door
Leon » zo 16 apr, 2017 10:58
quote="Marco Meijerink"
>Wat denken jullie? Gaan knooppunten uiteindelijk niet ondersneeuwen door gps routes?
Grappig is dat de meeste tochten van onze vereniging die op GPS worden gezet vie de knooppuntenroutes gaan.
>Ik merk aan mijzelf dat ik meer en meer alleen op
>gps fiets of gewoon op de bonnefooi.
Ik fiets meestal al op de bonnefooi, maar ik ben er ook maar één, dus statistisch niet interessant. Om me heen zie ik heel veel toeristen wél op de knooppunten rijden. In Nederland is het effect fors maar niet heel sterk, maar bedenk dat in Vlaanderen het knooppuntensysteen in de afgelopen 22 jaar een ware revolutie heeft veroorzaakt. Tot 1995 kon ik hier over de grens in Belgisch Limburg alleen fietsen met een topografische kaart in de hand want anders kwam ik onherroepelijk op de vreselijkste wegen terecht of liep allees dod op een snelweg, bosrand, woonwijk of grindgat. Er waren toen helemaal geen toeristische fietsers daar. Nu is het er in het weekend gewoon behoorlijk druk. Het heeft er ook mee te maken dat er in Vlaanderen veel onverharde wegen, jaagpaden en paadjes zijn verbeterd of geasfalteerd, speciaal voor fietsers.
Wallonië staat nog maar aan het begin. De vraag is of de mensen daar wel willen fietsen want de Walen hebben nu eenmaal een forse weerzin tegen alles wat uit het noorden komt.
daulagari schreef:De knooppunten in de provincie Luik heb ik ook na aardig wat tijd (nog) niet online kunnen vinden, maar goed dat/als ze er komen.
De franstalige Walen* zijn nooit zo goed geweest in het communiceren van hun toerisme. Ik ben bang dat de subsidie verleend wordt voor de aanleg en niet voor de promotie. Hun websites waren ook al altjid heel vooruitstrevend en blinken uit van de goudomrande fraaie teksten en foto's, maar als je wilt weten waar je eigelijk moet zijn is die informatie een speld in een hooiberg of moet je je per gemeente apart vervoegen bij het Office du Tourisme dat open is op dinsdag en donderdag van 09.00 to 11.00 uur, maar niet in de zomermaanden of met hemelvaart. Maar nu ben ik aan het overdrijven geloof ik. Het geeft wel het gevoel weer...
* In het Duitstalige deel van Wallonië is het knooppuntensysteem prima, al moet je wel weten hoe het pijlte op de bordjes is vormgegeven want dat komt uit een parallel universum. (Het bolletje bij het driehoekje geeft de richting aan) Plaatje van zo'n bordje:
http://3.bp.blogspot.com/_B7sGD05nKFE/T ... G_0260.JPG