Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afscheid van m'n maat / Ruta de la Plata - Forum Wereldfietser

Afscheid van m'n maat / Ruta de la Plata

Na elf (te korte) jaren heb ik geheel onverwachts afscheid moeten nemen van m'n dierbare vriend. Vele tochten/kilometers zijn wij samen opgetrokken. Niks was hem teveel om voor mij de vele kilo's te dragen.

Op 15/16 augustus 2006 is hij (samen met Maria) waarschijnlijk ten hemel gevaren.
Wel te verstaan vanuit El Real de la Jara is mijn vriend Batavus Commanche van 11 april 1995, mij ontnomen.

Mochten jullie in de buurt van voornoemde plaats, gelegen aan de Ruta de la Plata te Spanje, deze Alfarode Batavus Commanche tegenkomen, schakel dan naast de kerkelijke autoriteiten (vanwege het geschieden van een wonder) ook even de Guardia Civil in.

Kortom ik heb al na een dag fietsen in het mooie Andalusië, mijn zaakjes kunnen/moeten pakken ten einde weer naar Nederland te moeten afreizen. Ga maar weer eens sparen voor een waardige opvolger.....potver...... :oops:

Balen zeg...

Succes met je zoektocht!

Heel vervelend.

Maar misschien ter lering voor andere fietsers. Hoe is dit gebeurd en hoe had je je fiets op slot gezet. Overigens krijg ik de indruk dat er vanuit Andalusie wat meer diefstal problemen gemeld worden dan uit andere plaatsen in Europa, of heb ik het mis?
De 'standaard' procedure. Fiets op slot, en fiets(en) gestald in een afgesloten nis, die door de eigenaar van het appartement was aangewezen als 'stalling'.

Het gaat toch te ver om te eisen dat de fiets het appartement in mag worden genomen.

Tip: haal zoveel mogelijk van de fiets af en plaats de fiets zomogelijk in het zicht van een bewakingscamera. Ga er niet van uit dat er in een klein gehucht niet gestolen wordt.

Wellicht een idee om een internationale databank op te zetten waar mensen hun fiets als gestolen kunnen laten registreren. Een hybride-Batavus (met ossekop-stuur) moet toch opvallen in de Spaanse binnenlanden.
Pepper schreef: Het gaat toch te ver om te eisen dat de fiets het appartement in mag worden genomen.
niet dus

hoi pepper,

Uhhhhh...... wie wisten er allemaal dat je fiets er stond???
Ik begrijp dat hij in een afgesloten nis stond !!!

Er moet wel een hele goede plaats aangeboden worden wil ik mijn
fiets niet op de kamer zetten.

jammer van je vakantieplezier

vr.gr. hans stalpers

Is toch wel een merkwaardig verhaal met mogelijk een luchtje.
El Real de la Jara is niet groot, maar met 1.600 inwoners zeker geen gehucht. Ligt inderdaad nog net in Andalusie, maar op 85 km van de stad Sevilla die berucht staat om fietsendiefstal.
De nis was afgesloten, maar wie hadden er allemaal een sleutel? Of is het slot opengebroken?
Wat was de verklaring van de eigenaar van het appartement?
Welk onderkomen was het? In de Calle Real tegenover de Guardia Civil?
In El Real de la Jara is Policia Local. Zijn zij ter plekke wezen kijken?
Moet ik de naam van het appartement met de gegevens van jouw voorval op mijn site vermelden, zodat volgende fietsers onderweg op de Via de la Plata gewaarschuwd zijn?

Het gaat er mij niet om om bepaalde mensen op voorhand zwart(er) te maken maar eerder een waarschuwing om er niet van uit te gaan dat in een kleine plaats minder kans is op diefstal. Eerder een waarschuwing aan een ieder om toch het maximale te doen om zijn of haar stalen/alu ros te beveiligen.

Overigens leek (en lijkt) het mij nog steeds een betrouwbaar adres om te overnachten. Het is een woonhuis met daarbij vier kamers welke worden verhuurd. Het hek van de nis kan worden gesloten door de 'gasten'. Blijkbaar is iemand vergeten het hek te sluiten na binnenkomst in het appartement. Oeps, foutje.
Het adres is Calle Cordoba, niet ver verwijderd van het centrumpleintje. De bewoner van het pand heeft een aannemersbedrijfje. Wellicht is het raadzaam om aan deze eigenaar (Carlos) te vragen of de fiets op het bedrijfsterrein mag worden gestald bij alle andere kostbare machines.
Carlos heeft ons geholpen met zoeken, aangifte voorbakken bij de Guardia Civil en heeft ons naar de bus gebracht in Santa Olalla, waarmee wij voor € 4,50 naar het busstation in Sevilla werden gebracht.

De Guardia Civil was zeer behulpzaam in het opmaken van een Proces Verbaal maar heeft verder geen onderzoek gepleegd, ze zijn dus niet gekomen om te kijken naar een lege nis.

Overigens ga ik deze route zeker opnieuw proberen. En voor het zomerweer hoef je het niet te laten. Welliswaar 34 graden maar met een heerlijke zwoele wind is het goed te doen...water mee en niet te hard willen gaan.
Pepper schreef:Het gaat toch te ver om te eisen dat de fiets het appartement in mag worden genomen.
Waarom zou dat te ver gaan? Nu ben ik wat dat betreft redelijk gemakkelijk, misschien wel iets te gemakkelijk, maar fiets op de kamer is buiten Europa eerder regel dan uitzondering. Binnen Europa wordt er wat anders tegenaan gekeken, maar is het diefstal probleem denk ik groter. Het ligt aan de situatie, maar je mag best een deugdelijke stalling vragen. Als ze niet met een redelijk alternatief komen gaat wat mij betreft de fiets mee naar de kamer.

mvg
Wilco