door
RobvanO » di 06 aug, 2019 12:14
Ik was in dit topic op zoek naar een navigatie-app met de Nederlandse fietsknooppunten, en het liefst in combinatie met maps.me. Die combinatie lijkt er niet te zijn. Als ik wil fietsen op knooppunten, gebruik ik TopoGPS, niet gratis, zeker niet duur, maar superieur in kartografie.
Maar mijn absolute navigatie-favoriet blijft maps.me. Gratis, en een combinatie van navigatie met een vorm van de zoekmachine Google voor campings, restaurants, supermarkten, maar ook allerlei andere nuttige zoekcategorieën.
Mooi van maps.me is ook dat je off-line kunt navigeren: een route uit laten zetten, en ... op weg, met gesproken navigatie-aanwijzingen. Bruikbaar voor auto, fietsen en wandelen. In de auto gebruik ik eigenlijk niets anders. In de Alpen staan de meest gelopen wandel-/bergtochten er zelfs ook in, dus je kunt (in de mist) eigenlijk nooit meer verdwalen. Neem daar wel altijd een papieren kaart en kompas mee!
Het mooiste vind ik eigenlijk nog dat je waypoints kunt opslaan in nieuw te maken ‘groepen’. Hierdoor maak je per vakantie, of voor elk ander doel een aparte groep aan. En die waypoints kunnen binnen die groepen ook individuele kleuren krijgen. En je kunt groepen exporteren voor backup of delen met vrienden.
Track importeren van internet lukt alleen met KML- / KMZ-tracks. Als ik onderweg ben converteer ik indien nodig GPS/GPX tracks met de ook goede app Track Kit (Pro).
Trouwens, nog een andere tip: om smartphone snel en stevig op fietsstuur of autoruit vast te maken gebruik ik SP-Connect. Stevig, waterdicht en compatible met gopro en RAM Mount.