De vervelendste problemen in de IT zijn problemen die onregelmatig optreden. De afgelopen tijd bleek dat onze site niet goed werkte, maar alleen met Safari, en alleen met het versturen van webformulieren, en alleen met HTTPS, en alleen af en toe.
Wat blijkt? Als een browser bij onze webserver aanklopt en vraagt om een pagina, zegt onze webserver: hallo, hier is de pagina, en ik blijf nog even aan de lijn voor het geval je nog meer nodig hebt, icoontjes of andere bestanden of zo, en over twee seconden hang ik echt op.
De meeste browsers snappen dat van die twee seconden, en kloppen na die tijd gewoon opnieuw aan. Maar blijkbaar heeft Safari in bepaalde gevallen moeite de juiste tijd bij te houden, waardoor de webserver al heeft opgehangen, terwijl Safari denkt nog gewoon in gesprek te zijn. Vandaar het bericht "The network connection was lost". En vandaar dat we op de webserver geen idee hadden wat er aan de hand was.
We hebben het nu opgelost door de webserver tegen Safari te laten zeggen: na elke vraag hang ik op. Dan hangt Safari na elk verzoek uit eigen beweging vanzelf op en klopt opnieuw aan.
Voor gebruikers van Safari (en op Safari gebaseerde browsers zoals Chrome op iOS) zal de website nu een tikkeltje langzamer zijn, maar ik denk niet dat je daar in de praktijk veel van zult merken. En anders mag je bij Apple klagen