Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies voor een breed inzetbare fiets... - Forum Wereldfietser

Fietsadvies voor een breed inzetbare fiets...

HEEELP ik weet het niet meer!

Toch maar een topic aangemaakt omdat ik dacht alles goed op een rijtje te hebben, maar nu het zover is, begin ik nu weer erg te twijfelen over wat ik nu precies wil.
Had wel een idee welke fiets geschikt zou kunnen zijn maar die is ook nog niet 100% (ik zou al kunnen struikelen over zoiets stoms als lowriders die niet recht gemonteerd kunnen worden (op een Koga Worldtraveller-S)) en de twijfel neemt sowieso steeds meer toe. Toch bang dat uiteindelijk de verkeerde fiets gekocht wordt voor het gebruik.
Eerst maar een goed model vinden, kan ik daarna wel over de kleur nadenken (of niet) ;)

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Puur als hobby-fiets, waarbij het gebruik zo breed mogelijk moet zijn. Ook voor meerdaagse tochten maar geen maandenlange reizen. Aantal keer per jaar bij mooi weer ww-verkeer (54km enkele reis)
Nadruk ligt wel op comfort (ook onverhard) dus mijn eerste idee is een fiets met dikke banden (62 mm) en 27,5” wielen. Maar misschien dan 55mm op 28” ook comfortabel genoeg is.
Fiets moet verder zo onderhoudsvrij mogelijk zijn.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Ik hou van doortrappen maar streef niet naar een gemiddelde snelheid of bepaalde dagafstand (itt vroeger). Vanwege foto’s nemen zal ik regelmatig afstappen.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Niet te rechtop maar wel comfortabel. Ben gewend aan gelijke zadel-stuur-hoogte al zal het stuur misschien nu iets hoger komen te staan. De juiste houding zal nog zoeken worden vanwege m’n rug maar het zal zeker niet ver voorover zijn.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Ja. Niet regelmatig maar ik wil ook niet met lege accu’s geconfronteerd worden (al ervaring mee). Liefst dus wel vaste dynamoverlichting, dan hoef je er niet meer over na te denken.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Zeker ook op onverhard. Geen technische MTB-routes maar wel de (makkelijke) Zuid-Limburg-MTB-routes en onverharde (bos)wegen in Zuid-Limburg, Eifel en Ardennen (en misschien nog wel verder). Verder wel voornamelijk verharde wegen.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Eifel, Ardennen, verder Duitsland in. Dit in eerste instantie, verder hangt het van de toekomst af.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Ik kampeer met alle spullen zelf mee. Wel zal ik af en toe heus ook wel een hotel ozd pakken.

JE LICHAAMSLENGTE & gewicht
Ik ben 185cm lang en weeg 80kg.

JE LICHAAMSBOUW
Ik ben redelijk normaal geproportioneerd, maar heb wel een iets langer dan gemiddeld bovenlichaam.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Ik denk aan 20-25 kg maximaal.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Provincie.

WAT IS JE BUDGET?
“Ruim”, maar niet ten koste van alles. Value for money speelt wel een rol. Ik zie mezelf ook niet snel 6k uitgeven aan een fiets.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Door je jaren heen pieken en dalen vanwege omstandigheden en blessures. Laatste jaren vooral sportieve fietsen gehad maar vanwege rugproblemen wil ik me nu op comfort richten. De andere fietsen (MTB en race-randonneur) gaan er in principe uit.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
100+ km. Vroeger veel meer maar dat haal ik niet meer denk ik ;)

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Klein onderhoud kan ik zelf. Liefst heb ik een fiets waar zo weinig mogelijk aan hoeft te gebeuren qua onderhoud. Er is wel budget voor een fietsenmaker.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Alleen fietsen die niet al te oud zijn (hooguit enkele jaren) zijn of vrijwel nieuw (demo-modellen e.d.).

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Fietsen moeten sowieso Rohloff of Pinion (weet nog niet of het persé P-18 moet zijn, en is C ook goed genoeg?) hebben vanwege het onderhoudsvrije karakter.
Verder voorkeur voor schijfremmen (sowieso nodig bij dikke banden).

Ik heb nu proef gezeten of gereden op:
- Koga Worldtraveller-S met Rohloff (57 cm). Beviel goed (op asfalt). Was wel een versie met velgremmen en 50mm banden, dus niet geheel de gewenste fiets. Fiets ziet er gelikt uit, maar ik weet nog niet of daar wel m’n voorkeur naar uitgaat.

Verder kijk ik naar (dus nog niet op gereden):
- Santos Travelmaster 3+ of Travel Lite+ (is alleen met Pinion): Veel mogelijkheden, wel veel duurder dan de Koga. De andere modellen van Santos zijn niet geschikt voor (heel) dikke banden met 27,5" (en geen schijfremmen).
- Idworx All Rohler travel of oPinion travel. De BLT is denk ik te veel van het goede. Perfect opgebouwd voor mij. Qua prijs vergelijkbaar met Santos.
- Avaghon X-29. Ruige fiets. Prijs vergelijkbaar met Koga (in Rohloff uitvoering).

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Niet persé.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD
Termijn is hooguit enkele maanden. Voor de zomer is wel vereist en liefst nog wel iets eerder.
Fedor schreef:
di 06 feb, 2018 14:04
Nadruk ligt wel op comfort (ook onverhard) dus mijn eerste idee is een fiets met dikke banden (62 mm) en 27,5” wielen. Maar misschien dan 55mm op 28” ook comfortabel genoeg is.
Ik heb eens een raar verhaal gelezen over dat staal comfortabeler zou zijn, maar dat dan niet waar zou zijn omdat aluminium met zeer dikke banden véél comfortabeler zou zijn.
Alsof je geen dikke banden bij een stalen frame kunt hebben...

Wat kenmerken betreft kun je inderdaad onderscheid tussen staal versus aluminium (en andere materialen), dunne versus dikke banden, en vering (bijvoorbeeld geveerde vork) versus geen vering.

Ikzelf heb zowel aluminium als stalen frames, voor vakantie fietsen allemaal vrij dikke banden (2" en breder), maar zeker ook een geveerde voorvork.

Ik heb bij één van mijn frames eens een vaste vork erbij gekregen, en heb daar eens een paar honderd kilometer offroad gereden.
Ik heb altijd een stuurtas mee, waarbij ik met de geveerde vork gewend ben die niet met de drukknoppen af te sluiten, en dan blijft alles gewoon erin zitten.
Bij het fietsen met een vaste vork werd ik bij boomwortels hard door elkaar geschud (oncomfortabel!), en als ik eens vergat de stuurtas af te sluiten dan vloog de inhoud bij de eerste de beste boomwortel in het rond.

Als je écht comfortabel wil fietsen zijn er tegenwoordig ook volgeveerde fietsen met een veersysteem achter wat normaal geblokkeerd is, en dat alleen bij zware hobbels geactiveerd wordt.

Verder heb ikzelf S&S koppelingen, en daarom 26" wielen. Het is al bewezen dat je met 26"wielen overal kan komen, overal is die bandenmaat te krijgen (bleek onlangs nog in Oost Afrika), en bij het klein inpakken is het niet handig om grotere wielen te kiezen.
In Oost Afrika hadden ze verder overigens alleen 28" banden in een dunne uitvoering, ern 27,5% ontbrak geheel. Aangezien ze daar doorns hebben die korte metten maakten met mijn anti-lek banden, welke soms de binnenband onherstelbaar beschadigden, zou ik daar zelf niet graag met andere banden gefietst hebben.

Ten slotte heb ik als liefhebber van fietsen (ik bedoel hier het werkwoord) negen fietsen. Ik zou niet weten hoe die functionaliteit in één fiets te vangen.
Peter_K schreef:
di 06 feb, 2018 14:50
Verder heb ikzelf S&S koppelingen
Ah, dat zou ik ook wel willen. Het zou een stuk comfortabeler zitten met mijn lengte in de economy class. :wink: (kon het niet laten)

Over de fietsen. Ik snap het dilemma.
Het hogere segment is inmiddels rijk voorzien van keuzemogelijkheden en ze zijn eigelijk geen van allen slecht, zeker voor de specificaties en gebruiksdoelen van jou (Fedor).
Er zijn natuurlijk ook andere argumenten. Bedenkt dat de maat en afstelling veel belangrijker zijn dan de hele rits andere specificaties.
Ook: zonder me met de ligging van 'Provincie' te bemoeien is het daarom wel fijn als je een goede fietsenmaker in de buurt hebt.
Je zult denk ik op detailpunten gewoon een keuze moeten maken en kijken of je met de configurators zo'n fiets kunt samenstellen. Bij Avaghon kun je ook nog vast nog buiten de configurator dingen kiezen. Nadeel van Avaghon is waarschijnlijk de afstand tot jouw woonplaats 'Provincie'.
En je moet een fiets ook mooi (genoeg) vinden. Tijd om eens naar een winkel te gaan?
Dank voor jullie opmerkingen :)

De dichtsbijzijnde Koga-dealer zit op 15 km (de Santos-dealer 4 km verderop is er helaas mee gestopt :( )

Verder zitten Bikefeeling en Bike4Travel (Avaghon) dus dat biedt zeker mogelijkheden.

Oost-Afrika ligt nog niet in de planning (vliegen met de fiets trouwens ook niet) dus het 26"-verhaal is voor mij niet relevant.
Lastige keuze inderdaad, er is zoveel moois op dit gebied.... Succes met je keuze!
Salsa Fargo misschien (om mijn eigen fiets even te promoten 8) )
Naar wens zelf op te bouwen met 27.5+ , 29 of 29.5+ met Rohloff of derailleur
Geen optie natuurlijk als je alleen maar een alu frame wilt
Met die 20-25kg bagage eis zul je het inderdaad meer moeten zoeken in de 'vakantiefietsen'; ik zou vooral niet richting bikepacking (vaak derailleur georienteerd zoals bijv. surly of salsa) of een randonneur (snel maar niet bedoeld voor veel bagage of brede banden) gaan.

Kijk inderdaad eens naar Tout Terrain (Trekking of Expedition), Santos Travelmaster of idworx trekking fietsen.
Grote vraag die ik aan mezelf moet stellen: 4 tassen of zijn 2 voldoende? Dat kan de keuze ook verbreden. Evt. tussenoptie zou bikepacking icm achtertassen (en stuurtas voor de camera) zijn (al eens hier op het forum gezien).

Zie ook op het forum steeds vaker alleen achtertassen + stuurtas. Tentjes worden ook steeds kleiner natuurlijk ;)
Gewicht zou ook wel iets lager kunnen (baseerde het op vroeger)

Daarmee kan de voorbouw lichter worden en misschien zelfs een verende vork (mits een spatbord mogelijk is want da's echt een vereiste: ik wil de fiets kunnen pakken zonder dat ik bij thuiskomst meteen de boel en mezelf volledig moet ontmodderen. Spatscherm op de onderbuis is dan niet voldoende).

Ook beetje van belang: Inruil (van MTB en racefiets) mogelijk? Dat kan de prijs ook enigszins drukken (of ik kan me net wat duurders veroorloven ;)). Veel specialistische dealers doen niet aan inruil.
Fedor schreef:
di 06 feb, 2018 19:55


Ook beetje van belang: Inruil (van MTB en racefiets) mogelijk? Dat kan de prijs ook enigszins drukken (of ik kan me net wat duurders veroorloven ;)). Veel specialistische dealers doen niet aan inruil.
Schoonmaken, nette foto’s maken, goed omschrijven en zelf verkopen. Kun je euro’s inruilen bij de fietsenverkoper.

Optie om een verende voorvork te kunnen monteren zou ik zeker open houden inderdaad.
Ik heb op de site van Koga gezien dat de Worldtraveller S nu ook met 27.5" / 62mm banden leverbaar is en het kleurenpalet is uitgebreid.
Hier is een prachtige fiets te confugureren en dat ook nog eens voor een hele acceptabele prijs (in vergelijking met de andere eerder genoemde merken).

En nee, ik ben niet van m'n geloof (in mijn Santos) gevallen en nee, ik heb nu niet ineens commercilële belangen in Koga :wink: (voor degenenen die dat wellicht zouden denken.... ). Ik heb geen enkel commercieel belang in welk merk of welke dealer dan ook.

Fedor, nogmaals succes met je keuze. Je zult je momenteel een kind in een snoepwinkel voelen :lol:
Zoals de Duitsers zo mooi zeggen: Die Qual der Wahl. :?
Shand Bahookie! Voldoet aan al je eisen. Kan volledig naar wens opgebouwd worden. Houd wel rekening met een levertijd van 10-12 weken.
Edwin* schreef:
di 06 feb, 2018 20:11
Ik heb op de site van Koga gezien dat de Worldtraveller S nu ook met 27.5" / 62mm banden leverbaar is en het kleurenpalet is uitgebreid.
Hier is een prachtige fiets te confugureren en dat ook nog eens voor een hele acceptabele prijs (in vergelijking met de andere eerder genoemde merken).
Het maffe aan die Koga is dat de Tubus Duo (enige mogelijkheid bij 62mm-banden) hier dus niet horizontaal op gemonteerd kan worden (Koga heeft de gaatjes niet goed geplaatst (schijnt vaker te gebeuren): hangt behoorlijk naar voren.

Op de configurator "hangen" ze er natuurlijk wel keurig bij ;)

Ik kan me aan zoiets helaas enorm irriteren (snap dan ook niet dat ze daar niet op letten), dus als ik de Koga kies is het zonder voordragers (dus goed nadenken of ik ze nodig heb), of een lasser moet de duo's aanpassen (oogje verplaatsen) en opnieuw moffelen.

Hmmm volgens deze webpagina zouden ze het wel verbeterd hebben (zie "Verschillen tussen het prototype en het productiemodel", bovenste plaatje). https://www.vakantiefietser.nl/201602/t ... aveller-s/
Fedor schreef:
di 06 feb, 2018 21:51
Het maffe aan die Koga is dat de Tubus Duo (enige mogelijkheid bij 62mm-banden) hier dus niet horizontaal op gemonteerd kan worden (Koga heeft de gaatjes niet goed geplaatst (schijnt vaker te gebeuren): hangt behoorlijk naar voren.
Tjonge jonge zeg. Over hoeveel graden scheef hangen gaat het hier? Zal de bagage uit je tas vallen als je die opent?

Dat zal nog wat worden als de eerste kras in je lak zich aandient.

Ikzelf heb mijn bagage overigens altijd vrij hoog hangen (Old Man Mountain). Dan rijd je niet zo snel met je tassen tegen een laag object aan (stenen of boomstompen), je rijdt makkelijker door wat dieper water, etc.
Peter_K schreef:
di 06 feb, 2018 22:18
Tjonge jonge zeg. Over hoeveel graden scheef hangen gaat het hier? Zal de bagage uit je tas vallen als je die opent?

Dat zal nog wat worden als de eerste kras in je lak zich aandient.
Niet veel (wel meer dan bij andere merken, perfect horizontaal is het bijna nooit) maar the beauty is in the details :P

Bovendien wordt de tas scheef belast.

Kras is door eigen gebruik (dan heet het "patina" ;), maar een nieuwe fiets met een kras zou ik niet accepteren.
Je noemde Avaghon al. Ik zou zeker bij de ‘gewone’ 28S van Avaghon kijken. Niet alleen omdat ik die heb, maar ook omdat ik - met exact dezelfde lengte als jij maar een goede 20 kg zwaarder - hem bijzonder comfortabel vind rijden. Daarnaast is de keuzemogelijkheid qua aanpassingen en voorkeuren bij Avaghon - en andere vakantiefietsmerken - veel groter dan bij Koga en weet je zeker dat je een Fietsenmaker treft die echt verstand van vakantiefietsen heeft.

Qua voortassen: ik heb ze meestal bij me tegenwoordig. Vroeger niet, maar ik vind het nu erg prettig om meer opbergruimte bij me te hebben. Een geveerde voorvork lijkt me met dikke banden echt niet nodig.
Surly of aanverwante merken kan goed, hoor. Dat combineert prima met een Rohloff en dragers.
Lekker zelf bepalen hoe je hem opbouwt, in plaats van een configurator met beperkte opties.

Voorbeeld van het net:
IMG_1511.jpg
Fedor schreef:
di 06 feb, 2018 21:51


Ik kan me aan zoiets helaas enorm irriteren (snap dan ook niet dat ze daar niet op letten), dus als ik de Koga kies is het zonder voordragers (dus goed nadenken of ik ze nodig heb), of een lasser moet de duo's aanpassen (oogje verplaatsen) en opnieuw moffelen.


Waarom zou een Koga frame ook een Koga vork moeten hebben? :)
Stadjer schreef:
di 06 feb, 2018 20:32
Shand Bahookie! Voldoet aan al je eisen. Kan volledig naar wens opgebouwd worden. Houd wel rekening met een levertijd van 10-12 weken.
Lijkt me een hele mooie optie inderdaad.
Jurr schreef:
wo 07 feb, 2018 08:20
Waarom zou een Koga frame ook een Koga vork moeten hebben? :)
Note to myself: Altijd voor zwart gaan, dan is alles te combineren ;). Tegen extra kosten natuurlijk.

Ach op zich heeft Peter-K wel gelijk: ik moet niet zo zeuren (maar zulke dingen knagen nu eenmaal bij mij). Desnoods hang ik alleen de dragers er aan als ik ook de voortassen ga gebruiken.

De Surly en Shand (heeft die veel opbouwmogelijkheden? Op de website lijkt het redelijk beperkt) zijn mooie fietsen, maar iets te "MTB" voor mijn gevoel. Daarnaast beperkt aantal dealers/leveranciers in NL.