rooss schreef: ↑do 18 jan, 2018 10:23
Waarom niet? Je test iets wat op de markt verkrijgbaar is. Punt.
Anders krijg je het volgende:
Een positief testresultaat leidt tot een publicatie
Een negatief testresultaat leidt niet tot een publicatie als je je geld terugkrijgt
Dan verschijnen er dus alleen nog maar positieve testen (behalve als je je geld niet terugkrijgt).
Organisaties zoals de consumentenbond die een koelkast slecht bevonden hebben vragen toch ook hun geld niet terug om vervolgens de test maar te verzwijgen?
Als consument heb je de plicht om een leverancier de kans te geven eventuele fabricagefouten te herstellen. Daar zijn garantieregelingen voor in het leven geroepen. Daarbij maakt het niet uit of de betreffende consument wel of geen reviews schrijft.
De leverancier heeft vervolgens de plicht om deze garantieregeling uit te voeren. En de betreffende leverancier heeft al toegegeven dat het hier om een garantiegeval gaat. Als dit naar tevredenheid wordt opgelost, hebben beide partijen aan hun verplichtingen voldaan en daarmee is het klaar.
Kan de leverancier het niet naar tevredenheid herstellen, dan mag deze de aankoop ongedaan maken door het aankoopbedrag te retourneren en daarmee is het consumentenrecht-technisch ook klaar.
Iedere consument mag dan nog steeds altijd en overal zijn beklag doen over het product en/of de garantieafhandeling, maar ik heb ze eerst het voordeel van de twijfel gegeven, in de hoop dat ik met een vervangend product kon gaan ervaren of de lekke stof echt een éénmalige productiefout was.
Karpos heeft beide verplichtingen nagelaten, ondanks dat ik ze al ruim drie jaar de kans heb gegeven om de fout te herstellen.
Als de consumentbond artikelen koopt voor een test, dan hebben zij dezelfde rechten en plichten. Of ze hier altijd correct gebruik van maken, weet ik niet.