is inderdaad iets waar ik ook een beetje bang voor ben. Mijn raceframe is staal, maar niet oversized, mijn ATB frame wel oversized maar aluminium. Dus ja....welke van de twee zou dan het meest stijf zijn... Bij mijn ATB merkte ik al een beetje gezwabber (niet altijd trouwens) bij het afdalen, maar vanwege het brede stuur is dat misschien makkelijker te compenseren dan met het minder brede racestuur. Of zeg ik nu iets stoms?
Ik zou dus eerst de dragers eens omzetten en er de bedoelde tassen er aanhangen en een stukje fietsen voordat je gaat investeren.
Leon
Goede tip! Bedankt!