Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht in Europa - Forum Wereldfietser

Fietstocht in Europa

Beste wereldfietsers,

Begin mei willen mijn vader en ik opnieuw een mooie fietstocht doen. We hebben al een eerdere ervaring met een fietstocht van ongeveer 1200km vanuit Nederland langs de kust, door de ardennen en weer terug. Dat is zo goed bevallen dat we nu dus een volgende uitdaging zoeken, liefst in nog mooiere omgeving.

Omdat ik woon in Straatsburg, denken we vanuit daar te vertrekken (geen straf natuurlijk) of eventueel met de auto al een stukje te doen. We hebben nu het idee om door Zwitserland naar Italie te fietsen, maar staan open voor tips.

Het voornaamste probleem is dat mijn vader een slechte enkel heeft waardoor wandelen (verder dan een kilometer) niet erg prettig is. Tijdens onze eerdere fietstocht was dat geen enkel probleem, door de goede wegen.

De vraag is nu: Is het mogelijk om naar Italie te fietsen zonder daarbij lange stukken te hoeven wandelen? Ik denk dan bijvoorbeeld aan hele stijle beklimmingen/afdalingen of door slechte paden.
Dhr Benjaminse heeft mooie fietsroutes. Zonder wandelingen.
http://www.cyclingeurope.nl
Ik ken hem zelf niet maar ik moest wel gelijk aan deze "fietsroute van het jaar" denken:
http://www.ilgiornale.nl/2015/ciclovia- ... jaar-2015/
Zo op het oog zitten er drie pittige klimmetjes in, maar wellicht vallen die te omzeilen. Wellicht dat iemand er wat meer over kan of wil vertellen. Hij staat bij mij op de lijst om een keer te gaan rijden, maar ik ben dit jaar eerst van plan een fiets aan te schaffen, en daar hoort helaas geen vakantie buiten Nederland in hetzelfde jaar bij.
Routes als de suggesties hierboven zijn zeker geschikt, mits je vader (en jij) wel sterk genoeg is, en jullie materiaal ook goed genoeg.

Jullie hebben al in de Ardennen gefietst. Daar zijn steile stukken. Als jullie die daar genomen hebben, en je vader en jij kunnen dit fietsend, dan is er wel wat mogelijk. Wil je echt over de Alpen, dan is een groot uithoudingsvermogen wel handig. Dit is niet voor iedereen vanzelfsprekend, zeker niet vanaf een bepaalde leeftijd. Het hangt er ook vanaf waar jullie in Italië willen fiesten. Maar als dit niet de Po vlakte is, onderschat vooral dit land dan niet. Het klimmen is daar vaak zwaarder dan in de Alpen.

Er zijn, ook internationaal, heus wel wat vlakkere routes dan door de Alpen en Italië.

Wat voor versnellingen heeft je vader? En hoeveel tanden heeft het kleinste voortandwiel en het grootste achtertandwiel?

Hans