door
Leon » wo 27 dec, 2017 15:58
moderator schreef:... En dit verhaal staat natuurlijk ook ter discussie, mits het volgens de regelen der kunst gaat.
Valkuil bij discussie
Het probleem dat bij veel discussies ontstaat wordt veroorzaakt doordat argumenten en feiten met elkaar verward worden. Een argument kan subjectief zijn terwijl een feit dat nooit is. Door onfeitelijke argumenten aan te dragen stuur je aan op een polarisering. De tegenstander is kritisch op de onwaarheid van het andere standpunt. Wanneer je iemand wilt kunnen overtuigen dan is het raadzaam om na te gaan of je argument een aanname is of een objectief feit. Een discussie is alleen af te sluiten als de meningen bij elkaar worden gebracht door feiten, of als beide partijen de argumenten als waarheid beschouwen (zoals 'God bestaat niet'). Onfeitelijke argumenten kunnen de discussie vertroebelen en frustreren, feitelijke argumenten scheppen rust.
Ik heb het wikipedia-artikel, vooral het stukje dat ik hier citeer, nog eens doorgelezen en ik mis inderdaad wel een verijwijzing naar onwaarheden. Ik vermoed dat de schrijvers van dit stukje nog niet zoveel last hadden van
alternative facts zoals die de afgelopen jaren in zwang zijn geraakt als zijnde bijna acceptabel en geldt voor hen de vanzelfsprekende aanname dat onwaarheden niet bij kunnen dragen aan een discussie en dus niet tolerabel zijn. Voor mij zou dit ook vanzelfsprekend zijn, maar in de hedendaagse situatie is er denk ik wel wat sturing nodig.
Ook andere zaken als meningen die alleen een persoonlijke smaak weergeven kunnen discussies verstoren (en dat gebeurt veelvuldig, zoals het inmiddeels overbekende 'ik heb helemaal geen stoeltje nodig'), maar daarvoor verwijs ik naar de lijst met drogredenen die Renaat al heeft gemeld.